AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
875

Köp av 325 e36?

Sitter och letar efter en 320/325 e36 för runt 30-35k, men det är inte så lätt att hitta. Många här på forumet skriver och värderar typ 325 91-92:or till 30-35000 kr vilket jag tycker är rimligt. Varför hittar jag inga sånna? Varför är det så svårt att hitta en 325 runt 91-92 i fint skick för dessa pengar? Jag tycker de flesta begär typ runt 40-45 och då är de till och med rostiga. Har lagt ut köpes annons m.m, händer inte mkt. Någon som har lite tips?

Mvh J
Det är ju just det. Flera hävdar att en tidig 325:a "skall" kosta 30-35 tusen. Och visst, det kanske de "skall", det är bara det att det finns en hög efterfrågan och det är mao inga problem att få ut bra för bilarna.

Visst KAN du hitta en bil för de pengarna, men inte är det lätt. Inte om du exempelvis vill att den skall vara svensksåld med full dokumentation, dvs har lite KRAV på bilen. Jag vet, för jag har själv letat aktivt under flera månader innan jag hittade vår bil.

På blocket (där min erfarenhet säger mig att det är lättast att sälja en bil) har jag nog aldrig sett en 325:a till sådana priser. Däremot inte sagt att vissa drömmare får ut de priser de räknar med, absolut inte, vissa prissättningar är orealistiskt naiva.

Men. Om det är någon vet var alla dessa FINA tidiga svensksålda väldokumenterade 325:or för 30-35' finns, och vill tipsa, så skall jag överväga att skaffa en till. ;)

/// Olof

Länk
Jag vill hällre ha en import faktiskt, då brukar de inte vara lika rostiga. Av alla bilar jag har vart och kollat på så har de felsta svensksålda varit rostiga, medans de importerade inte varit det.
Mer eller mindre rost får du nog tyvärr räkna med på en bil som är snart 14-15 år gammal, import eller ej. Det enda bruksbilmärket jag kan komma på vars kaross är relativt skonad från rost efter såpass lång tid är Audi, och inte ens dessa är ibland rostfria.
Bättre i så fall att välja en med lite rost som går att fixa till, samt att motorn och drivlinan är frisk eller att AC:n funkar/renoverad.

Att betala mer än 35kkr för en importerad 325 -91 i standardutrustat brukskick idag med runt 20kmil känns spontant för mycket. Naturligtvis betyder inte detta att de utannonseras för detta pris. En bil med färre mil, svensksåld, skinn och AC betingar förstås ett lite högre värde.
Troligtvis kommer prisbilden för dessa vagnar att vara relativt stabil, tveksamt om de kommer sjunka så mycket mer, trots lansering av nya 3:an i vår. Men det beror som tidigare sagt på efterfrågan.

Det finns flera på forumt som fått gå ned till 45kkr för att få sina coupeer (92/93) sålda. Då har de ofta varit utrustade med både skinn och fungerande AC.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Jo precis, men jag tycker att annonserar man en 325 från 91 för 45-50000 så lär man knappast gå ner till 30-35000? Får helt enkelt vänta på rätt bil, inte mycket mer att göra.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Om du vill ha en automat så kan du köpa en -93:a billigt!

Automat är bekvämt
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Kanske inte så billigt som du vill dock...

Automat är bekvämt
Länk <-- denna? Om det är den så har jag faktiskt funderat på att ringa dig. Men har den nya motorn vanos?
C.Douglas: Bilar med utbytesmotorer skulle jag undvika. Om man lyckats smälla en M50 spis har man definitvt antingen slarvat med servicen och/eller är totalt okunnig vad gäller bilkörning. Hur är då resten av drivlinan eller bilen skött kan man fråga sig?

Jag skulle skippat denna bil.

"Styrman1" har vad jag förstått en ärlig 325iAC med diskutabelt pris. Dessutom med 93:ans vanosmotor med bättre vrid och förbrukning.
Han har ju redan svarat i denna tråd, så släng iväg ett mail till honom :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
69
Christer B
525iA -89
Kristoffer_L: Att generellt såga bilar med utbytesmotor är väl inte så listigt, att man bör kolla upp dom extra noga och då speciellt anledningen till bytet är däremot viktigt. Har själv en bil som motorn bytts på och jag är helnöjd.

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
Visa användare
69
Christer B
525iA -89
Ahhhh..... läste nu hela annonsen och såg att den "nya" motorn redan gått 12´ mil när den sattes i. Det går ju inte riktigt att jämföra med min som fick en helt ny motor som inte gått några mil alls.

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
Kristoffer_L: Kan inte hålla med dig riktigt. Man kan ha otur och motorn kan gå sönder även fast man sköter den bra. En kompis till mig vars farsa ägde en 525 e39 fick motorhaveri, och han kör väl "normalt" och servade den på verkstad m.m. Dock kan jag hålla med om att man ska undvika bilar med utbytes motorer om man nu inte får bilen skit billigt och allt verkar schyst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.