AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.707

Tjänstebilsval - dagens i-landsproblem:-)

Sida 1 av 5
Har erbjudits möjligheten att ta ut en tjänstebil utan löneavdrag men heller inget lönetillägg om jag inte gör det. Maxpris inklusive allt (utrustning, vinterdäck) och moms 270 000:-efter de prutningar jag lyckas göra.

Problemet är att den billigaste E60:n (520) med komfortpaket kostar drygt 300' utan vinterdäck och reservhjul:-( Den går alltså bort. En 3-serie känns för liten då sonen närmar sig två meter...

Koncernen företaget jag arbetar på ingår i har rabbatavtal med Volvo, Renault, SAAB, WV och Audi men jag kan välja andra märken så länge den offert jag tar in är under 270'.

Familjen vill inte lämna BMW och blir upprörda när jag föreslår en Audi A6 eller en SAAB 9-5 och att vi ska skaffa en mindre andrabil.

Jag har tre olika huvudalternativ att välja mellan:
1. Jag tar inte ut någon tjänstebil behåller BMW och slipper således skatta för förmånsvärdet.
2. Jag tar ut en "stor" tjänstebil säljer E39:an och skaffar en mindre/äldre BMW som andrabil.
3. Jag tar ut en "liten" tjänstebil, 270' räcker väl till en 318 och låter familjen åka 523.

Alternativ 1: Känns inte bra att ha rätt till en förmån och inte utnyttja den.
Alternativ 2: Sur familj men de vänjer sig väl med att åka Audi...
Alternativ 3: Känns inte bra att inte få in familjen i en betydligt nyare och säkrare bil vid eventuella långresor.

Någon som råkat ut för ett liknande "problem"?

/Udo Dirkelsniff
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Var egoist och skaffa något litet busigt till dig själv och låt familjen åka Au ... vad det nu hette. Det hade jag gjort.

Om du funderar på att behålla 523 och ta ut en liten skulle jag tagit en 120d. E46 kommer kännas gammal när E90 kommer till våren tror jag.
320i Bör du väl kunna få loss för 270k med rimlig utrustning? Det hade varit mitt val! Även om E46 är på utgående så är det en mycket bra bil till ett för närvarande bra pris!

Någon annan ny BMW ser jag inte direkt att man kan sukta efter för de pengarna, då hade det nog fått bli en A6 :-((

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag hade liknande "problem". Skillnaden är att vi har bruttolöneavdrag och bilen får kosta max ca. 296' (7,5 basbelopp). I och med bruttolöneavdraget så blir det ju hel del skillnad ekonomiskt trots maximal marginalskatt. Jag valde alltså en variant på alternativ 1, dvs köpte bilen själv vilket gjorde att jag kunde välja en nästan ny BMW med "rätt" motor och utrustning.

Jag funderade ändå en helt del kring de andra alternativen:

* Att välja en större tjänstebil av annat märke. Börjar man räkna vilken modell av A6, V70, 9-5 man kan klämma in inom ramen för angiven budget så blir det ju inte direkt någon med större motor och utrustningen blir också den relativt klen. Vill man som jag ha kombi så kostar det ju ytteligare. Den mesta intressanta kombin för dessa pengar var nog Ford Mondeo ST220 då man får mycket motor och utrustning för relativt lite pengar. Men Ford...

* Att välja en liten sportigare BMW och sedan ha en äldre lite större bil för att få plats med familjen känns inte det helt rätt även om det i ditt fall inte är någon dålig bil att låta familjen åka runt i.

Hade jag varit i din situation så hade jag nog valt att sälja 523:an, plocka ut en större tjänstebil (t ex Audi). Anledningen är, precis som du säger, att det är dumt att inte utnyttja en förmån. Du kommer att ha en ny bil till relativt låg kostnad och inte ha några överraskande merkostnader som en beg bil för med sig. Även andra bitar som försäkring, service, däck, etc följer ju med. Med andra ord så bör du sänka dina kostnader för bil samtidigt som du får loss kaptitalet som i dag är bundet i din 523:a. Förvalta dessa pengar och lägg undan det du sparar på tjänstebilen så har du en bra insats till E60 när tjänstebilen gjort sitt.

___
BMWCS #5157
bf
305
bfg
M3 SMG -02
om jag förstod dig rätt så kan du få en lönehöjning istället för bilförmånen? Det kan ju vara det sundaste då du med det kan ha råd med en nyare bil själv (köpa nytt är ju det dyraste man kan göra men ända valet med tjänstebil, köper man beg sparar man ju mycket ekonomiskt så det kan väga upp för förmånligheten i en tjänstebil).

/bfg
bfg: Du förstod mig inte rätt "Har erbjudits möjligheten att ta ut en tjänstebil utan löneavdrag men heller inget lönetillägg om jag inte gör det."
Hade jag haft möjligheten att få några tusen till i lön istället för tjänstebil så hade jag förmodligen valt det och sparat till en bra begagnad välutrustad E60 om några år...som Programmer är inne på.

