AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.462

Detta är helt otroligt... *Förvånad*

Sida 1 av 4
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Detta är helt j-vla otroligt!

Kommer ni ihåg denna tråd Länk ?

Jag går ut till parkeringen och sätter mig i bilen och ser att det sitter en lapp i rutan, ni som bor i Malmö vet hur mkt det har regnat idag, går ut och tar försiktigt upp lappen från rutan. Lappen är helt blöt och bläcket har halft om halft runnit bort men lyckas ändå läsa lappen.

Texten lyder:

Din bil var påkörd av bil regnr XXX XXX 04-10-18 kl 1600.

Namn Efternamn
Telefon nummer

Va tänker jag? går ett hastigt varv runt bilen utan att upptäcka ngn skada (detta är på kvällen vid 20 tiden och det är mörkt)... vid detta laget kommer en kille fram till mig och frågar om jag ska köra iväg, (Han ville ha min parkeringsruta).

Han frågar om jag har blivit påkörd då han ser att jag har lappen i handen. Vi går var sitt var till runt bilen och han lyckas se att vänster framskärm, kofångare och halvljuslykta + torkare m fl. är skadade... tittar och mycket riktigt.

Det är en buckla på vänster framskärm (huven klarade sig).

När jag kommer hem igen ringer jag till det telefonnummer som finns angivet på lappen, en man svarar. Jag frågar efter det namn som fanns på lappen och förklarar kort vad saken gäller..

Mannen säger att hon som jag söker bor där men att han inte vet ngt om saken. Jag lämnar namn och nummer och ber henne ringa upp när hon kommer hem.

under tiden slår jag upp reg nr på vägverkets hemsida, visar sig att det är en Nissan Micra av äldra årsmodell som dessutom är vit till färgen.

Vid detta laget vet jag inte om hon som lämnat lappen är ett vittne eller om det hon som körde micran.

En timme senare ringer hon upp och säger att hon var påväg till jobbet när hon såg en vit bil backa rätt in i min bil och att den vita bilen skadades mycket mer än min bil men att den unga kvinna som körde bilen bara åkte därifrån. Som tur var så lyckades hon skriva ner bilens regnr och lämna en lapp i rutan.
Jag tackar och vi lägger på.

Jag går ut till den P-ruta som min bil stod i innan och ser att det ligger delar från krossade blinkersglas på marken. Jag plockar upp dessa (kan säkert vara bra att ha), går till bilen för att inspektera skadan ytterligare... ser att det sitter blinkersglas bitar i kofångaren, jag plockar loss dess delar också.

Jag tror mig veta vem det är som äger den bilen som körde på min bil. Det finns inte så många Nissan Micror här, bara en som är vit iaf och det är en kvinna i 30 års åldern som har den bilen, hon bor i ngn av lägenheterna i byggnaden mitt emot mig.

Jag gick en längre runda runt kvarteret och in bland smågatorna för se om jag lyckas lokalisera var denna micra finns parkerad så jag kan lämna en lapp (eftersom hon nu inte gjorde det).

Men ingen micra...

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra... jag skäms nästan med att gå till försäkringen igen... mitt förra ärende har ju inte blivit avslutad ännu... lyckas köra sedan 1998 utan att hamna i en olycka och nu så blir jag påkörd 2 ggr i en och samma månad.

Känns otroligt skönt att det fortfarande finns folk som har lite civilkurrage! Hade det inte varit för vittnet så hade jag fått bekosta reparationerna själv. Jag måste göra ngt för att visa min uppskattning till att hon tog nummret, så jag ska köpa lite blommor eller något och gå och lämna det till henne som tack för hjälpen.

Vet inte hur jag ska göra med tjejen som körde däremot? ska jag gå till polisen och försäkringen och be de ta hand om det hela eller ska jag försöka ta reda på hennes namn via vägverket och sedan slå upp hennes nummer i telekatalogen o kontakta henne själv?

Först blir jag arg för att hon smiter från olyckan... sedan så känns det som att man inte ska skapa en dålig stämmning bland sina grannar... vill ju inte ha en granne som håller en massa agg mot en...sådant brukar resultera i "nycklade" bilar...

som sagt tips mottages tacksamt...både vad man borde ge till vittnet, blommor, biobiljett, aladin ask och hur man ska göra med hon som körde?

4 Cylindrar är 2 för lite!
KONTAKTA!!!!!
Nekar hon så är det bara för henne att vias upp sin Micra.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Ras.mus
Ett tips kan ju vara att beställa ett blommogram! Så får hon blommorna levererade med ett litet kort som du själv kan skriva nått i och tacka. Säkert uppskattat ifall hon inte bor i granntrappen typ..

