AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.386

Kylarvattnet försvinner

Pe
147
Peps
BMW 520i -89
Hej, finns det något sätt att, innan man lyfter av toppen, veta om det är spricka i toppen eller om det "bara" är topplockspackningen som skjutit? Jag har inget grädde i oljan och det försvinner c:a 1/2 liter vatten på 15 mil.

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Läckage i någon kylarslang? Läckage i kylaren? Läckage i värmepaketet?
Innan du lyfter av toppen så har du väl kollat så att det inte är något annat läckage än just toppen/topplockspackningen?

// Jögge

Hade samma problem försvann mycket vatten men inga läckage och toppen var hel.Däremot var kylaren tät så vattnet kokade bort och avdunstade inne i kylaren
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Kolla vattenpumpen.
Intressant har liknande problem själv..
Pris ca: 1000 kr

Jag har till och med fått en provtryckning genomförd av BMW-Solna. vilket visade sig vara helt i sin ordning, Dagen därpå så blinkade indikatorn för kylarvätskan var tom??? då visade det sig att de har glömt att skruva tillbaks luftnings ventilen!! klantigt! hade kylarvätska över hela motorn, fick en ny påfyllning dagen därpå och allt såg ok ut i en månad. 1 Månad senare lyser indikatorn för kylar nivån är låg?? inga indikationer till läckage????

Problemet kvarstår och BMW-Solna vet inte vad problemet kan vara?? Nu kommer jag ta itu med problemet i Tyskland där dessa bilar skapas, dem brukar alltid veta på rakarm vad det är och fixa det på plats! Har tidigare gjort servicar i Tyskland där man bara behöver komma dit utan förvarning och få det mesta ordnat. Trött på att behöva vänta i 1 månad för att få en tid hos BMW i Sverige.

hade samma problem och trodde det var toppen.
chansade och bytte ut locket/korken till kylaren och problemet försvann. den gamla var tydligen sönder och släppte ut vatten.
kostade lite över 100-lappen på BMW.

Bilen:
Länk
Kr
8
Kr3m3r
535IA -90
Jag har ett mycket likt problem med min och jag står handfallen atm. Symptonen stämmer med första inlägget bort sett från att när bilen blivit varm så får jag väldigt högt övertryck i systemet.
t.ex Jag kör bilen varm och tar en tur på en halvtimme. Allt funkar bara fint och jag ställer bilen över natten. Kommer ut dagen efter och ska kolla i expansions kärlet, men när jag skruvar av locket så pressar han ut rätt så redigt med vatten.
Mina misstankar går då till att topplocks packningingen läcker och skapar trycket. Kan det ligga nån sanning i de ??
Bilen har tryck testats utan resultat. Och jag har bytt termostat och är på väg o hämta ut en ny vattenpump. Har även kört en riktig kylarrensning, gav inget tyvärr.
Är öppen för förslag :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.