AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.654

Är detta Lagligt?

kv
11
kvanis
325i -92
Hej!
En kompis till mig köpte en bmw där det stod i annonsen att den var 100% rostfri. Han trodde på ägaren, men det visade sig sen att en stor del utav underredet var upprostat. Går det att göra något åt detta. (Var köpt på blocket)
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Blir nog svårt, tyvärr...
Skrev ni kontrakt?

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Daviden
Nja, jag tror det kan bli svårt. Lagen säger att det är fel på bilen om:

* den inte är sådan som säljaren har sagt

* säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till

*bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.

Det låter ju som om det är en viss skillnad mellan 100% rostfri och upprostat underrede, och därför så stämmer ju alla punkterna ovan in på din polares bil. Å andra sidan så råder alltid vid privatköp en undersökningsplikt.

Jag skulle spontant säga att din kompis borde tittat under bilen innan köpet, för det tillhör hans skyldighet enligt undersökningsplikten. Om underredet var upprostat borde han sett det vid en snabb undersökning av bilen, så därför så tror jag han kan få svårt att t.ex häva köpet eller begära nedsättning av priset eftersom han inte fullgjort sin skyldighet.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Sen beror det ju på om den var betydligt billigare än motsvarande bilar, och ålder, miltal osv. Dvs en BMW 320-84 med upprostat underrede kan man ju kanske förvänta sig på en gammal bil.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
-BeeMWe-
Tillägg på Davidens inlägg: Köplagen 19§ innehåller ovanstående uppgifter. Det jag vill säga är att kolla även på 20§ 2st "har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljaren uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökning, OM INTE SÄLJAREN HANDLAT U STRID OM TRO OCH HEDER.

Jag säger det beror på. Hur länge har förre ägaren haft bilen, är det så att han mekat själv med den, har han besiktigat bilen någon gång? Sådana saker som påverkar om han fått vetskap om den sönderrostade bottenplattan.

Sug på den ni!

Daviden
Håller med BeeMWe, har den förra ägaren haft bilen en längre tid så är ju sannolikheten stor att han skruvat med den och sett den ruttna bottenplattan. Men att handla i "strid om tro och heder" är om han tillexempel försökt dölja en gammal rostskada genom att lacka över rostskadan och säga att bilen har orginallack och aldrig varit rostangripen. Då har ägaren inte bara undanhållit viktig information utan även aktivt försökt dölja den, alltså handlat i strid om tro och heder. Men om den förra ägaren inte informerar om något som man uppenbarligen sett med en gång man hissat upp bilen faller snarare under undersökningsplikten och ligger på köparens ansvar. Och som lagtexten säger, skiter man i att undersöka bilen innan köp så kan man inte komma sedan och klaga på sådant som man skulle sett vid undersökningen.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Om vi förutsätter att avtalet ingicks mellan två konsumenter, dvs. att ingen av parterna var bilhandlare, så är min uppfattning att det är kört. Din kompis kommer inte att nå framgång med någon form av rättslig åtgärd, såvida det inte rör sig om en nyare bil. Eftersom underredet uppenbarligen var upprostat så antar jag dock att bilen har några år på nacken.
kv
11
kvanis
325i -92
OKI. Tack för svaren. =)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, avtal är avtal oavsett vem som ingått dem!

Frågan är bara att bevisa att säljaren har angivit att bilen är 100% rostfri (vilket knappast ens splitter nya bilar är!).

Står det i köpeavtalet att bilen är 100% rostfri, kan köparen nog vinna en civilrättslig process eftersom varan inte överensstämde med "specifikationen".....

Men frågan är om han är beredd att ta risken att inte vinna målet och orkar lägga ner all tid och alla pengar det kommer att kosta fram till ett avgörande i rätten!?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Daviden
Jag tror att chanserna är mycket små/obefintliga att han kan få någon ersättning för bilen vid en eventuell tvist. Om nu underredet är ett kraftigt rostangripet vilket kvanis antyder, då borde ju köparen sett detta så fort han kikat under bilen. Lagen är ju ganska tydlig på den punkten att undersökningsplikt råder, och trots att köparen har ett visst skydd i lagen så har han ju även skyldigheter. Och om underredet är upprostat så antar jag att bilen har några år på nacken och då är ju tiden inte heller någon förmildrande omständighet till att inte undersöka eventuella skravanker och fel.

Som jag beskrev ovan, om säljaren däremot försökt dölja felen, då hade det varit en annan sak, men nu verkar det ju som köparen inte undersökt bilen ordentligt, och tyvärr, då är chanserna minimala till ersättning eller jämkning av priset.
Ug-Lee
Han sålde bilen i befintligt skick!!!
Det var den inte.

li
1.959
liste
535i -89
"Han sålde bilen i befintligt skick!!!
Det var den inte."

Vad menar du? Något kan inte INTE vara i befintligt skick. :)
Ug-Lee
skojeri bara, hörde en som sa så om en bil han köpt, den såldes i befintligt skick. Men det var den inte :-)

Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Hahaha! Den var bra!
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Fattar ingenting. Hur kan något INTE vara i befintligt skick...?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förr fanns uttrycket "i befintligt skick" i köplagen, det kunde skrivas in i kontraktet av säljaren för att friskriva sig från ev. dolda fel och liknande. Man fick vad man fick helt enkelt.
Termen finns inte kvar i juridisk mening, utan säljaren ansvarar alltid för varans skick och är skyldig att upplysa en köpare om de brister han känner till...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Jag är helt med på Jeppes resonemang. Fast Ug-Lee påstår att bilen inte var i befintligt skick. Att nånting säljes i befintligt skick innebär väl, vare sig om den rent jurudiska termen finns eller ej, att bilen överlåtes i det skick den har den dagen avtalet ingås. Att bilen inte skulle var i befintligt skick borde i s f innebära att rostskadorna uppstod mellan det att köpare/säljare skakat tass och köparen hätade bilen. Knappast troligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.