|
|
|
|---|---|
|
Jag har hittat denna annons på Blocket och jag är mer än lovligt sugen: Länk BMW's cs-modell är kanske den snyggaste bilmodellen någonsin genom tiderna enligt mig. Säger bara banken ja så åker jag 27 mil för att titta på bilen. Det är dock några frågetecken som jag hoppas på att få uträtade innan: 1. Ägaren säger att motorn är utbytt till en 3.0L motor från en -84:a 5-serie. Mig veterligt fanns det ingen 3-liters 1984, endast 2.8L och 3.5L, men jag är lite amatör på BMW. Fanns det ngn 3.0L motor 1984? Hur kan jag med hjälp av motornumret härleda vad det är för motor? Länk? 2. Ägaren begär 37.000:- utan prut. Bilen ska vara helt rostlagad och rostfri, dock är den hemlackad och matt i "klarlacken". Motorn ska ha gått 8000 mil enl uppg och nyligen genomgången i toppen. Inga missljud eller konstigheter. (Se dock fråga 3.) Framstolarna ska vara slitna, men en hyfsad överdragsklädsel medföljer. Torrsprickor i baksätet, men inte så man drar efter andan, förmodligen räddningsbart. Nya bromsrör dragna, nya skivor fram, renoverade cylindrar bak. Sett bilder runt om och inuti, bilen verkar fräsch och i bra bruksskick. Verkar priset rimligt? 3. Enl ägaren går motorn inte helt jämt utan rycker lite vid konstant varvtal. Ägaren pratar om att förgasarna är svåra att ställa in, men vad vet jag? ;) Jag hade liknande problem på en 3.0Si jag hade, men då var det bakre bränslefiltret som var igensatt och ett sådant finns väl knappast på en förgasarbil. Tips på saker jag kan kolla på plats? Hoppas på svar, tack på förhand! :) /Daniel | |
Scheckheft |
Hej Det man framför allt ska se upp med är rosten. Klicka på länken för att få en uppfattning om var rosten kan sitta: Länk Angående motorn: 3,0l motorn från en e28 måste ju avses. Men som du påpekar finns det ingen sådan motor. Fråga ägaren från vilken bil motorn kommer. Är även växellådan bytt? Angående rostlagningen: är det en seriös lagning eller en fusklagning? Kolla noggrant. Även lackeringen verkar ju vara hemmagjort. Fälgarna är inte original. Kolla skicket på kromdetaljerna. E9 är visserligen en vacker bil men reservdelarna är inte billiga. Nu vet jag inte vad du har för planer med bilen men att återställa just den här bilen i ett fint originalskick blir dyrt. Själv letade jag ca ett år innan jag hittade ett fint exemplar. De bilar som jag tittade på var inte i bra skick trots säljarnas försäkran. Dolt rost, dåliga renoveringar, urusla omlackeringar mm; jag har nog stött på det mesta. Kolla gärna på min E9 för att se slutresultatet av en seriös renovering: Länk Lycka till Mvh Scheckheft E38.info ___ Länk |
|
Det kan omöjligt vara så stort intresse för dessa coupeer att ett sånt ök är värt några 37000kr? Jag sålde min 3.0 coupe för ca 5 år sen, den var sannerligen inte lättsåld, ett väldigt dåligt intresse var det trots fint orig skick, snyggt omlackad på 80-talet-felfritt vitt skinn-väldigt få rostagningar (gick inte att se utan att demontera inredn. o lysa inifrån) Jag upplevde att ingen ens ville ringa och höra vidare om skicket etc! (fick till slut 30000 trots att dom "stod i" 75000) Det kanske är annat nu?? //Mats |
|
| Skulle mkt hellre köpa en 628-635, som jag anser vara kultigare. | |
|
Perssonligen tycker jag att det låter dyrt med tanke på skavnkerna! Mvh Abbe Länk |
|
|
Tack för alla svar! Scheckheft: Enligt ägaren är rosten seriöst helsvetsad och det ska inte finnas någon rost kvar på bilen. Det ska jag naturligtvis noggrannt inspektera. :) Haha, förresten enligt länken så kommer ju rosten överrallt! Lättare att peka ut var man INTE ska titta! ;) Originalskick är bra och fint, men inget jag har råd med. Det är på sätt och vis skönt att den här bilen har lite "brukskaraktär", så behöver jag inte skämmas om jag hittar en 3.5L-motor och 5-vxl låda. :) Mina planer är att förbättra finish och skick inom ramarna för min ekonomi och under tiden ha en snygg bil som jag inte behöver svetsa i och som går bra. På säljarens berättelse låter den här bilen som en "bra start", men man vet ju aldrig innan man sett bilen. Växellådan är inte bytt, men ska inte vara något att anmärka på. Hela bilen har gått 16000 mil så den borde ju hålla ett tag till och rasar den så är det ju en anledning att sätta i en 5-petad. Mats-saH: Angående priset, så är det här faktiskt första gången jag sett en CS för under 50.000:- på blocket, men jag kanske inte varit vaken nog. Det finns en till i Dalarna för 45.000:- men det är väl långt från Umeå. Om någon kan peka ut en bil i bättre skick för samma eller mindre pengar så köper jag naturligvis den. :) Vad skulle vara ett lämpligt pris på denna bil, mellan tummen och pekfingret? pistolas: Gillar också 6-serien, men E9 är ett strå vassare + att den är veteran vilket ger mer lämplig skatt och försäkringskostnad. Abbe: Ett mer lämpligt pris enligt dig? Alla: Hur kan jag utifrån motornumret kolla vilken motor som sitter i? Vad är dom vanligaste anledningarna till att motorn inte går jämt och rycker på en 2800cs med förgasare? |
