AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.371

Dieselskatt efter nyår?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Gasar-Magnus >> Hmm... kommer alltså alla dieselbilar som inte är i miljklass 2005 få 2-3x dyrare skatt? Eller kommer jag klara mig relativt bra med min 96a?
Det blir +- 0 på fordonsskatten MEN dieseln blir ca 40 öre dyrare/liter

Det man med detta tar död på är gammla 80 tals dieslar ( Även i LB utförande) det är inte intressant med gamla MB dieslar -82 längre och det är nog ett steg framåt i miljö arbetet, Frågan är när nån vågar göra samma för bensinar utan katalysator....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Okej, blev lite orolig där en stund... Då kan jag alltså byta ut min påsatt mot en lite trevligare 320d snart då :)

Så vitt jag vet så är diesel avgaser enast farligare än bensin på ett sätt; de släpper ut mer cancerframkallande ämnen.. men bidrar betydligt mindre till växthuseffekten då de har lägre koldioxidutsläpp... Om jag inte är helt ute och cyklar förstås!

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Heinz_Keller,

hur det ligger till med utsläppens farlighet om man jämför bensin och diesel är svårt att ta reda på då många med bestämdhet "VET" att det är på ett visst sätt, men sticker huvudet i sanden för de obekväma fakta för resp drivmedel. Mycket svårt att bilda sig sin uppfattning på strikt vetenskapliga fakta i detta fall.

/Simon
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
hur blir det då med tex en lb-reggad nyare disel, tex min som min. är det värt all lb-regga, eller dom som har är det lika bra att regga tillbaka så bilen går att använda,
Nja, det kommer nog fortfarande att va lönt att lb-regga en dieselbil. Vad jag har förstått så ska lb skatten höjas med cirka 40% vilket fortfarande ger billigare slutnotan.

Länk
Visa användare
16
Darkwing
325 TDSA Touring -99
i aftonbladet står det så här:
Dessutom slopas den särskilda vägskatten för dieselbilar. I stället höjs bränsleskatten för diesel i fyra steg.

vad menar dom med "den särskilda vägskatten" ?
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Länk

Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Följande skattehöjningar:

Personbil bensin 23%
Personbil diesel 2%
Lätt lastbil 40%

Samtidigt höjs skatten på bränsle, mer för diesel.
konstigt nog så är det svårt att hitta info om detta,
ovanstående uppgifter hittade jag på ett forum på vibilägare.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.