AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.459

Detta är helt otroligt... *Förvånad*

Sida 2 av 4
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nu har det hänt grejer...

Jag stack till det stora polishuset i Malmö, stod i kö i ca 30 minuter för att anmäla skadan... blev ombedd att åka ner till en annan polisbyggnad på andra sidan stan, där man har polis, försäkring och kontrollplats på ett och samma ställe...åker dit... står i kö i ca 45 min... berättar för polismannen där vad som har hänt, han slår upp bilens ägare i sitt register.

Det visar sig att mina misstankar om att det är samma Nissan Micra som brukas av min granne är helt obefogade, eftersom bilägaren är född 1926 (dvs snart 80 år) och dessutom så bor hon på andra sidan stan.

Problemet börjar när polisen upptäcker att jag inte sett själva olyckan! Då undrar han hur jag kan vara säker på att det är rätt Reg nr som jag har fått på lappen, jo för att vittnet skrev ner det.
polis: Hur vet du att hon skrev ner rätt registreringsnummer
Jag: det vet jag inte, men det är ju inte så svårt att ta reda om det är rätt bil, det är bara att kolla på bilen och se om den är skadad.
Polis: Ja men såg vittnet vem som körde?
Jag: hon sa att det var en kvinna som körde, mer vet jag inte, du får höra med vittnet.
Polis: Du måste vara säker på att det verkligen var bilägaren som körde bilen, för annars så kan den ju ha varit utlånad.
Jag: men det spelar väl ingen roll det är fortfarande samma bil och samma försäkring?

Polisen tyckte att jag borde ha förhört vittnet bättre innan jag kommit dit. Han fattar ju att man inte kan korsförhöra ett vittne som bara varit snäll och antecknat regnret... man får vara glad för att det finns någon som är ärlig...

Sen kändes det inte som att det var lönt att stanna kvar och försöka förklara för polisen hur man ska gå till väga, ber att få en utskrift på ägaruppgifterna på bilen i fråga...

Kör till Länsförsäkringar (mitt bolag) där jag ber att få snacka med samma kille som hade hand om mitt förra ärende, jag förklarar att jag har hittat en lapp på rutan, ger honom lappen, och ger en kort beskrivning om hela förloppet... Han hämtar en blankett om skadeanmälan som jag fyller i lite snabbt, sen säger han att jag inte ska vara orolig och att de kommer att ta hand om resten och att han ska höra av sig... Riktigt skönt när folk bara är samarbetsvilliga...

Sticker och lunchar med en kompis som jag lånar en digitalkamera utav för att gå och leta upp den micran...

Jag har en del bilder på både min och hennes bil och jag kommer att lägga upp dessa inom den närmsta 30 minutrarna...

Men nu får vi bara vänta och se vad som händer...

4 Cylindrar är 2 för lite!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det skulle ha stått:

Han fattar ju inte att man inte kan korsförhöra...

Glömde ett inte...

Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
tur att man bor på landet.... men jag tycker du ska kontakta henne och om hon nekar är det bara att gå till bengen.....

///325///
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nu kommer lite bilder:

Skadorna på min bil:

Skärmen: Länk
Kofångaren: Länk
Halvljuslykta: Länk
Från sidan: Länk
Hela kalaset: Länk

Skadorna på hennes bil:

Regnret stämmer: Länk (Notera parkeringen, hon står diagonalt i 2 P-rutor)
Länk
Länk

Deckad detektiv: Länk
Vroom: Länk

Ras.mus
Hehehe, däckad detektiv!! Läckert...

Shit vad hennes bil fick stryk! Tur att du har en stadig bmw!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Skönt att fanskapet som smet torskade ! mycket omoraliskt att bete sig så !

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Bra att du hittade henne. Och snyggt att man kan se prov på din färg på hennes skärm. *hehehe* Samt konstigt att det inte blev mer skador med tanke vilken mängd rost det fanns på hennes bil.

Den däckade detektiven såg ut att säga: Snälla husse! Jag behöver verkligen inte gå en runda till!!!! ;)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är fortfarande en sak som jag inte riktigt kan förstå.
Vägen som går utanför mig ser ut ngt såhär:

-------------------------

Överst P-rutor sen är det en smal gata som är trafikerad i båda riktningarna. (mittsträck finns ej, ritade det här för att förtydliga).
Min bil stod parkerad med fronten närmast vägen (som en BMW ska stå parkerad).

Om man kommer körandes på vägen och ser att det finns bilar parkerade i P rutorna, vad är det då som får en att svänga in i en redan upptagen P-plats?

Innan trodde jag att micran hade backat in i mig, det hade varit lättare att förklara... micran backade utan att se bakåt. Men så är ju inte fallet... Hon har kört in i min bil front mot front. Om man kör framåt på vägen så måste man svänga för att kunna köra på en parkerad bil och när man svänger är det svårt att missa att det står en bil i den P-rutan man tänker parkera i.

Skulle hon ha tänk att köra in i en tom P-ruta intill min bil och råkat köra in i min så hade hon antingen fått skador på sin andra skärm eller så träffat på min högra sida beroende på vilken sida om min bil hon skulle ha tänkt att parkera.