I fallet med micran, anmäl det direkt! Hon som körde bör få reda på att smitning faktiskt är allvarligt! Då kanske hon överväger att ta det på försäkringen nästa gång hon t.ex. kör på en nyare bil som bara är halvförsäkrad! Någon stackare kanske får pröjsa upp 10 000 för en parkeringsskada! Så hon förtjänar den smäll hon får!

Det här handlar ju inte om att köra för fort när ingen är i närheten eller köra mot stopp-tecken på en väg där du ser 2 km åt var håll. Det handlar om att hon skadat någon annans egendom och helt enkelt skiter i det, även om hon endast hade åkt på en självrisk. Då anser hon att DU hellre kan få betala hela skadan själv och hon som orsakat det inte ska ha något alls!

Så, jag tycker att du ska anmäla det direkt. Du kan ju låtsas om att du inte visste vems bilen var som du anmäler. Dessutom så är det ju hon som ska skämmas ögonen ur sig, inte du!
Ras.mus
Och jag tycker inte du ska kontakte henne först! Det ger henne bara chansen at neka, fixa sin bil snabbt och sen blåneka och "ha vittne" som påstår att hon befann sig i gällivare vid tillfället...

Dessutom så kan hon fördröja det hur länge som helst... Har hon nu en gammal skrotig micra så är det inte helt omöjligt att hon dessutom inte känner för att lösa det privat.

Anmäler du det så får hennes trafikförsäkring stå för skadan, hon får stå för självrisken. Sen om hon får höjd premie är ju itne ditt problem. Du får skadan fixad och du slipper försöka pressa henne på pengar.

Visst, VET du om att hon är t.ex. en ensamstående morsa osv osv osv.. så kanske du kan vara schysst men jag ser då inga orsaker faktiskt. tyvärr...
Låt henne inte slippa undan. Det är hon som är skyldig till situationen så skulden till någon misstämning faller på henne. Hon smet ju faktiskt.

Dina förslag på belöning till vittnet låter bra. Om hon lät söt kanske du ska ta och bjuda henne på middag rent av... Fast då kanske misstämning uppstår med mannen som svarade istället! ;)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag ser ingen anledning till varför hon skulle vilja ta det privat och inte via försäkringen. Man brukar inte ha helförsäkring på en Micra -85 så hon betalar ju inte ngn självrisk för att jag får ersättning.. det enda som hon åker på är höjd premie.... mer att hon kunde vara med och fylla i skadeanmälning utan att man drar in polisen i det hela...

tror att höjd premie är att föredra före att betala skadorna på min bil... men jag kanske ska ta reda på lite mer innan jag gör ngt... men jag ska ha med mig en digitalkamera hela tiden och ser jag micran så fotografera skadorna...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har nu tagit reda på vem fordonsägaren är....

har hittat en person som har samma efternamn som fordonsägaren och som bor på samma gata som jag på eniro.se

men telefonen är registrerad på en man... inte säker på att det är rätt hushåll... Karlsson är rätt vanligt liksom...

Ras.mus
Hon får väl en självrisk på trafikdelen? Eller där är ingen självrisk? Måste det ju vara...

Tycker du ska se till att handla direkt, inte vänta... Kommer det efter 3-4 dagar så kanske det blir tvivel hos polisen.

Ut och ta foto på micran imorgon. Anmäl oxå direkt hos polisen så är det dokumenterat. Du behöver ju inte lämna in fotona redan nu. Skulle de börja påstå att deras bil inte blivit skadad (och de då lagat bilen) kan du ju plocka fram fotona! Se bara till att du tar tillräckligt många, får med regnumret och gärna lite av parkeringen och hus runtomkring så finns det inga som helst tvivel på att det är deras bil du fotat. Man blir ju lite paranoid men man vet aldrig vad folk tar sig till idag!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
min tanke också... men jag har letat och letat men inte kunnat hitta ngn micra... fattar inte var hon har gömt den bilen... kl 3 på natten så tycker man väl att bilen borde vara "hemma" men den syns inte till... har letat i alla parkeringar i grannskapet...

Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Hmm, precis vad jag råka ut för nu i augusti!
Hade regnr, men ägaren och bilen höll sig hemifrån.
(iaf så svarade hon ej på tel/öppnade ej dörren)

Då ringde jag skatteverket å fick adress på en bunt släktingar,
senare på kvällen fotade jag skadan på hennes Toyota då den stod i morbroderns carport 5km hemifrån!
Han kom ut o undra vad f-n jag höll på med, jag förklara att jag dokumenterade skador efter en smitning.
Av hans reaktion o döma skulle han "ta ett snack" med bilägaren, förhoppningsvis gör hon inte om det...

Det hade nog löst sig ändå med försäkring etc, men lite extra bevis skadade väl inte då det inte var så mkt jobb för mig.

