AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.218

Startar ej

Ke
38
Ked
523IA -96
Hej på er alla!
Detta är mitt första inlägg till den fantastiska sajt.

Har denna 523iA – 96 sedan 1,5 år tillbaka utan några som helst problem.
Förutom en del garantijobb som gjordes utan knot.
Går gudomligt och alltid pålitlig. Mätarställningen 15000 mil.
Men för ca tre veckor sedan så började bränslepumpen surra oroväckande högt.
Verkstan rekommenderade att byta pumpen vilket var ovanligt på denna modell.
I fredags så byttes den och allt var frid och fröjd, gått som en klocka hela helgen.
I morse startade den helt enkelt inte, startmotorn drar precis som vanligt, skit dåligt väder ute, regnigt och jävligt, typiskt.
Bilen står i varmgarage.
På kvälen började jag felsökningen. De säkringar jag kom åt var helt ok.
Kollade att ström kom fram till pumpen och att den gick, ok
Upp med stiften och kollade om den blivit sur, nix. Kollade gnista, helt ok. Stiften ca 400 mil, ngk.
Tomkörde den. I med stiften och provade, stendöd.
Efter rek. provade att spruta in lite startgas och vips så sparkade den igång men dog strax därpå. Verkar inte få bränsle.
Batteriet var nog halvladdat och har den nu på laddning.
Vad jag upptäckte när jag provade stiften så slog överslaggnistor från den främre jordflätan, inte från själva flätan utan mellan metallen under flätan som den sitter i och till metallen bredvid det främre stiftet.
Har sökt men inte hitta något som har detta problem, men däremot liknande.
Om jag måste bogsera den, ca tre mil, vad ska jag tänka på, automat som sagt.
Vad göra?

Tacksam för svar Ked

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det går i nödfall att bogsera en bil med automat. Det är något man bör undvika, men det går om man måste. I med N och kör sakta. Däremot de flesta fyrhjulsdrivna bilar får man inte bogsera. Kolla upp de grejer verkstaden gjorde så de inte slarvat. Kolla så alla slangar tur/retur från pumpen sitter där de ska, kolla också relä till bränslepump och motorstyrning.
Ke
38
Ked
523IA -96
Hej

Felet är fixat.
Tro det eller ej men det var hål i den nya slangen som skall föra ut bränslet från, tanken och pumpen, till bränsleledningen.
Det såg ut som att plastmaterialet smält eller löst sig.
Undermåligt material?
Angående bogsering så bogserade vi ca 4 mil i 20-30 km/t vilket gick bra, vad jag kan uppfatta.
Enligt instruktionsboken kanman max bogesera 150 km i max
70 km/t.

Stort tack till Ulf på "Sundsvalls Custom och Styling".

Ked

M3
22
M3Carl
325 -86 (SilverPilen)
Hej,

Den här frågan hör egentligen inte ihop med initial problemet men jag tänkte höra med Per_J82: Jag är nyfiken på varför man inte bör bogsera en bil med Automat? Vad är orsaken och vad kan hända? Jag har en 520iA från 88 som jag haft problem med växellådan och som vi bogserat ett par gånger till och från garaget. Det är inte så långt men vi har nog bogserat totalt 3-4mil och under något parti gick det kanske uppåt 50km/h.

Mvh,
/Carl
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
en automatlåda smörjs av en pump som sitter i lådan.. o den pumpen drivs av motorn.. så om motorn inte e igång så får inte lådan någon smörjning...

/// BMW E28 POWER!!!
mr_bmw har helt rätt, det är därför en del bärgare lyfter bilen med bakhjule av enda anledningen att den är bakhjulsdriven och automat.

Om man nu skall boxera en bil så skall man förståss inte sitta och boxera i 70 Km/h av säkerhetsskäl, och ej med manuell låda för den delen heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.