AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.621

bmw lättskruvat?

hur lättskruvat är bmw egentlligen typ 325 e30? vilka bilar kan det jömföras med?

även motorerna m20,m50 osv
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tycker att M20n är som vilken motor som helst om inte lättare, inte en massa konstiga avgasreningsatiraljer som på t.ex japanska 80-talare.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
e30 och m20 är lättskruvat! m50 har jag bara meckat med litegrann, där sitter mer plastskräp men det är heller inga problem bara man får väck skiten :)

MVH
Johan K
E30 är som E28 och E28 är som att skruva gammal Volvo, ungefär. Närmast att jämföra med att bygga lego.

För att vara lite seriös: BMW har logiska lösningar på det allra mesta och på de äldre modellerna brukar det heller inte vara särskilt avancerat.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Hjälpt sambon med hans E28:a funkar bra att meka. Inte mycket att klaga på.

"Kvinnor gillar enkla saker...Män!" - Kary Lash, fotograf
kan bara hålla med, e30 och e28 kan vilken människa som helst mecka, helt klart bra lära sig mecka bil!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Enda skillnaden mot att meka BMW mot Volvo är att till Volvo består verktygsuppsättningen av slägga och gaffa tejp medan till BMWn hylsnycklar och bitsats.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
jag var med en kille som bytte kamrem på en e30 cab.då var han tvungen och ha specialverktyg för att byta kamrem.för att låsa motorn

hur är reservdelspriserna på delarna till m20 motorn
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Håller inte riktigt med att BMW är som tex Volvo,Motoren werke har alltid legat före dom flesta konkurenter när det gäller motorkonstruktioner.Därmed inte sagt att dom är svårmekad om man kan motorn,ta tex toleranserna i maskinerna så är dom genomgående snävare an dom flesta.Visst blir motorerna mer o mer svårmekad med tex vanos,men det mesta går att lösa utan specialverktyg.
Det som retar mig mest just nu är att inte carsoften går att få snurr på allt står o faller med en kabel:(
,är så sugen på live data.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
bmwturbo> Brorsan och jag bytade kamrem på min 325 och där behövdes det inga specialverktyg. Detta gjorde vi dessutom i ett hyreshusgarage...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
l3
180
l3xus
323TIC -83
Tycker att M20 motorn är, som andra också har sagt, som att mecka med en vanlig Volvomotor, inte speciellt svår att ha och göra med. Att det skulle vara svåra pga snävare toleranser är något som jag har mkt svårt att tro, det är nog ungefär samma toleranskrav som andra motortillverkare.
Att påstå att det skulle krävas en annan verktygsuppsättning än för en Volvomotor (slägga och gaffa tejp) är bara ett löjligt påstående.
Hade E30, 320 innan jag köpte E38:an och kan bara hålla med.
Allt är lättskruvat, logiskt och välbyggt, man bör dock införskaffa en bra verkstadshandbok, då det finns vissa grejer man "måste göra rätt" men det är ju inget speciellt just för BMW...
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
l3xus > Det var menat med glimten i ögat (trodde att det framgick), tro mig har haft två stycken 240 själv, och det mesta kunde faktiskt lösas med "grova" verktyg. Enkla och rubusta bilar.
Enda riktiga bilarna Volvo byggt, tillsammans med 960.

(Lagade faktiskt en vakuum slang med gaffa tejp, samt "justerade" avgasupphängningen med slägga.)

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
l3
180
l3xus
323TIC -83
Jag förstod att det var med glimten i ögat men kunde inte låta bli att kommentera. Tycker det är konstigt att man måste glorifiera allt som har med BMW att göra bara. I grund och botten så krävs det ungefär samma kunnande, verktyg och precision med alla motorer "har man mekat med en har man mekat med alla" lite grovt sett.

Personligen så tycker jag att Volvos första "bil" kom i och med 850, gillar också faktiskt 960/S90.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
l3xus > Klart man glorifierar allt man själv tycker om! Men visst är det som du säger, har man mekat en bil så funkar kunskaperna oftast bra till en annan. Dock är det kanske lite skillnad på nya high-tec monster där man hellre borde pillat med kretskort än använt hylsnyckel.

850 är fin men jag har svårt med framhjulsdriften, dock har Volvo helt tappat stinget på senare tid, snygga bilar men kvaliteten är långt ifrån forna tider. Ska jag ha en Volvo skall det vara en V90; kombi, rak sexa och bakhjulsdrift.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
lät kul, E30cab behöver specialverktyg för att låsa kamaxeln. Har själv bytt kamrem på M20 motorn flera gånger och inte behövde jag någon gång specialverktyg för att låsa kamaxeln, visst kanske det underlättar, men nej det finns oftast andra enkla lösningar som framförallt inte kostar något.

BMW är förhållandevis enkel pga av sin logik i uppbyggnaden, skillnaden mot volvo är att BMW utnyttjar sina motorrum bättre, dvs det är trängre, ibland mycket trängre M20 2.3l spisen i E21 tar upp en del och ibland är det klart trångt, tex skruvarna vid insuget.
l3
180
l3xus
323TIC -83
Utnyttjar man motorrummet bättre om det är trångt!!! Snarare att det är en stor motor i ett mindre motorrum och är det trångt som insugsskruvarna så har man ju INTE utnyttjat utrymmet och använt en logiskt uppbyggnad. Men jag tycker M20 motorn är lättmekad fast det är lite trångt men ibland så undrar man varför de har konstruerat som de gjort.
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Det som skiljer volvo mot bmw, är att det finns utrymme att meka i en volvo. I motorutrymmet på en e28 el. e30 med m20 är der betydligt trängre att hålla på. Men motorn i sig är som alla andra säger väldigt lättmekad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.