AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.461

Detta är helt otroligt... *Förvånad*

Sida 3 av 4
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Mugge
Mycket OT: Var inte detektiven en liten släthårig foxterrier? Man ser dem inte så ofta, här har du en annan härdad foxterrierägare x 2 ;-)

/Fredrik
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Japp det är en släthårig Foxterrier tik på snart 2 år.
Hon är hur go som helst... MYCKET kelen av sig...

Det är inte min hund tyvärr, jag var daghusse åt henne när hon var valp och nu så passar jag henne några dagar i veckan... så jag betraktar henne som min hund :-) Däremot så ska jag få en av hennes valpar så fort hon får sin första kull..

4 Cylindrar är 2 för lite!
Mugge:

Kanske damen inte förtjänar så mycket skäll heller om hon är över 80 år, såna märker väl inte ens om bilhörnen nuddar i lite här och var...

Hade själv en intressant upplevelse i vintras. Min **** (ej BMW) hade efter jobbet en kväll ordentligt sprucken framkofångare. Stod parkerad på en sportplan som brukar användas som parkering. Ingen gärningsman, ingen lapp på rutan syntes till. Hann svära en hel del den kvällen innan jag drog mig till minnes vilken bil jag troligtvis parkerat bakom innan jag gick till jobbet, en mörkröd jänkare (90-tal), en av Chevrolets mer sällsynta modeller. Visste att jag hade sett bilen tidigare på samma plats och tänkte att jag kollar när jag hittar den och ser reg. numret. Men oj då, bilen råkade inte stå parkerad där dagen efter, inte heller dagen efter det osv. Polisanmälde utan att ha reg. numret.

Min brorsa hörde om grejen och berättade åt en polare som kör ut bröd varje dag i staden. Dagen efter var bilen hittad (på en gata en bit bort) och jag fick reg. numret. Bilen var registrerad på ett inte alltför vanligt namn men detta gav ändå flera träffar i telefonregistret, den tredje jag rinde till sade sig ha en sådan bil (obs jag visste öht inte om detta var bilen som backat på min, mindes bara att jag parkerat bakom). Gubben erkände direkt och menade att han tittat noga i mörkret men inte hittat någon skada på min bil, och därför inte lämnat någon lapp (right!). Men jag använde en vänlig ton och därmed var saken utagerad, hans bolag stod för skadan. Drog en lättnadens suck efteråt, hade han nekat hade jag inte kunnat göra ett skit eftersom jag inte ens själv var säker på att detta var rätt bil. Hans bil var inte heller skadad eftersom han använt dragkroken till att demolera.

Iddes alltså inte skälla ut honom, tror nämligen att han skämdes tillräckligt efteråt. Till yrket var han nån sorts konsult med uppdrag i olika företag.

Gas åpå ba pojka
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har inte skällt ut damen i fråga... har inte ens pratat eller sett henne.... jag polisanmälde inte heller smitningen... utan kontaktade bara mitt försäkringsbolag, som råkar vara samma bolag som försäkrar hennes bil...

fast egentligen så kanske hon inte borde köra bil... om hon har problem att manövrera bilen så utgör hon en trafikfara.... tänk om det var ett barn istället för en parkerad bil...

Men visst jag håller med... att skälla ut folk gör ingen lyckligare...

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
hOPPAS DET GÅR BRA. vARFÖR HAR DIN JYCKE TURKOSA ÖGONBRYN?

:-)

//Player
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är samma fenomen som "röda ögon" hos människor.... eller så har de blå reklekteras ljuset så...

de får blå ögon när man tar bild och de får blixten i ögonen

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag fick papper från länsförsäkringar nu...

*'*******************

Vi har fått in din skadeanmälan och skriver dig ur din motparts skadeärende.

Din motpart är vållande och du har rätt till ersättning.

När du lämnar fordonet fär reparartion ska du be verkstaden kontakta oss för eventuell besiktning.

Vi betalar normalt stilleståndsersättning med 25 kr per dag under nödvändig reparationstid. Be verkstaden om ett stilleståndsintyg om reparationen tar mer än 10 dagar. Om tiden är kortare räcker det med att du meddelar oss hur många dagar det gäller. Kontakta oss om du behöver hyrbil.

