|
|
|
|---|---|
|
Värmen i min bil är ojämn. Efter en stund så börjar det blåsa kalluft....efter ca 20-30 minuter. Har tittat i gamla inlägg och därefter kollat att lilla fläkten bakom klimatpanelen fungerar, vilket den gör!? Motortempen är ok och jag kan inte se några andra fel. Värmen kommer igen om jag ökar vald temp till 28 - 30 grader. Någon som vet vad det kan vara? | |
|
Jag har precis samma problem i min bil, och skulle också gärna veta hur man kan fixa detta. BMW har gjort en omprogrammering av min klima, men det hjälpte inte mycket. Mycket störande att behöva justera upp tempen hela tiden. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Har märkt att det har en viss betydelse hur man ställt vredet för varmt (röda prickar) /kallt (blåa prickar) mellan det två utblåsen i överkant på instrumentpanelen. /Fredrik |
|
|
Ja, det är mycket irriterande...grrrr. "Omprogramering" låter för mig som en bra inkomstkälla för BMW!? Bytte själv idag ABS-givare efter mycket snack med olika BMW-verkstäder som hävdade hur jobbigt och riskabelt detta kan vara att göra själv och att man måste göra någon typ av uppkopplig efteråt för att återställa bildatorn. Jag är ingen van mekare direkt, men det var ju busenkelt! Har sänkt mitt förtroende för verkstäderna ytterligare måste jag säga. Trist, för jag hade gärna lagt ett par hundralappar så hade de fått detta(enkla) jobbet....men inte tusenlappar...och spec inte efter allt skitsnack. |
|
|
Vredet har jag provat i alla olika lägen, så det är inte det tyvärr. |
|
|
Ingen som vet, ingen som vet!? |
|
|
fortfarande ingen....... |
|
|
Alla svar finns under inlägget : Värme först, sen bara kyla ? Håkan |
|
|
Tack, men har redan läst detta och hittar ingen hjälp då min lilla fläkt fungerar!? |
|
|
Hade själv samma problem att värmen försvann efter ca 30 min beställde ny punktfläkt (runt 300 kr inkl frakt) lödde bort den gamla och värmen har funkat perfekt sen dess. Håkan |
|
|
Johoja, men min fläkt fungerar ju utmärkt. Nu har jag tagit ur panelen och rengjort det jag kan....men problemet verkar ändå kvarstå...hmmm!?? Skumt. |
|
|
Problemet kvar fortf :-( Ingen som vet? |
|
Jorand |
Har samma strul med min 528-99. När man startar bilen "eldar" det på ordentligt, för att ganska snart bli kallt. Vid +32 inställning på kliman blir det duktigt varmt, för att bli kallt om man sänker 0,5 grader till +31,5?? //Cosmai |
|
Hej! har forskat lite i detta eftersom jag haft samma problem. vid fullt på värme-reglaget går spänningen direkt till värmeventilerna förbi regleringen,om man sänker en halv grad så går spänningen genom reglerkortet. det är därför det är full värme vid max påvridet,du har ett fel i tempregleringen, ventilerna fungerar eftersom de öppnar vid fullt/spänning direkt. om fläkten går så kan det vara givaren som är trasig.den sitter bakom gallret,denna kan du mäta på, ohm-mäta.en givare visar sällan fel utan fungerar/fungerar inte,gissar att du bör få ett värde över 1000 men under 3000ohm,dock ej säker,kolla med bmw. om denna är hel så kan det vara så illa som det var för mig,glapp i reglerkortet,=funkade nån gång ibland. byt hela modulen. lycka till. |
|
Jorand |
Tack för tipset! Verkar klart logiskt med ditt resonemang. Om man som jag inte har utrustningen/kunskapen att felsöka och laga slälv, vad kan man då räkna med att motsvarande kostar på BMW verkstad (felsökning och byte av reglerkort) Mvh Cosmai |
| försök hitta någon som är mek-van, kan nog kosta lite på bmw-verstad,det finns inte en kabel eller vajer som är för lång där bakom om jag så säger, vajrarna är lättast att lossa i andra änden(dvs på värmepaketet)man får lossa lite på passagerarsidan för att komma åt. lite pill men inga problem om man mekat lite, om det visar sig vara reglermodulen så gör som jag, kolla bildelsbasen.se och ring runt, det finns ju en del Bmw som haft natur-kontakt. | |
|
Hej! Var det någon som visste vad det annars kunde vara för fel när värmen försvinner efter en 20 min, trots att den lilla fläkten fungerar? Mvh Hille |
|
| Ingen? | |
|
Om sensorfläkten i klimapanelen funkar och galler inkl den lilla tempsensorn innanför inte är igensatt av damm osv så beror felet sannolikt på fel i klimastyrningen. Jag har ett par gånger märkt samma sak för ett par år sen, värmen försvann efter 5-10 min, man får öka upp efterhand till max osv. Tog isär panelen men fläkten osv, men verkade ren och fin. Blåste rent ändå, lagret till fläkten fick en droppe olja, sen dess har felet aldrig återkommit. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.