AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.035

Diameter på luftmassemätaren M3 (anslutning) E36?

Ska montera öppet filter men glömde mäta luftmassemätaren innan jag ställde av bilen,kanske det är nån som vet vad måttet är på anslutningen till M3 E36.. Tror själv det var runt 85mm men minns inte säkert.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
80mm

MVH: Henrik

///M3
tackar!! då ska jag beställa ett dubbelkonat!!
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Är det inte 90mm? 325:an har ju 80mm.

_______
//Niklas
hmm alltså vilket är det??
kanske bäst att mäta själv.
92,3 mm om vi nu ska vara petiga... Utvändigt asså. MVh K.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Ja jävlar, ursäkta...tänkte fel där...

Kimmo: En fråga till dig, om man gör ett plenum till min M3:a i rostfritt, ska man göra de lite större eller mindre eller nåt då?

Tror du de ger nån effekt eller ljudskillnad??

Funderar nämligen på de i vinter...

///M3
Jag skulle nog gjort det större. Rätt mycket större... I o m att det är en sugmotor så...
Har själv haft en del tankar på att "Provtillverka" ett Plenum i Aluminium... Rostfritt är ju så tungt... Men ger ju iofs ett helt annat ljud, men jag skulle nog göra det i Alu istället...
Skulle nog oxå göra om trattarna isf. Beroende på karaktär på maskin... Större "trattar" med riktiga Fullradier.
OM du ska tillverka ett insug(Plenum) så tänk på att få till så runda, smidiga hörn o kanter som bara går, flödesmässigt... Sen bör du ha minst 90-100 mm till närmsta vägg rakt ut ifrån trattens ände, för att inte hämma flödet.
Men... Varför inte skippa Plenumet? O Köra med raka fina trattar i alu med STORA fullradier längst ut, o mappa på Spjälläget istället??? Skippa LMM asså...? SNACKA om vrål i en sån maskin... O det funkar... Mvh Kimmo.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Okej, jaså de skiljer mycket på ljud mellan rostfritt o alu?
Fullradier? Förklara lite om du vill, ska man korta av själva trattarna nåt då, så kammaren kommer närmare motorn??

Japp, runt och fint ska det bli i allafall.

Jaså, går det, med LMM menar jag...nja...orkar inte mappa en gång till....men....vadå? skulle de gå bättre då eller??

Hur tror du den uppför sig med ett plenum i rostfritt då...som är STORT!! Kan de få för mycket luft eller nåt?

///M3
Undrar om ett med 89mm går på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.