AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.006

E30: Tacklucka: demontering...

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej.. någon som kan berätta steg för steg utförligt hur man tar bort takluckan.... 325an ska in på lack och jag vågar inte slita och pröva mig fram....

Jag har bytt takluckan på den svarte 318:onen men det gick inte särkiltbra... det innertaket är inte vackert....

Det sitter ju skruvar man ser om man öppnar luckan i skyportläge men hur ska man komma åt de främre utan att skada innertaket...

Snälla hjälp... Fort..... Tack på förhand.

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
kom igen... ingen som vet???

---
/Chrille
Visa användare
186
toffa182
316 -86
jag kan försöka skriva en "bruksanvisning" senare idag, sitter i skolan nu just.
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Börja med att dra bak luckan lite. Sen drar du i innetaket på luckan i framkant, sitter med lite clips, sen kan du föra bak luckan innetak en bit. Sen öppnar du luckan i "skyport" läget. Då sitter det torx skruvar i bakkant som du lossar. Sen när det är gjort så kommer jag inte ihåg riktigt... Men jag tror du kommer åt främre skruvarna när de bakre är borta. Annars får du väl lossa alla sruvar du ser. Det brukar lossna då :)

//Peter
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det är just innertaket jag är extemt rädd om....:)

Tvivlar inte på din instruktion "Huga" men är det någon annan som kan bekräfta...

---
/Chrille
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
var försiktig!!! minsta millimeter fel och allt jäklas.... det gjorde det på min.... jag komm lite snett när jag skulle ta bort den.. sedan när den "öser" ner regn....då menar jag verkligen öser ner regn så regnar det inn på förar sidan det resulterade att jag vart tvungen att "kalibrera" spåren riktigt ordenligt!!!!glöm ej: du ska ha fett på skruvarna när du drar tillbaka dom....det skyddar mot rost när det blir någon sorts "kondens" i bilen.....men ej för mycket....

///325///
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
men detta låter ju som ett måndads-projekt..... :)

Skulle man dra i framkant på taket???.... Jga tror inte det... då pajar man väll vattenuppsamlaren som sitter i bakkant på luckan och hela tiden följer med när man vevar???

---
/Chrille
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
På min var det iaf clips som höll fast innetaket på luckan. Satt i framkant på takluckan. Det vara bara att ta lite lätt i den lilla kanten på luckans "tyg" och dra försiktigt neråt så släppte clipsen. det var faktist rätt enkelt, se bara till att vara ren om fingrarna. Blir lätt märken...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Japp, innertaket sitter med metallclips i framkanten. Var försiktig när du tar loss det då ramen som clipsen sitter i lätt blir böjd med ett osnyggt buckligt innertak som följd. Försök känna efter vart du har clipsen så att du kan ta tag så nära dem som möjligt för att undvika att böja ramen.
Takluckan sitter med tre torx på varje sida. Pilligt är det men har du bra verktyg går det bra. Jag tror att du ser hur det sitter när du lossat innertaket.
Det är trångt och bökigt och att passa in takluckan sen när du sätter tillbaka den är som sagt inte det allra enklaste.
Hugabugas beskrivning funkar...

Lycka till

///BMW - Was sonst!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Okej... Jag gör ett försök..... Tack HugaBuga, johan och ni andra....

---
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
AAARRRGGGHHHH. jag får inte bort luckan....

Mettalclipsen var inga problem men det gör ju bara att kan kan flytta innertaket 1-2cm fram och framåt och bakåt.... Jag måste ju kunna flytta rejält på det för att kunna komma åt alla skruvarna.... jag är jäkligt rädd om mitt mint-condition m-technic "svarta" tak :(

Ingen som har tagit bort luckan innan eller?????

Bilen skall in på lacken på söndag och då måste allt vara klart och jag har MASSA kvar.... och ett jobb man ska sköta också då.... Jag orkar inte mer..... Jag slänger bil-fan i komposten snart....

---
/Chrille
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Du har bara brukat lite för lite våld. ;) Jodå, helt allvarligt.
Innertaket "klickar" fast även i bakkant. Det brukar krävas lite kraft när ska man skuta bak innan det lossnar. Det brukar vara lättast att ha luckan halvvägs tillbaka när du gör detta.
När det sedan släppt är det läge stänga luckan och skuta undan innnertaket.
Du ska luckan i stängt läge när du lossar ytterplåten.

/G
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Våld... :( Ok men innertaket ska alltså bakåt då?

---
/Chrille
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Jepp, innertaket skall skjutas bakåt.

"Våldet", är inte farligt. Lite kraft det går det åt. Tänk dig ungefär samma kraft som gick åt för lossa ett av de främre clipsen.

/G
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Okej.... Jag testar ikväll.... Fast till clipsen änvände jag en skruvmejsel :)

---
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
....suck... Det blir ingen lack... Lackeran har skadat ett ögat....

Nu blir det till att leta ny lackerare... :(

---
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Sädär nu är innertaket i luckan baksjutet...

Måttligt med våld så funkade det :)

Nu ska den bara skruvas bort också...

---
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
......and the taklucka is off-plockad.....

Mycket simpelt kom åt alla skruvarna när jag hissat upp luckan i skyport-läge...

tack alla för hjälpen... Nu är det bara 10000000 saker kvar att göra :)

---
/Chrille
Ol
2
OlaBero
M3 E30 -90
Gammal tråd men nya fråga!

Är det samma tillvägagångssätt för BMW M3 E30?
Mvh OlaBero
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja det är likadant på dem.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
OT: jag börjar förstå nu varför jag har så många inlägg ;)

__
/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.