AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.219

Vinande/Visslande ljud vid acceleration med turbodiesel?

he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Har upptäckt ett vinande eller visslande ljud vid acceleration, börjar låte vid ca. 3000 var och endast när man kör. Ej när man bara varvar motorn...

Märkte det efter en extremt kall (-35 grader som värst) julhelg med diverse andra bekymmer som följd.

Är en 525 tds (turbodiesel). Finns det anledning till oro?

BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
är nog bara plaströret mellan turbon o insugsröret aom glipar lite, ev gummibiten, kan vara mellan luftfiltret o turbon också, kolla om allt sitter ihop där, kan ha lossnat när det var så kallt o inte flexade nåt...

hade även samma ljud när mitt avgasrör var sönder , då var det den flätade delen strax efter grenröret som läckte, men då mullrade bilen också lite mer än normalt, så har du inte det problemet så tippar jag på första förslaget...

lycka till

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck...
518i slow mobil
Får väl riskera att låta dum..... Alla turbo bilar brukar "vissla" vid belastning. Turbon som laddar!

Konverterar 518 till 528....
E28 är bäst!
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Förvisso viner det ofta av turbobilar, även min. Men detta är ett nytillkommet ljud som jag inte hört tidigare och därav min oro.

518i slow mobil
Behöver nog inte oroa dig....

Konverterar 518 till 528....
E28 är bäst!
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Har precis samma problem som Du med vinande turbo som låter som en svagt slirande fläktrem men mycket dovare. Har varit i kontakt med GIK Turboservice i Gbg,
och dom säger att detta är begynnelsen till en utsliten turbo. Har kört med detta i ca 1000 mil och har under den senare tiden sett lite oljestänk vid spolartanken. Det visade sig att det är turbon som läcker väldig lite, och bildar en tunn dimma som sätter sig inne i insugsröret och tills sist läcker ut lite vid anslutningarna, som det bildas droppar av och som sedan flyger iväg av fläktdraget och sätter sig lite här och där. På GIK som är den billigaste som jag har varit i kontakt med har man två alternativ, antingen skickar man in sin gamla och får den renoverad eller så får man en utbytes och skickar in den gamla när man bytt. Kostnaden låg någonstans kring 3.500-4.300:- + moms har jag för mig, har tyvärr lappen med kostnad och telefonnummer på jobbet men det är nog inga problem och hitta nummret.
Funderar på att byta min så snart som möjligt men jag har lite fler problem med bilen så jag vet inte vilket jag måste prioritera först, (se mitt kommande inlägg om dieselpumpsproblem?).
Hoppas jag inte har förstört kvällen för Dig.

M.v.h.

Håkan Hagelkvist
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.