|
|
|
|---|---|
|
Idag skulle jag tvätta bilen och vaxa den för vinterförvaring. Men bilen ville inte starta, inte ett dugg från startmotor. provade batteri spänning och den var runt 9 volt.. inte bra, satt den på laddning och efter 8 timmars kollade jag batteriet men laddare var varm och batteriet låt kostig som och det var gaser som kommer ut batteriet, men inte vi pluggarna utan vid kanten brevid - pol. när jag sätter min hand där blir det tystare men annar låter det som övertryck eller som en lite kortanslutningen vet inte vad det kan vara!!! spanningen i batteriet ligger i alla fall 12.5V efter åtta timmars laddning.. M.V.H Mauricio Vill tilläga att forut när jag laddade batteriet var det helt tyst... | |
|
Låter som batteriet eller alternativt laddaren sett sina bättre dagar... batteriet skall hålla en spänning på 13,8Volt --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Laddaren är nästan nytt har använd det några gånger och fungerar perfekt. Den är en c-tek 3600 tror jag att den heter. det finns att köpa ett mindre variant på clas olson vet jag. den spanningen som du pratar om måste vara när bilen är på eller hur?? annars ska den ligga runt 12.5 volt. Om det är någon cell som är kass kortanslutning, tror ni att det kan påverkad negativ bilens elektronik ??? I alla fall vet jag att när jag hade larmet på batteriet var slut efter 5 dagar. Utan larmet kunde jag ha bilen avstäng i 3, 4 veckor och bilen startade direkt.. M.V.H Mauricio |
|
|
hmm... Nej jag tror bestämt att det är 13,8V.... det är mitt ialla fall.. :) --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Lika bra o ställa frågan här, jag kör med underhållsladdare nu, bör jag ta av pluggarna eller ska man ha dem i? Mvh Per |
|
|
Tror inte att det behövs ta av plugarna. Generator i bilen laddar batteriet med, och plugarna i batteriet sitter i. Jag brukade underhållsladat min batteri utan av ta av plugarna.. Men allt detta beror på laddare och laddnings ström.. Har du en laddare som är gjort för underhålladdning? som du kanske vet det är inte alla laddare som klarar av riktig av underhållsladdat batteriet över vinter. Jag har slutat laddat min batteriet eftersom det hörde kostiga ljud från det som om den håller på att explodera. och det är därför att tycker jag att det är någonting konstig med batteriet + att den är urladdat efter några dagar ... M.V.H Mauricio |
|
| låter som om du behöver ett nytt.. | |
|
Efter 8 timmar laddnings igår var batteriet spänning 12.5volt men nu på morgon ligger den vid 9 volt igen:( tror att det är batteriet som är trasig... Ska kopplat bort batteriet polerna och ta ut den och prova att ladda den igen för att se att det är inte någon i bilen som drar ut batteriet... M.V.H Mauricio |
|
|
Jo jag köpte en underhållsladdare, det står så på den iaf, så jag får lite på att det är en sådan =) Mvh Per |
|
|
Du ska akta dig med den där laddare efterson inte alla klarar av underhållsladda batteriet. om du kopplar på fel laddare kan du ta kol på ditt batteriet... glömde säga att inte heller alla laddare klarar av att ladda baterier som är kopplade till bilen.. utom man måste ta ut batteriet.. M.V.H Mauricio |
|
|
Nu har jag demontera bort batteriet och håller på att ladda utan plugarna. Trode att oljudet som jag fick berode på övertryck i batteriet men nu när pluggarna är bortskruvade låter det ändå. tror definitiv att det är något fel kortanslutning eller så... Tror att det är dags att köpa ett nytt batteri.... vad rekomenderar ni för batteri till en M5 e34 3,6? Vill ha ett riktigt bra batteri måste jag tilläga.... M.V.H Mauricio |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.