AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
599

Bygger avgassystem 1 elr 2

Håller på att bygger ett eget 2,5" system hela vägen har precis satt dit en katalysator. Nu till frågan ska jag ha en ljuddämpare elr två vad gillar bilen mest?? För ju bättre bilen andas desto bättre går den eller??
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
det krävs ett visst motstånd i systemet när det gäller sugmotorer annars kan du tappa effekt istället för att vinna den!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
bara tänkte att man kunde vinna tillbaks lite av det som katen stjäl
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
På en standard motor tror jag inte du kommer att märka någon skillnad, speciellt då du bygger 2,5". Mer en fråga om ljudnivå.
Motståndet i avgassystemet är ju helt avgörande på en 2-takts motor men har även viss betydelse på 4-takt. Anledningen till motstånd är att man vill förhindra att motorn "färskar", dvs drar ut alltför mycket oförbränd bensin, sk "färskgas" ut i avgassystemet. I 2-takts motorer trycks den oförbrända gasblandningen tillbaks in i cylindern med ökad effekt som följd.
På 4-taktare bidrar motståndet i huvudsak till bättre förbränning och renare avgaser = bra för miljön.....
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
En bra tumregel är att ljuddämparen ska sitta så nära slutet på avgassystemet som möjligt. Detta för bäst effektförtjänst (titta på en MC), som ett plus så får man goast ljud också. Jag kör själv med en Apple Racing dämpare längst bak. Flödar bra, dämpar kanon, och låter riktigt skönt.. Inga klagomål alls på SBP.
Jag använder en modell som heter Slimlong. Titta på:
Länk
körde utan kat förut tyckte det blev en jäkla skillnad när jag satte dit en
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.