|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om M3 E30 kombiinstrumentet passar i en 325i E30? Kommer hastighetsmätaren, varvmätaren osv. att visa rätt? M3 E30 har väl motoroljetemperaturvisare? Är det lätt att koppla in den när man har satt in kombiinstrumentet i 325:an (om det nu passar)? //Schnitzer | |
|
Vet någon på ett ungefär hur mycket ett kombiinstrument från en M3 E30 kan kosta på skroten? //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Tja, till vanliga E30 kostar det runt tusenlappen så det bör väl vara därikring. Det kommer troligen inte funka då M3an har en fyra och 325an har sexa. Läste någonstans på forumet att det inte funkade då... Men det finns förstås trix till det med men de kan jag inte. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ok, tack för svaret! Är det någon som kan med de trixen? //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Hastighetsmätaren kommer att visa rätt men varvräknaren kommer att visa 50% högre varv. För att lösa det så flyttar du över den vita pluggen som sitter längst ner till höger i kombiinstrumentet. |
|
|
Varför vill du göra detta - är det bara för att få oljetempen? Jag har skrivit en del om instrumentbyte i E30, så så hittar du flera tråda. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok, tack för alla svaren! //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Det sägs ju att i stort sett alla E30 kombiinstrument med varvräknare from 1/1986 är utbytbara om man använder rätt kodkontakt som Erikw nämner (se trådar om detta). När det gäller M3ans instrument så har den samma SI kort som andra instrument med varvräknare, men den skiljer ju sig genom hastighetsmätare till 260 varvräknare till 8000 oljetemp istället för bränsleförbrukningsmätare M-logga mellan hastighetsmätare och varvräknare röda visare Hastighetsmätaren är alltså inte samma. Men jag kollade i ETK och 325 och M3 har samma givare på slutväxeln så det borde gå med 260-mätaren. Jag dissekerade ett M3-87 kombiinstrument en gång och kom fram till att oljetempmätaren inte ingår i instruments kretskort eller dess kabelkontakter. Den är helt separat med egen ingång och strömförsörjning via en tre-polig kontakt som kommer ut genom instruments bakhölje. Detta hål finns dessutom förberett på alla E30 instrument från 1/1986 som jag sett. När det gäller oljetempgivaren är det nog sämre ställt. På M3 sitter givaren i oljefilterhuvudet (huset som filtret och oljekylarens in- och utslangar sitter i). Även 325 (som alltså har oljekylare) har ju ett sådant hus men det är inte samma som M3ans. Det finns en pluggad öppning i 325ans hus men om oljetempgivaren skulle passa där vet jag inte. För givaren får man nog göra en egen konstruktion i så fall (se trådar om detta). För några år sen letade jag kombiinstrument till en kompis M3a. Dom var sällsynta på skroten och låg då på 1000-2000 kr exkl frakt att jämföra med 320/325 instrument som då låg på 500- 1000 kr exkl frakt. |
|
|
molle325: Vet du om det går att ta ett oljefilterhuvud från M3 E30 och montera på en 325i E30? Det kanske inte passar? Vore bra, för då är det väl bara att sätta in oljetempgivaren där? Molle325, du verkar veta en del. Vet du om 270 km/h kombiinstrumentet från en Alpina B6 3,5 passar på en 325i E30, samt att alla mätarna visar rätt? //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
M3 och 325 har olika oljefilterhuvud. 325an har cirkulär anpassning till blocket medan M3 är mer rektangulär. En egentillverkad adapter då kanske? Det finns även trådar om hur man kan få dit extra givare på andra sätt. Sök på oljetemp etc Alpina, intressant fråga, men där vågar jag inte svara. Jag har aldrig tagit isär ett Alpina instrument och vet inte hur kabelanslutningar ser ut. Till en början skulle man behöva veta om kretskorten i instrumenten samt impulsgivare är samma. Alpinas reservdelskatalog för Alpina är en bra början. Sen kan man ändå behöva dissekera ett instrument och kolla nummer på enkilda komponenter. |
|
|
Alpina B6 3.5 instrumenthus ska passa i en 325 eftersom hela bilen bygger på en 325 och intrumenthuset är likadant (utom tavlor osv då). Anslutningar osv är likadant, men om man nu skulle ha turen att hitta ett sådant är det nog några tusen det handlar om. Nu kollade inte jag exakt när jag plockade ner mitt instr.hus i Alpinan men som jag kommer ihåg är det likadant, det är ju ett 325 hus med hastighetstavla till 270km/h, resten är samma som 325 förutom utseende då. /Erik - BMW CS #05162 |
|
|
Ok, tack för bra svar! Jag vet inte kille i Tyskland som säljer B6 3,5 kombiinstrument för 200 EURO. //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.