|
|
|
|---|---|
|
Har en 318 is och när jag svänger och drar på så spinner gärna det "inre" däcket loss. Min slutsats är att det inte finns någon diffspärr alls i min bakaxelklump? Kan man byta klumpen till en med 25 -50 % diff utan att andra utväxling? Från vilken bil skall man i så fall väja från? Tacksam för svar | |
|
Köra med en lite snålare variant.. Svetsad diff =) Kanske inte det optimala för körbarhetens skull =) |
|
| Svetsad diff är inget alternativ. Jag skall kunna svänga också. Jag vill hälst kunna ta en klump från en annan E30 men med diff och samma utväxling. | |
|
Testa att söka.. Tror att 320 e30 har samma bakaxel klump.. Vet ej säkert |
|
| Det enklaste i det fallet brukar vara att skaffa en diffklump från en 323 E21, då de är ganska vanliga, och flytta över diffbromsen från den klumpen till din 318is-klump. Det passar rakt i och det är samma innehåll i klumparna, bara andra hus. | |
|
Haglund>> Är det broms i alla 323 E21 diffar?? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jens Ek: Nej det är det inte. ---- Länk |
|
|
vadå? skulle man inte kunna svänga bara för diffen är svetsad?? krävs bara lite vana å teknik... =D mvh Anton |
|
|
Och extra slantar på däckkontot... "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Anledningen att svetsad diff inte är ett alternativ är att bilen blir kraftigt understyrd med helt svetsad differential, (vid sväng så roterar hjulen med olika hastighet, innerhjulet har kortare stäcka att rulla än ytterhjulet vid sväng och då behövs verkligen differentialen för att kunna ge hjulen möjlighet att rotera med olika hastighet) När det är helt stumt i differentialen så blir bilen väldigt understyrd, speciellt på asfalt! (Understyrd=strävar rakt fram i kurvan!)....ingen höjdare på annat är folkracebilar som mestdels bara rullar på grus! Därför finns konstruktionen "differentialbroms" som bromsar hjulen att rotera med olika hastighet, men bara till en viss del, detta ger ökat fäste o stabilare bakvagn utan att den blir kraftigt understyrd! ///Magnus |
|
|
Magnus Du verkar förstå det här, och då till frågan. Finns det någon klump till typ "3**" eller dyligt som jag kan sätta dit med samma utvexling och 50% difspärr? E |
|
|
Svetsad diff är inget alternativ. Jag skall kunna svänga också. Jag vill hälst kunna ta en klump från en annan E30 men med diff och samma utväxling. De går alldeles utmärkt att svänga med svetsad också.. du vet i allafall att de alltid släpper på 2 i alla situationer ska du ha en lammel diff som du kan lite p till 100% så kostar de mycke pengar |
|
|
du lär få d svårt att hitta en 50%-bromsad diff då dessa inte kommer som "standard", utan bara 25%. och att hitta sånna är inte heller helt enkelt. finns någon/några varje månad på powerbörsen men dom ligger ganska högt i pris, ~2500:-. och är du då ute efter en speciell utväxling lär d inte bli lättare :). finns även ett bolag som säljer/renoverar diffar och dom kan du ju köpa en av. kostar typ 5k och då får du den utväxling du vill ha och den bromsverkan du önskar. |
|
|
E: Jag svara på din fråga nu, det finns säkert slutväxlar med dfifbroms att hitta med samma utväxlning som du har nu, vet dock inte vilken utvxl. du har! Men dom flesta o alla originaldiffbromsar från BMW är på 25%, det är standardförspänningen. Sen finns rena tävlingdiffar som har högre friktion o mer förspänning. Men du kan ganska enkelt göra om en vanlig 25% diffbroms att bromsa mer, genom att öka förspäningen och därmed momentet! En 25% har c:a 45-55nm förspänning, att chimsa upp till 80-90 nm förspänning ger en betydlig skillnad, men gå ej högre för diffen behöver kunna rotera med olika hastighet o är förspäningen för hög så överhettar diffbromsen med reultat att hela slutväxeln blir överhettad. En nackdel till vid svetsad är att bilen tuggar när du svänger o då utsätter man drivaxlarna för stora påkänningar, det blir ofta knackande/slamrande ljud från diff/drivaxlar då! Inte bra!!! ///Magnus |
|
|
Haglund2306: Vart har du fått att E21:an har samma diffbroms som E30?? E21:an diffbroms, även 02-serien, heter 33 14 1 207 800 E30:an diffbroms "lilla" 216-324td heter 33 14 1 310 493 E30:ans passar även på lilla slutväxeln till E36 Men att 02/E21:ans skulle passa "lilla" E30?? Har du monterat en E21-diffbroms i en E30 slutväxel?? Skulle vara intressant o veta isåfall! ///Magnus |
|
|
E: Tror att du har utvxl: 4.10:1 i din 318IS, och den bilen fanns ju även med diffbroms så visst finns det att få tag på !! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.