AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.372

Dieselskatt efter nyår?

Sida 1 av 2
Är det någon som har koll på hur det blir med dieselskatten efter nyår?
Sänkning på vissa och höjning på vissa verkar det som i nuläget.
Men har inte orkat sätta mig in i den där djungeln längre för när man väl har fått koll på vad de menar så kommer de och ändrar igen
Det händer inget alls efter nyår MEN det finns ett förslag som i korta drag går ut på:

Äldre dieselar ( -92) samma skatte sats som nyare dieslar ( 93-) samt lätta LB får kraftig höjning (2-3x)

Nya dieselar ( Miljöklass 2005 (="partikelfilter")) får lägre skatt efter utsläppsmängd)

Dieseln beskattas med ca 40-50 öre/liter vid pumpen

Dvs Dieslar som inte håller miljöklass 2005 behåller dagens höga skatt samt får dyrare bränsle

Personligen tycker jag att det är bra att man gör allt för att klämma till gamla 70-80 tals dieslar och premiera bilar med partikelfilter

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Förslaget säger höjning av dieselskatten med 39,40öre/ liter diesel.
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
Dieseln ska gå ner 2kr/L!!.. för oss bönder..

Mmmm Diesel......
Vill bönderna ja och då blir det väl åter nån färg historia för att skilja dyr från billig diesel

vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Hur ska dom följa upp böndernas åtgång? X lit per hektar eller färg, släppa det fritt är man bonde så är man? från en som köper av bonde. och bonden visste inte heller.
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
det finns väl inget som säger att man ska få köpa x antal liter / hektar, inget heller om någon färg. så den 1a januari blir diesln billigare för oss..

Mmmm Diesel......
El
338
ElNiko
325iT-92
Nej, men förr i världen innehöll villaoljan (som ju faktiskt är vanlig diesel) en färg som färgade tanken i bilen om man använde den där... Detta just för att man inte skulle kunna "fuska" till sig billigare diesel.

Personligen har jag lite svårt att förstå varför dieseln skall kosta olika mycket beroende på vad man häller den i...

/Niklas
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Finns det någon endaste lantbrukare i hela sverige som INTE kränger diesel till vänner och bekanta ?

Och finns det någon endaste lantbrukare som INTE kör dieselbil ?
Jag känner ivf. somhelst inte till något sådant fall , och här på östgötaslätten finns det mycket lantgårdar.
Således verkar det dära med färger på bränslet inte fungera så bra ?

Tycker ochså diesel skall kosta lika , för att stävja fusk lyckas endå inte med dagens metoder.

Har det någonsin i historien funnits någon som torskat på att köra bil med "felskattad" diesel ? tror risken för upptäckt är runt 0.00000001% högt räknat.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Om farbror blå skulle kolla om man kör på villaolja kränger de nog inte tanken ut och in... de tar ett prov med slang. Och villaoljan är fortfarande grön.

De som jobbar i sossarnas skatteletaravdelning måste ha sveriges säkraste jobb. Sveriges skattepolitik är för fan värre än Gestapo. Snacka om att kontrollera individens pengar. Skatter in-bidrag ut.

Achtung, ein zerstörer! Tauch!
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Wadel: Finns rätt många som blivit ertappade med fel diesel..har blandannat gjorts många tillslag mot entreprenörer...med dieselbil kan det räcka med en fortkörning eller en vanlig koll så åker slangen fram när de får se det är en diesel..men tycks vara vanligare utanför storstadsregion..det kostar 10 tusen i form av avgift samt även lite böter..
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
gto80 , OJ! där vart jag förvånad - nästan så att man bör införa någon form av risktillägg för dieselbilsägande lantbrukare då , risken finns ju där trots allt :-)

ang. villaoljan så skiljer det väll bara ett par ören mellan den och pumpdiesel ? , läste i en tidning att det var några ören billigare med pumpdiesel och det var då en läsare som undrade om villapannan gick att driva med pumpdiesel , svaret var ja.
Så att köra grön diesel i bilen verkar då dumt....
var nått år sen jag läste det ,priserna har kanske ändrats.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
El
338
ElNiko
325iT-92
Villa oljan ligger väl på ca: 8500/kubik ( =8,5/liter)
och dieseln ligger väl runt 10kr eller?

/Niklas
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Så kanske det är nu ? faktiskt ingen aning då jag gillar jordvärme , är ganska säker på att det var "vi bilägare" jag läste det i.
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
sen är det ju så att om man är bonde eller företgare så är ju momsen avdragningsbar.. i sep. kostade "grön" diesel 6.25 kr/L +moms=ca7.8 .. mk1 diesel kostade 6.55 kr/L +moms=ca 8.2 skillnaden då ca40öre/L. Betänk då att dieseln går ner närmare bestämt 1,7 kr/L då kostar 1l MK 1diesel 4.85kr +m = ca 6kr inkl. Detta med risken att bli stoppad å testad för grön diesel den finns, men vad jag vet så har dom sänkt straff avgiften betydligt..

Mmmm Diesel......
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ser när man sitter och leter att det är tvärtom regeringen har i år höjt avgiften kraftigt tydligen 10 dubbelt

... Skärpta straff för olaglig diesel. Regeringen tiodubblar nu straffet på att köra olagligt med färgad diesel i tanken
Visa användare
16
Darkwing
325 TDSA Touring -99
Villa oljan kostar idag 9,10 kr /liter.
Ser mörkt ut för diesel åkarna.

Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
vad oljan kostar beror ju lite (ganska mycket) på hur mycket man köper.. i vilket fall går dieseln ner med 1,7 kr vid nyår..
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Gasar-Magnus >> Var har du fått denna information från? NÅt du har läst i någon tidning eller finns det någonstans på nätet?

Förstod inte riktigt vad du menade med "Äldre dieselar ( -92) samma skatte sats som nyare dieslar ( 93-) samt lätta LB får kraftig höjning (2-3x)"
-Får äldre dieselbilar, alltså de som är äldre än -92 behålla sin nuvarande dieselskatt? Och de nyare dieselbilarna från -93 å framåt får en höjning med 2-3ggr?! Huuuu, det innebär ju att min stackars Passat beskattas med 12-18000 per år!
HILFE!
Heinz: läser auto motor sport såklart!!

Bilar innan -92 får samma skatt som bilar efter 92..... för att du skall köra din gammla Pasat diesel till skroten är meningen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.