AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.842

Original Larm i E34 larmar utan anledning

ma
11
mackanm
BMW 520i Touring -96
Hej Jag köpte en 520i Touring -96 för en månad sedan och är supernöjd. Men nu har den börjat att larma utan anledning??
Det verkar som att den gör det när det regnar eller är fuktigt ute, vet någon om detta kan vara fallet och isåfall hur man fixar det?

Mackan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
det skulle ju kunna vara sensorerna som sitter i B-stolpen som tror att dörren är öppen och därför börjar larma...

Dessa sensorer sitter i själva plastgrejen som låser dörrarna, ngn här på forumet kallade den för dörrnäsa... vet ej om den verkligen heter så men den är det... hade liknande problem med min 525. det är samma sensorer som slår på kupebelysningen när dörren öppnas... så om det är fel på de sensorerna så borde kupebelysningen också börja lysa och sluta lysa när den startar och slutar larma...

annars så sitter det även sensorer till larmet under huven, den ska nämligen börja larma när man öppnar huven... har det med regn att göra är det kanske mera trolig att det är huvsensorn som blir kortsluten eller liknande...

4 Cylindrar är 2 för lite!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det kan också vara kbalaget till bakluckan som är ortslutet/avnött, mycket vanligt fel på E34.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ma
11
mackanm
BMW 520i Touring -96
OK tack för tipsen! Innerbelysningen beter sig inte konstigt men kablaget i bakluckan är avnött och det finns en del sprickor/snitt i kablarna som går inne i skyddskabeln!!
Räcker det att jag fixar så att det blir tätt så att inget vatten kommer in eller skall jag byta hela kablaget??
Kan man byta kablaget själv och vet nån vad det kostar att köpa kablaget??

Tackar!

Marcus
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Laga det ordentligt, annars håller det inte.

Sök på baklucka, bakluckan, kablage, kablaget osv, så hittar du mer info om hur andra har gjort.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ma
11
mackanm
BMW 520i Touring -96
Fan Erik, du e snabb och verkar vara en BMW entusiast som har koll på bilar (läs BMW) Tack!!

Marcus
Visa användare
130
warcow
728IA -99
Kan bara säga att jag hade samma problem på min 530 touring -95 och mycket riktigt var det kablaget till bakluckan (rutan) som hade nötts av så det blev kontakt. Jag lämnade in det för åtgärd hos BMW när jag ändå gjorde en annan service.. har för mig att det kostade typ 500 spänn.

Grannarna var jätteglada när det började tjuta klockan 4 på morgonen!

/Stefan
ma
11
mackanm
BMW 520i Touring -96
OK men det låter inte rimligt med 500 pix för jag pratade med Förenade bil i malmö och de skulle ha 4700 med jobb för att byta hela kabelhärvan på vänster sida! Det är nämligen så att den går ända upp under innertaket och skall man göra detta på rätt sätt så måste man delvis ta ner innertaket. Därav det dyra priset. (1300 för kabelhärvan och 3400 för jobbet!)

Finns det någon som har löst problemet genom att bara tejpa eller kasnke gjort något annat??
Vet någon om det finns ett slags rör som man skulle kunna trä på på något vis och sedan tejpa??

Tackar för hjälpen!!

Marcus
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är det en E-34 kaross du har så lurar dom dig lite..kabelhärvan kostar 1200 per sida..och man ska inte ta ned något inner tak däremot får du ta av klädseln på luckan..kabeln är komplett du bara pluggar in den i luckan...sen får du kapa och löda ihop i sidofacken i lastutrymmet..faktiskt inte alls svårt att göra själv
Visa användare
130
warcow
728IA -99
Novation i Uppsala bytte inte hela kablaget utan bara den del som satt "och blev böjd" varje gång man öppnade luckan. Kanske en EPA-lösning men betydligt billigare (funkar dessutom utmärkt).

/Stefan
ma
11
mackanm
BMW 520i Touring -96
OK!
Kan du (gto80) förklara lite mer i detalj hur man skall göra?
vad jag kan se så går kabeln från vänster sidofack upp och in i luckan! Hur lång är kabeln? kan man köra med en universal eller måste man köpa en BMW kabel??
Det var någon som nämnde att man kunde köra med en industrikabel som går att böja typ 78 miljoner gånger..
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du har en kabelstam på varje sida 16 ledare i ena 9 i den andra..den totala längden är ca 2 meter per sida..visst det går att hitta kabel..men den måste vara mycket mjuk du kan läsa lite här Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.