|
|
|
|---|---|
|
Den visas inte på instrumentbrädan.... Och jag hittar inget i manualen. | |
|
Vad jag har förstått så går detta inte att se utan en varning kommer endast upp om bilen någon gång skulle närma sig rött. Dåligt att ta bort denna mätare enligt mig. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Det tycker jag också i så fall. Man vill se hur varm motorn är efter att ha använt motorvärmaren. |
|
|
Ja precis, sen tycker jag även att det kan vara bra att veta när bilen börjar nå arbetstemp så man vet när man kan våga sig upp på lite högre motorvarv. helst skulle jag vilja se att dom satte en oljetempsmätare i alla bilar istället för att ta bort vattentempen! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Hur länge kan det rimligtvis ta att uppnå en temperatur där man kan dra på??? Man har ingen mätare nu verkar det som. Jag brukar försöka komma utanför det blåa innan jag drar på. |
|
|
Man kan räkna 10 min tills motorn uppnått arbetstemperatur efter det att tempnålen står rakt upp. Tar ca en 20 min i höstrusket på min 325, blandad körning dvs och värmen satt på lagom. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Det finns ju det variabla "röda strecket" på E60 som visar när motorn börjar bli varm, gå efter den. Tycker väl också det är lite onödigt att tempmätaren tagits bort, men det går ju att se på den variabla varvräknaren.... Att det sen sitter en momentan mätare (L/100 km) är ju bara för löjligt!!! alla vet väl att när det är plattan i mattan så går det åt bränsle osv... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Vad är det variabla rödstrecket..??? *frågande* |
|
|
hmm, visste inte att dom tagit bort tempmätaren! men hujedamej va dumt, även om man får en varning så vill man ju ändå ha mätaren att titta på! MVH Johan K |
|
|
Tom i norr; Det sitter i varvräknaren. runt den. Vi har en diesel o har en "röd markering" vid 3800 (menar jag) varv när motorn är kall, när den blir varm går den ner till 4500 RPM. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Ännu ett tecken på att bilarna går mer och mer slit och släng. Vänta tills det tänds en röd lampa för övertemp, då är det stopp. Som det är i dag så såg jag ju att det var dags att byta kylare flera månader i förväg då tempen steg lite över normalt. Nya given är väl att man kör till det är stopp bara, kan inte säga att BMW leder utveckligen längre. Skitkul att bli stående en natt i norrland eller på europasemester...... |
|
|
Tror att bilen är utvecklad så att den inte blir överhettat. Har aldrig fått problem med övertemp på de senaste bilarna vi kört (=35.000 mil). Den "lampan" som tänds, tänds väl också lite innan att motorn blir överhettat (kokat).... Störde mig innan vi fick bilen att det ej fanns tempmätare, Tycker inte det gör så mkt längre. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Jag tror inte att någon bil överhuvudtaget är konstruerad för att bli överhettad. Men BMW envisas ju med att sätta dit kylare i naken aluminium otan korrosionsskydd. Efter några saltvintrar så försvinner de små tunna "kylgflänsarna" mellan kanaklen och tempen börjar krypa uppå, Då är det bra med en tempmätare tycker jag. Men så länge man kör en ny bil är ju detta inget problem, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.