Hur jag än vrider och vänder på det så får jag inte skadorna att gå ihop.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det den däckade detektiven förmodligen tänkte var: "Snälla! inga fler bilder! Kan vi inte åka hem snart"

Om man vill ha namn på ägaren till en bil skickar man sms mer regnr till 71 456 sen ringer man 118 118. Har gjort det många ggr då människor ofta parkerar utan för mitt garage. Har dock slutat nu när de tydligen inte uppskatar samtal om att flytta bilen kl 03:30 en måndag morgon :)

Får väll hoppas att det löser sig. Många gamlingar ska inte ha körkort tyvär.

Sen tycker jag su ska skicka blomor. Kan vara värt några hundra.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Hmm verkar vara vanligt med smitningar. "Svenssons" är rätt sketna medborgare när det väl kommer till krita. (t.ex. röstar rött, tänker blått och jobbar svart)

Jag råkade också ut för en smitning i sommras. Också i mitt fall var det ett vittne som tog reg nummret. Jag tog faktiskt kontakt med bilägaren och talde om att det var fråga om smitning. I detta fall så hade hans franska polare lånat bilen. Ägaren var faktiskt mycket sammarbetsvillig. Vi åkte tillsammans ut till polisen i malmö och gjorde en gemensamm annmälan. Det var inget snack. Hans franske polare menade däremot att i hans värld så vad det där inget märke värt att reparera. (synd bara när någon annan ska bli lidande för hans värderingar). I mitt fall had dessutom vittnet fotat händelsen. Fast vi behövde aldrig bilderna.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Fick ett dörruppslag i Malmö en gång. En blonderad morsa med 3 skrikande ungar i baksätat + sin egen feta morsa i framsätet. Donnan slängde upp sin dörr så det blev ett veck i min framdörr.
Jag klev ur och kollade skadan. Påtalade skadan och donnan sa helt frankt "Det är väl för fan ingen Rolls Royce heller"
I bland blir man helt galen, men jag höll lugnet, vred ner rutan i dörren, tog tag i fönsterkarmen och smällde till ungeför vad jag orkar +50%.
Eftersom jag då vägde ca 120 kilo blev det inte nån litet veck på kärringens bil. "Du kör inte Rolls heller ser jag" sa jag.
Ungarna blev knäpptysta och alla dörrar låstes illa kvickt. Det kostade en lack av dörren. MEN DET VAR DET VÄRT!

M3/// Mullret
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
he, he, hade betalt mycket för att få se kärringens min där.... Priceless som man brukar säga. Helrätt gjort! kostade dock en slant..

/Christofer
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Frapp - Fransmännen har kanske inte andra värderingar men väl andra vanor i trafiken. Min kompis i Paris har två bilar - en sketen gammal Peugeot 205 om han skall in till stan (och fy fan vad parkeringsskador och bucklor den har) och en bmw 320 när han skall ut på landet och köra...

En rolig notis är att många (iaf brittiska) försäkringsbolag specifikt utesluter Place d'Etoile (Triumfbågerondellen) från sina europeiska försäkringar - det kan gå rätt häftigt till i den rondellen!

/bfg
mullret: snacka om kul! Önskar jag kunde ha sett kärringens min.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Klockrent Mullret! Den historien får jag nog berätta för polarna. Helt jävla otroligt vad det finns för folk därute i trafiken...Blir så arj på kärringar som smäller upp dörrar.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Mullret: 1-0 till dig, hoppas kärringen fick sig en tankeställare o gjorde i brallan!
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Mullret: my hero;)

Micke K. bmwcs nr.5085
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det var inte illa.... lite dyrt iofs men det måste det ha varit värt.. :-)

Paap Reeder
Triggar mina bilminnen......

På min 3,0SA satt ett lätt repat blinkersglas HF.

En morgon då jag parkerade på Ö-malm här i Stkhlm var glaset borta!!
Adrenalinet rann till med full kraft. De förtsa kvällarna fanns det inte många gator jag inte varit och letat E3:or på.

Efter kanske tre veckor ser jag en 2800 komma körandes ... med mitt blinkersglas HF!!!!
Det blev en regelrätt hold up ... direkt på Vallhallavägen ....jag ut ... knackkade på huven och takluckan och beordrade kräket att komma ut.

Det visade sig sedan att han köpt bilen för några dagar sedan .... och vad värre var ... han var boxare och gick i weltervikt ...he, he.
Nu hade vi sådan tur båda två att vi tyckte att ett sådant förfarande med att stjäla blinkersglas var helt åt helvete och han erbjöd sig att direkt betala för glaset .... men det var inte det som var grejen...så vi skakade tass och hoppade in och for iväg.

Jag fick adress till förre ägaren.

Killen som sålde bilen hade bara snott mitt glas för att få den säljfäig.

Nästa kväll ringde jag på i ett fasionabelt hus på Floragatan tror jag det var.

Ut kommer en kvinna som visar sig vara mamma till ägaren som inte var hemma för tillfället.

Diskussionen i dörröppningen borde förevigats .... men jag tror den sonen inte kommer att glömma den kvällen när mamma redde ut besticken mellan rätt och fel.

.... sedan köpte jag mig ett nytt eget glas på BMW.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.