Vid totalskada är ersättningen begränsad till 14 dagar.

Undertecknat Länsförsäkringar.

Men jag har ju en skada till som håller på att utredas, och den skadan är ju inte klar ännu... ska jag lämna in bilen och sen lämna in den igen... då kommer jag inte få se röken av min bil under rätt lång tid.... tycker vi inte om... sen räcker 25 kr per dygn knappast till hyrbil...

Om jag vill ha ersättning för skadorna för att sedan lämna in dem samtidigt går det?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Du kan be att få samma handläggare/skadereglerare på båda incidenter och göra det enklare genom att en person handlägger hela ärendet , låter som en rimig begärn tycker jag ?

men hur mycket kostar de på en 318 1988 innan de löser ut den ?

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
första skadan (bara en del repor) sa de att et skulle kosta 6000 kr.... andra skadan är betydligt kraftigare...

det är den andra skadan som nu är uppklarad...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
det är samma person ser jag nu som handlägger båda ärenden...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nu har jag blivit erbjuden 3500 kr för skadorna på min bil, vilket gäller för skadorna orsakade av smitningsolyckan... den första skadan är fortfarande under utredning....

men det känns som att 3500 kr är väldigt lite.. de flesta ställen säger att det kostar nästan det dubbla att laga bilen...

ngn sa att man alltid ska tacka nej till första budet, är det sant?
kan man förhandla om ersättningen eller är det ett bud och det är slutgiltligt?

tacksam för hjälp...

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Tacka nej! Begär lagning av bilen, det kostar de mer så de kanske höjer budet.

Mvh Abbe

Länk
Självklart ska skadorna repareras på verkstad, om det ej går med på detta så får de väl lösa ut bilen. Varför får du inte lämmna in bilen på verkstad?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag får reparera skadorna på verkstad om jag vill, men jag är ytterst beroende av min bil..

klarar inte av 2 veckor - 1 mån utan bil... därför som jag sjläv valt bort verkstad...det skulle bli för dyrt med hyrbil för mig, eftersom ersättningen för varje dag utan bil är 14 kr eller där omkring.

men jag funderar på att lämna in den iaf

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Du har som icke vållande rätt till att hållas skadeslös enligt försäkringslagstiftningen.
Detta innebär att du kan kräva att få ut en hyrbil under reparationstiden eftersom du inte skall behöva lida för ngt pucko inte kan köra bil. Vissa bolag kräver att du har intyg från ditt jobb att du behöver bilen i jobbet, men enligt lag så har du rätt att få ut en hyrbil. Detta står ju i ditt brev också "kontakta oss om du behöver hyrbil".
Normalt sett så får man stå för 25% av hyran och 25% av milkostnaden. Detta är vad det anses att din bil kostar i värdeminskning. rent-a-wreck rekommenderas, låga priser.

/Christofer
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag ska ringa FB nu så får vi se hur vi löser det hela!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag accepterade budet... orkar inte hålla på och krångla mer... vill bara ha saken ur världen..... men tack för hjälpen!

bara att vänta och se hur det går med första skadan... :-/

ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Hubbe 325 skrev:
"Du har som icke vållande rätt till att hållas skadeslös enligt försäkringslagstiftningen.
Detta innebär att du kan kräva att få ut en hyrbil under reparationstiden eftersom du inte skall behöva lida för ngt pucko inte kan köra bil."

Men vad är då poängen med hyrbilstillägg och likn tillägg man kan teckna på sin försäkring? Är det jag som är lättlurad (igen)?
Len
Puuuhhh. Såna sagor det berättas här. Kalla på polisen? Är det sten- eller dinosauriåldern som lever kvar här? Sånt larv som polis har regimen ju lagt ned , för länge sedan.

Lås in bilar och annat nyttigt i ett bankvalv, samt sov och dröm sedan vidare. sic.

L.
kilroy
I likhet med *eeerik* tror jag inte att man kan kräva full hyrbilsersättning även om man är icke vållande. Det kräver nog en tilläggsförsäkring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.