|
|
|
|---|---|
|
Men..va**fan! Bilen hade stått hemma i 5 dagar, skulle åka till jobbet i morse så följande inträffar. Startmotorn går runt, bilen tänder till lite, men vill inte gå igång.. Ger hjälpgas, pumpar med gasen, startmotorn går ca 10-15 sekunder, det kommer vit rök ur avgasrören... Håller på så ett tag tills den MOTVILLIGT startar, men så fort jag släpper gasen igen så dör den, kan ej hålla tomgången.. Sitter med gaspedalen nedtryckt, håller bilen på ca 3500 varv en stund, bluddrar, MYCKET vit rök!!! (troligen oförbränt bränsle i avgas + kattarna) efter ett par minuter stabiliserar den sig, & går sedan perfekt på tomgång, inga problem till jobbet, går mjukt & fint....startar direkt när den är varm... Vad kan detta vara? Får känslan av att någon givare, luftmängdsmätare eller så har fått spelet efter att ha stått i regning & fuiktig miljö 5 dygn... Tacksam för tips!! PS, den vitröker INTE när den är varm... Tack! Klas | |
D-diddy |
det är nog som du säger själv.. verkar vara fukt som är ditt problem. dra in bilen i ett torrt och varmt garage, torka ur den ordentligt sen spraya alla kontakter med fuktdrivande kontaktspray. David. "The unattainable is invariably attractive" |
Daviden |
Jag hade en liknande upplevelse med min förra bil, en Audi. Bilen var otroligt svårstartad och när man tryckte på gasen så gick den lika rent som en osotad Puch Dakota. Verkstaden konstaterade att mitt batteri var dåligt, och precis i startögonblicket så föll spänningen, vilket på något vis strulade till bilens datasystem så att grundinställningarna försvann. Dock så var systemet adaptivt, så efter en stund när det hade smugit omkring i bilen och hälsat på luftmassemätaren m.m så gick bilen fint igen...nästan! För det krävs en justering tydligen av något slag för att inställningarna skulle vara hundra. Och ett batteribyte i mitt fall för batteriet var kass. Eftersom din bil hade stått några dagar kanske du har dåligt batteri? Jag vet inte om BMW har något liknande system, eller om jag ens fattade mekanikern rätt, men så förklarade han det iallafall för mig. |
|
Intressant teori... Men batteriet drog runt startmotorn väldigt energiskt... Hmm, antingen detta, eller fukt som kommit in i luftmassemätaren eller annat ställe... Får se om det händer igen. Tack ska ni ha! /Klas |
|
|
BMW är nog ännu känsligare än de flesta Audi-bilarna för svagt startbatteri! Det slår aldrig fel: Nu till hösten när det blir kallare, kommer det många trådar om folk som inte får igång bilen.....batteriet är dåligt och kylan minskar effekten i det, samtidigt som oljan blir tjockare av kylan... Jag vågar satsa en slant på dåligt laddat batteri/batteri i dåligt skick! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
OK, låter som en vettig lösning att byta batteri! är det originalbatteriet så är det ju 8 år! TACK! |
|
|
Börja med en ordentlig uppladdning av batteriet. Är batteriet åtta år gammalt, är det nog stor risk för att det har gjort sitt.....men man vet aldrig, batterier kan hålla både tio och femton år! (fast vanligast är att de håller tre till fem år) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tror oxå batteriet var dåligt.till följd, dåligt drag i startmotorn=bilen blir sur! du är inte den första AW |
|
|
Det finns en gammal tråd om detta. Tror den heter "mystiskt fel på 323. Här är den: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.