|
|
|
|---|---|
bole |
Har märkte lite konstigheter med bilen som jag inte vet om det är i regel så eller om nåt e fel Första grejjen är att tex när jag startan bilen på morgonen och det är mellan 5-10 grader = kallt då blåser det kallt på de övre fläktarna men varmt i benutrymmet... hur kommer det sig ? värmen vekar fördela sig ojämnt i systemet eller det kanske är nåt fel me nån tempgivare.. andra grejjen är att när jag trycker knappen för luftcirkulation i bilen(om luften ute är dålig) då låter det en hel del som om nåt flyttas på osv osv.. Tack |
|
Har du ställt vredet i mittkonsolen på kallt? (ratten som går att vrida upp/ner, blått/rött) Då blåser kall luft i "ansiktsblåsen", men inställd värme på ruta och fötter. Denna finnes är för att kunna ha bra värme i hela bilen men lite friskare luft i ansiktet så att du inte blir så dåsig... |
|
|
Är det inte så, Att om man trycker på Cirkulationsknappen så stänger den väl till o ändrar om en del , Så att den inte tar nån luft utfrån, Då är det väl inte konsigt att det låter endel, eller ? " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk |
|
bole |
mm jag förstår det väl :) det är så sant som ni säger men jag tycker att tex digi-klima-visaren är alltid i "mitten" när den e på auto..tycker det e lite väl för mkt.. finns det nåt sätt att kalibrera ACn? |
bole |
Grejjen är att när jag har tända de där 3 knapparna vid sidan att det ska blåsa upp i mitten o ner då fördelas värmen jämt..men är det på AUTO då kan d blåsa varmt vid fötterna och lite småttkallt ur fläktarna i mittkonsollen |
|
Hur har du ställt "fördelaren" då, det mellan dom två blåsen i mitten , varmt eller kallt? Ställer du upp kliman på maxvärme (auto eller ej) och har kallt i mittblåset så kommer du fortfarande att få kall luft därifrån... |
|
bole |
Hmm okej då är det nog jag som e lite paranoid där... MEN EN sak tycker jag är konstig... om jag svänger tex till HÖGER... o det e mer än kanske 40 graders sväng... då börjar det plötsligt blåsa lite mer ut .. (varm eller kallt beroende på inställningen) men bara för den stunden som jag "svängt" så att säga...det e precis som om nån rör öppnar sig då o mera luft kommer in o jag känner det som en lätt luftström mot ansiktet framför allt |
bole |
och jo mera och jo längre man svänger desto ökar luftflödet (men utan att fläktarna ökar utan d känns som om det e nåt som öppnas just då) |
|
Paranoid, det var du som sa det.... :) |
|
bole |
vettefan om det första men d där att luftflödet ökar om man svänger..det e ja 100% på :) |
|
bole// Håller med dig att ibland när man svänger speciellt i rondeller så känner man att det blåser kall-luft från högersidan. Jag har upplevt fenomenet i minst fyra av mina BMW'n. Men har inte kunnat luska ut var kall luften kommer ifrån, vem vet det kanske spökar i våra bilar:) Angående värmen precis som måna skrev så måste du vrida mittkonsoltet till (röd) och då får du varm luft även därifrån. Sen så när du har knapparna till vänster om ACC tänd då går den inte på automat. Jag brukar ha bara knapp 2 (den som peckar mot ansiktet) tänd och efter ett tag när det blir riktigt varmt då tar jag bort den och samtidigt som jag släcker den då går den över till "Automat". ------ Länk Länk |
|
bole |
mmm ... jag har nog blivit bortskämd med farsans fina AC i saab 9-5 ... well...vissa saker kan man stå ut med :D tnx för svaret grodan glad att jag inte är alltför paranoid :P |
|
Men angående fördelningsreglaget: Hur ska det stå om det ska vara neutralt? I mitten eller? Jag upplever det som att det kommer varmare luft i från mitten än vad som är inställt på kliman om man kör den på auto och vrider mittreglaget till max rött, alltså tre röda prickar. Typ om man har ställt in på auto och 20 grader, så vrider man upp mittreglaget på "tre röda", så känns det som en hårtork typ..... /B |
|
bole |
Beppo jo..ja fattar inte varför man ska ha den där reglaget där...om det e instället på AUTO o typ 20 grader då ska alla fläktar ha samma temp..dvs 20 grader..helt onödigt jo...ibland blåser det jättevarm vid fötterna o kallt i fejjan..fattar nada lixom :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.