|
|
|
|---|---|
Scheckheft |
Hej E65 toppar försäljningen i Tyskland för septembermånd. Anledningar är flera: * kraftigt sjunkande priser * fördelaktiga leasingavtal De sjunkande priserna beror bl a på att faceliftmodellen ska presenteras inom en snar framtid och att BMW handlarna inte vill stå med "gamla" modeller i hallarna. Statisktiken: Länk Mvh Scheckheft E38.info ___ Länk |
| 50% ökning från 600 till 900 bilar på en månad är faktiskt riktigt mycket, även om det nu är finansiella förbättringar som ligger bakom det hela. Sett till hela året är ju försäljningen inte alls dålig, tvärtemot vad många tror. Och detta är ju bra för oss som vill handla en begagnad E65 relativt snart. :) | |
|
Och i Sverige såldes det 5 st i september vilket är 500% bättre in i augusti då det såldes 1 st. :-) /RS2 |
|
| Nja, 400 % bättre får väl räcka..... :-) | |
|
Frisen, tack för tillrättaläggandet. Ibland går det lite för fort när man skriver... :-) /RS2 |
|
|
Det faktum att E65 säljer bättre än sin föregångare E38 tycker jag också ska framhävas. Inte så konstigt då E65 är en av de allra bästa (eller rent utav den allra bästa?) lyxlimousinen på marknaden. Dessutom har E65 klassens solklart bästa design och kvalitetskänsla. Ett riktigt praktstycke i bilbyggarkonst ur alla aspekter. MVH |
|
|
Skumt det där.Flera jag pratat med som aldrig har ägt en BMW, har E65 som exempel på en väldigt ful bil. Tror ni att det är fd E38 ägare som har börjat köpa E65an kanske? |
|
|
Skulle tro att hälften av de som köpt E65 tidigare har köpt en ny 7-serie och andra hälften har tidigare kört Audi eller Mercedes. Eftersom designen slog ner som en bomb vid introduktionen så delades BMW-ägarna i två läger - den som gillade den och de som hatade den. E38:an är ju betydligt "lenare" i evolutionen från E23 och E32, så många fick sig en rejäl chock och valde bort E65 redan innan de sett den i verkligheten. Samtidigt så fick bilen väldigt mycket uppmärksamhet som säkert gjorde att flera som egentligen inte tänkt köpa en 7-serie ändå gjorde det. Mercedes S-klass har ju - lite illa uttryckt - sett likadan ut mest hela tiden. Jag menar inte att en 500 -85 ser likadan ut som en 600 -05, men Mercas formgivare har medvetet utvecklat designen mycket moderat och mycket försiktigt. Vissa gillar det, medan andra tröttnar på att grannarna knappt kan se att man bytt bil. Det är många "kufar" som köper bilar i denna prisklass och de har hundratals olika anledningar till varför de köpt just den bil de köpt. Kan däremot tänka mig att många myndigheter, kungahus och andra regentshus väljer bort en kontroversiell design till förmån för en återhållsam och beprövat elegant sådan. Hursomhelst - i mitt tycke är E65 helt fantastisk! Ska bli spännande att se faceliften... |
|
|
Sedan är det nog många som säger sig tycka att E65:an är ful och har det som anledning i stället för att säga som det är; att de inte har råd att skaffa sig en E65:a eller någon annan ny BMW med den nya designen. Den Svenska avundsjukan finns över allt. Inte bara i Sverige. |
|
| Tror det ligger mycket i det Haglund säger. | |
|
Nja, jag håller inte med dig helt, Haglund. Jag förstår de som inte gillar designen eftersom den inte ser ut som en 1900-tals-BMW (även om jag inte delar deras ogillande) och jag tror att en mycket liten del av kritikerna baserar sina åsikter på avundsjuka. Jag tror t ex inte att insert-name-of-valfri-kritiker kommer att köpa en E65 om tio år bara för att han/hon helt plötsligt har råd med bilen. Vissa gillar inte viss design, precis som vissa inte gillar vissa TV-program eller maträtter. Simple as that. Att sen alla som säger att E65 är ful och hemsk har helt fel är ju en helt annan sak. ;D |
|
|
Nja jag tror det kan bli två läger av lyxbilar.Det eleganta typ Merca och Jaguar som den äldre generationen har lätt för och den lite nyare BMW e65 samt Cadillac vräkiga *Bling Bling* köret.En E65 blir snyggare av 21 tum crome giovanni fälgar medans en Jagga blir förstörd av samma behandling. Visst finns det mycket avundsjuka som Haglund säger.Men djäklar vad människor med pengar kan ha dålig smak.Ta en sväng förbi Täby Centrum en helg o titta. |
|
|
Att E65 säljer bättre än E38 kan också bero på att hela segmentet "lyxbilar" har ökat och att ekomomin är bättre nu än mitten på 90-talet. Dessutom har BMWs varumärke stärkts de senaste 5 åren. Men till faktum, E65 säljer bättre än många vill tro. Om 10 år misstänker jag att en E65 kommer stå sig bra mycket bättre än en S-klass. Hellre älskad eller hatad än att vara något som ingen reagerar på åt något håll. S-klass väcker ju knappast någon reaktion åt ena eller andra hållet, och det finns många människor som uppskattar just den egenskapen. Personligen skulle jag ta en E65 över en S-klass men den bil som lockar mest i segmentet är A8an. |
|
|
Det remarkabla är att man ökar försäljningen med 50% i ett läge när tysk ekonomi går åt h***e. Kanske upplevs formgivningen inte som lika kontroversiell i dag som när modellen kom. Själv har jag alltid gillat exteriören, men inredningen är hemsk. Men visst, vräker man ut bilar till bra pris och billig finansiering blir man förr eller senare av med dem. |
|
|
Haglund måste ju sakna något. Tycker du att alla bilar du har råd att köpa är snygga? Jag känner flera personer som har råd att köpa sig en sjua men de vill inte, BMW är inte deras grej och framför allt inte nya sjuan, "den ser ju så konstig ut". Istället har det blivit Jaguar och Lexus, båda snyggare än BMW:n. En sjua är ju inte heller det ultimata beviset på framgång längre, "alla" kör ju omkring i BMW tycker jag. Vidare ska vi komma ihåg att XC90 var sveriges tredje mest sålda bil en månad förra året, men det beror väl knappast på att den i realiteten var just den tredje mest sålda bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.