AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.078

Eldslågor ur avgasröret!

Fr
24
Frilansarn
750iA, -91
Skulle åka iväg idag som vanligt och bilen startade knappt. Sedan gick den trögt och det var knappt styrfart hur mycket man än gasa. Efter 5-10 tyckte jag det började lukta apa också. Skumt. Sedan när jag kom ut på motorvägen köre en bil om och tuta och blinka, så jag stanna bilen. Anledningen till hans tutande var att det slog eldslågor ur vänstra avgasröret! Bara att ringa bärgarn.

Vad kan detta vara? Det enda annorlunda jag gjorde när jag parkerade sist vara att fylla på spolarvätska i båda behållarna för 3 dar sedan. Nu var den lilla tom. Men kan verkligen läckande spolarvätska gjort detta? Eller kan någon ha tryckt in nåt i röret? Eller har katten pajat? Det verkar bara som om vänstra röret har eldat på. Högra ser ut som vanligt.
Paap Reeder
... vad har du för åkdon?

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Låter som oförbränd bensin kommit ut i avgassytemet för att antändas
av värmen , kanske fel på tändspolen eller steget innan om det är separata tändspolar.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Fr
24
Frilansarn
750iA, -91
Bilen är en 750i, 91:a
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Verkar ju skumt att det bara kommer eld ur ena!

Bilen: Länk
Fr
24
Frilansarn
750iA, -91
Nu tänkte jag aldrig på om eld kom ur båda, jag stängde av den illa kvickt. Dock ser det på avgasrören ut som det bara brunnit i den ena.

Typiskt, den som annars gått som en klocka i 3 år utan andra fel än några olje/hydraulslangar. Skulle besiktas om några dagar och ställas av för vintern eller säljas då en annan bil pockar på uppmärksamhet.
Paap Reeder
... det var därför jag frågade om vilken bil det gällde.
På min 750 går "rören ihop" i mellandämparen så då måste det te sig märkligt om det bara skulle brinna i ena av "fyrkanterna".

Klart är att det som brinner är i 1:a hand oförbränd bensin.
Ser man till de keramiska kattarnas uppbyggnad så kan dessa nog lagra en del oförbränd soppa.

Frågan är då var denna bensin kommer ifrån?

Jag skulle börja med att kontrollera de båda tryckregulatorerna som sitter längs fram på insprutar-railen.

Lossa vacumslangarna som går till gasspjällsmotorerna och försök suga upp ett vacum men akta dig ...... för om membranet är kaputt i tryckregulatorn kommer du att få ren 96 oktan i dig....

Är dessa OK skulle jag ansluta tryckmätare till de båda motorhalvornas bränsleförsörjning och mäta trycket. .... och framförallt hur snabbt det sjunker.
Sjunker det snabbt kan en sprutare som "snorar".

Ja..... så får man jobba sig igenom kärnkraftverket längre och längre in mot reaktorhärden.

MVH /// Paap R
Ras.mus
Där rören går ihop i mittdämparen, går innerdelen oxå ihop? Är det itne så att det är en enhet men inuti är det tvådelat så sidorna hålls isär?

Sen att det är bensin kan man väl räkna ut med oädlare delar. Kolla först t.ex. stiften på den sidan som brinner! om inte ett tänder märker du kanske inte det på en V12:a, vad vet jag... Och då pytsar det ju ut en massa soppa i avgassidan.

Så kolla stiften, är något av dem blöta så prova att byta. Är alla blöta är det kanske så att den "snorar" eller vad föregående talare sa..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.