|
| Hoppas förresten på svar snarast, det verkar som om finansieringen löser sig idag, tisdag så det är möjligt att jag far och tittar på bilen redan imorgon onsdag 20/10. | |
|
Hmmm, för mig som vill ha så orört original som möjligt så låter den som ett överprissatt ök...Har du tittat på några andra coupeer eller drabbades du plötsligt av måste ha? Om marknaden idag är som när jag sålde så måste det vara omöjligt att få igen pengarna, det var ju nästan noll intresse överhuvudtaget oavsett pris. Men gillar du bilen och lånet känns rätt så varför inte? Fast det går säkert fler tåg... //Mats |
|
|
Orört original är inget måste för mig, bara bilen är rostfri, fräsch och bra mekaniskt är mycket vunnet. Jag är rätt pragmatiskt lagd. Finish och detaljer kan jag fixa själv, men jag har inte tid eller ork att svetsa eller helrenovera en motor. Det verkar verkligen råda oenighet om prissättningen på 2800cs, i en annan tråd på detta forum pratar man om "inte under 50.000:- för en rostfri bil" eftersom allt annat är mycket lättare att fixa. Är det inte lite väl hårt att kalla en bil vars största brister är en matt lack och en sliten inredning för ett "ök"? Det får mig att undra hur din bil ser ut, Mats-saH... :) |
|
|
Har stämt träff med ägaren så jag far ner till S-vall imorgon (onsdag) och kikar på bilen. Blir jag nöjd så blir är jag förhoppningsvis lycklig ägare till en 2800cs imorgon kväll. Repeterar dom frågor jag inte fått svar på: Hur kan jag utifrån motornumret kolla vilken motor som sitter i? Vad är dom vanligaste anledningarna till att motorn inte går jämt och rycker på en 2800cs med förgasare? |
|
|
Jag kanske har fel om priset, men fick för mig att jag har sett finare ex för ungefär samma pris, men jag har säkert fel! Mvh Abbe Länk |
|
|
Länk Där kan du kolla vilket vin-nummer bilarna har. De tidiga hade samma motornummer som vin-nummer. Annars får du kontakta mobile tradition så får du svar inom någon dag: Bmw.Tradition@bmw.de Angående bilens gång: Det kan vara mycket... Börja med att byta stift och kablar, kollaluftfilter, kolla tändningen, kolla accpumpar, kolla chokespjäll så de inte är stängda vid varm motor etc. |
|
|
Det där med ryckningarna är väl inget att lägga tid på vid titt på bilen, knappast dyrt/jättesvårt att fixa. Som ovanstående talare skrev, kolla noga noga hur rosten är fixad, en bil som är lappad o lagad under många år kan ju vara "rostfri" men jäkligt tråkig ändå. Plus hur bra är hem-lacken/färgbytet från vit(?)till blå? Hmm ök för mig ja, jag har nog blivit kräsen/grinig ang skick på gammelbilar! Är det verkligen ingen annan som sålt nån CS nyligen som kan ge lite mer feedback ang dagens priser...? Mina erf var ju som sagt för ~5 år sen. Varför inte prata med han Sjöström som enl utdrag ägt bilen i 18 år innan nuvarande ägare, han måste ju ha en del att berätta? //Mats |
|
|
Vad som är rätt eller fel pris kan bara den enskilde bedömma. Man prioriterar olika saker på en bil och skicket är ju beroende av vad som är gjort tidigare. Själv har jag en 3,0 CSA-74 som jag fastnade för därför att den är helt oskruvad. Allt är orginal men bytta framskärmar, rostlagad och omlackad för ca 20 år sen. Efter detta har den rullat ca 3000 mil. Jag kör den fina sommardagar och njuter till fullo av en härlig och vacker bil. Rosten är det stora problemet men för min del inget bekymmer då den bara sommarkörs. Mekaniskt sett inga stora problem. Tycker du att skicket är vad du förväntar dig så får du en garanterat trvlig bil att bruka på sommaren. Mvh Nenne |
|
|
Har nu varit och tittat på bilen. Trots att jag inte anser mig kräsen så mötte inte bilen mina förväntningar. Säljaren måste lagt ner mycket tid på att hitta lämpliga vinklar när han fotat bilen. På bild såg till exempel baksätet helt ut, medan det i själva verket fanns både hål och mindre revor. Deal-breakern var dock lacken, eller snarare bristen på underarbete. Det var gott om små bucklor och ojämnheter. Dessutom fanns det monteringsskador här och där. Ja, Mats-saH, den VAR ett ök. ;) Jag fattar inte att man kan lägga ner så mycket tid och energi på att rostlaga, för den var svetsad mest överallt, för att sedan hasta på en lack. Det fick mig också att fundera på vad mer han hade hastats igenom... För att göra en lång historia kort så kom vi nte överrens om priset. Det blev en tråkig dag på bussen Umeå-Sundsvall-Umeå för mig. Synd att Dalarna är så långt bort, annars skulle man kanske ha ringt på denna: Länk |
|
|
Du kan alltid trösta dig med att det finns fler e9or. Bättre att hoppa på en dålig bil än bli tvungen att tömma plånboken på renoveringkostnader. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.