/Udo Dirkelsniff
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Måste tjänstebilen var ny, går det inte med beg bil?

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Alternativ 2; Audi A6 C6 2,4 är inte en dålig bil det skulle varit mitt val om det nu inte går att hitta någon "tråkig" Alpinvit? snikutrustad lager E60 520i till rätt pris.

Mvh Stephan
Ja
760
JanF
530i-93
Kan inte fatta mig på arbetgivare som kör den principen som den du har.

Varför får man inte välja själv vad man vill göra med sina pengar, jag vill i alla fall bestämma över mina pengar.

Det spelar väl inte företaget någon roll om man ger dig 3000 mer i lön per månad eller om man ger din en bil som kostar företaget 3000 kr/månad effektiv. Summan blir ju lika för företaget i alla fall.

Kräv att få dina pengar i handen och köp den BMW du vill ha. Varför ska de hålla inne en del av din lön och tvinga dig att ta en tjänstebil du inte vill ha.
JanF: I vissa fall tror jag att man ska se tjänstebil som en löneförmån i andra fall som t.ex. för säljare eller andra som reser mycket i tjänsten så tjänar företaget på att den anställde får tjänstebil i stället för att betala milersättning. Dvs det ligger i företagets intresse att den anställde har tjänstebil och därför ser man det mer som ett arbetsredskap än en förmån.

/Udo Dirkelsniff
Då 270 tyvärr inte räcker till mycket fullsize BMW är det tyvärr alt. 2 som gäller och för att maximera kulfaktorn får man bita ihop och offfra lite prestige och gå på alternativ som: Ford Mondeo,Alfa 156, Peugeot 407, Citroën C5, Opel Vectra, Mazda 6, Nissan Primera, Huyndai Tuscon, detta är ju inga dåliga bilar (dock kanske inte lika körglada som BMWn och lite "svensson") och 270 räcker ofta till både V6 och läder och lull-lull

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Stephan735i: Var faktiskt och tittade på SAAB 9-5 och Audi A6 i veckan. Audin verkar roligare än Saaben så jag tog med mig hustrun till Audihandlaren i helgen. Vi kom 10 minuter efter stängning och hennes kommentar var:- Va bra, då slapp vi gå in...

/Udo Dirkelsniff
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Håller med bla Programmer ovan: Förmånsbil utan löneavdrag är en stor förmån som det vore dumt att inte utnyttja. Audi A6 2,4 är inget dåligt BMW-alternativ (om du nu inte får välja en demokörd 520i men det är säkert ändå svårt att komma ner till 270tkr). Köp hellre tex en beg 3-serie cab privat och gläds åt en mindre värdeminskning medan firman tar den större värdeminskingen på den nya, bekväma och säkra familjebilen.
Såg fö en solid röd A6 i Audis showroom vid Norrmalmstorg som såg trevlig ut. Sportchassi, sportstolar och en uppsättning snygga hjul till det, så har du en fin bil!
Lycka till!

bf
305
bfg
M3 SMG -02
Erik G - det går att ha begagnad tjänstebil, men oftast vill inte företagen ta risken (mycket lättare med en leasad bil där alla kostnader är förutsägbara).

Dessutom så sätts förmånsvärdet på nybilsvärdet hursomhelst.

/bfg
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Udo; Luxproblem, var härligt:-)
Har samma problem själv nu när frugan skal vara hemma i 12 månader. Jag kommer helt enkelt att köpa en liten bil till mig själv, och låta X5an stå hemma till henne. Mindre mil på X5an, mindre risk för skador, säkrare bil för henne og ungarna och jag får ta smällen:-)
Det jag konkluderar med är väl att alternativ 2 är bäst? Men, jag vet inte hur det är i Sverige nu, men i norge så¨måste du köra ganska mycke innan du tjänar nåt speciellt på firmabil. Fördelsskatten här var iallafall massa pengar varje månad. Billigare för mig att köpa en lite billigare bil och betala ned på själv.

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Varför inte en raggasta 2,8V6, extremt mycket solid bil för pengarna, dessutom 4wd som std.

/Simon
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ja, verkligen dagens i-landsproblem! Jag hade tagit ut
en Saab 9-5 eller Audi A6 med rimlig men inte överdådig utrustning och köpt en M3 E30 som sommarbil.

Lycka till!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller begagnad tjänstebil så är det också så att det sk förmånsvärdet som du får skatta för är det samma oavsett bilen är ny eller begagnad.

___
BMWCS #5157
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En ny Subaru Legacy som visades på Motorjournalen igår?
Programmers modell är min röst.
i Dagens läge hade jag valt en A6a, jag tycker inte de finns någon konkurens i den prisklassen.
Jag var mäkta imponerad när jag körde nya a6an för någon månad sen. Kvalitets intrycket är grymt, och de knäpper enligt mig e60 på näsan ordentligt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.