//Mats
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Anmäl det på en gång! Straffet för smitning är att man blir av med k-kortet!(Tror jag) Hon ska straffas hårt för att hon smet från platsen! Jag skulle förlåta henne om hon hade lämnat en lapp själv, men inte nu när hon drog iväg. Skit samma om det är en granne eller inte! Som sagt anmäl subban! (Morgon grinig Abbe har talat färdig!)

Mvh Abbe

Länk
Anmäl hon som körde på dig. Finns ingen anledning att vara schysst när hon inte hade civilkurage nog att stå för vad hon har gjort.
När jag blev påbackad ringde jag polisen. (Visserligen fanns gubben som backade på mig kvar hela tiden eftersom jag vägrade att flytta min bil). När jag frågade poliserna om det var rätt att ringa dom för en sådan sak så sa dom till mig att det var helt okej och att det var bra med tanke på försäkringen senare.

Blommogram till tipsaren var ingen dum tanke! Kör på den! =)

"Kvinnor gillar enkla saker...Män!" - Kary Lash, fotograf
En bil rullade in i min på färjan till Tyskland, och skrapade lacken. Mannen i bilen försöker förklara bort det och tycker inte skadan är så märkvärdig, men efter ett tag ger han sig och jag skriver upp hans personnummer från körkortet, reg. numret och han ger mig hans telefonnummer. Efter min mini semester i Tyskland försöker jag ringa numret men det fungerar inte, efter lite letande har jag hans riktiga nummer. Ringer upp och någon svarar, men säger att killen jag söker inte är hemma, jag lämnar namn och nummer. Efter en dag har han inte hört av sig och jag ringer upp igen, och det är samma, inte hemma.
Ger upp och skriver ett brev till mitt fb om händelsen, och de tog hand om resten. Bilen blev fixad och hans försäkringsbolag stod för kostnaden.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Klart som fan att du skall anmäla förövaren" Varför inte, du har ju rätten på din sida. Den rätten skall man inte vika ner sig från!

M3/// Mullret
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Japp, bara att anmäla, då slipper du trasslet. Dessutom så anser jag att hon förverkat sin rätt till en schysst behandling då hon inte tog sitt ansvar. Hon kommer att få lämna ifrån sig lappen om de finner vittnet trovärdigt. Så iväg och gör en polisanmälan, du har ett fall som du inte kan förlora.
Lycka till!

/Christofer
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag har fortfarande inte kunnat hitta Micran och den där Karlsson som jag hade telefonnummer till var fel person.

så jag har inget annat val verkar det som än att gå till polis och försäkringar!

återkommer med mer info!

D-diddy
men om du hade reg. nr. på bilen som körde på dig så är det inga problem ju. tala om för ditt försäkringsbolag vad som hänt. sen sköter dom resten.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Paap Reeder
.... he, he var på Biltema idag och köpte blästersand.

På parkeringen backar en superbimbo (såg henne senare i butiken ....) en volvos S någonting, rakt bakåt alltmedan hon stirrar rakt fram!!
Bakom står en Nissan med fulla signalhorn ..... tror ni hon stannar? Kraaasch!
Tror ni hon kommer ut och tittar??

Jag stod kvar och tog fram Sony-memon för att läsa in regnummer ......så kom hon till slut ut....

Stackars eventuelle karl som måste ha henne i köket till vardags tänkte jag och gick in och köpte min sand.

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Den där sanden är rätt bra akvariesand , och billig.

:-)

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Spännande tråd! måste få veta fortsättningen.

Mvh / Wallace
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Håller med föregående. Hon har förbrukat sin chans till ett schysst "avtal" med dig. Det är polisanmälning och försäkring som gäller. Spelar ingen roll om hon e pank eller inte. Har man råd att köra in i nån och smita så har man råd att stå för kostnaden.

Det är som när jag blev påbackad när jag var hemma hos en kompis. Plötsligt bankar någon på garagedörren och när vi öppnar står där en yttersförbannad man och säger att han backade in i mig. Han har bråttom så jag låter honom åka (det va kompisens granne, så chansen att han inte skulle komma tillbaka var minimal) och att jag ska fundera på saken om hur vi löser det. Kommer fram till att skadorna är såpass stora att det är försäkring som gäller. Han kommer tillbaka och jag säger till honom hur det ligger till, då säger han bara att ska vi blanda in bolag så är det du som åker på det ( iom att jag stod inom vändzon, trodde han) vi gick in och skrev allt i lugn och ro. Det viktiga för mig var bara att han kryssade i att jag var parkerad rutan och sen så fick han skriva, säga och rita vad han ville.

Det gick nån vecka och vi fick båda hem brev från försäkringen. På eftermiddagen får jag ett samtal från herren som undrar om om han får ersätta skadan själv. Han fick ett nej, då jag ansåg att han kunde erkänt hans fel direkt och inte låta det prövas först.

Schnelle fart, Härliche fart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.