AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.122

vad kan vara fel när min underbara 528iaT -97 dricker olja .

6
mörsare
528iaT -97
320i -84
Jag har ett stort problem....
min 528ia touring -97 dricker olja som om det var en gammal gräsklippare, jag får fylla på olja var 100 mil ca 1 liter. bilen går som den ska den rycker inte nämnvärt, är inte slö, har inget stort läckage bara att oljetrågspackningen "fuktar" i ena kanten, men det lilla är inte tillräckligt, för att förklara mitt problem. Har ju nämligen en sorts skydds kåpa under tråget som bara är lite oljigt, och skulle inte tro att den lilla fläck jag har där är dom litrarna som jag fyllt på senaste 2 hundra milen...
Bilen har rullat 12325mil och det är kollade mil på märkesverkstad. bilen har även normal förbrukning av bensin 0.87liter/mil - 1.2liter/mil beroende på körsätt.
Undrar om det är någon som kan tipsa mig om vad som är fel

Länk
Välkommen till Forumet.
Prova att söka på oljeförbrukning i sökfunktionen Länk och välj 5-serien så får du upp ett antal tidigare trådar som t.ex min första länk.

/Udo Dirkelsniff
6
mörsare
528iaT -97
320i -84
har läst det men det verkar inte som tt någon har en anning om vad man kan kalla normalt eller onormalt, vet dock att en bil som är i sånt skick som min ej ska dra så mycket olja normalt
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den borde inte dra olja, min 528 tog aldrig en droppe mellan oljebytena på 1000 mil.
Vad har du för olja ?? är en fråga, har den börjat helt plötsligt ??
Även om bilen är milkollad via DIS hos BMW så är det ingen garanti för att den inte rullat 20.000 mil till, den ska inte läcka någon olja alls, 12.000 mil är bilen knappt "inkörd" på.
Om det är ett litet läckage så måste ju olja försvinn någon stans
1 liter på hundra mil är ju vedertagen gräns för en motorrenovering dvs utsliten.
Oljan kan ju gå ut via avgaserna om toppackningen inte håller tätt till någon cylinder, då borde det kunna märkas på en avgastest, med förhöjda värden.
Inte lätt att gissa, men funderingar kna man ju ha.
Högts onormalt att en M52 tar olja.

///MVH Hasso
Länk
6
mörsare
528iaT -97
320i -84
jag tycker ochså att det är konstigt, jajja oljan är inköpt hos den lokala återförsäljaren, kommer inte ihåg vad den hette castrol nånting... vad kan man se med ett komptest, och hur mycket kostar en avgas kontroll ungefärligt, och vad kan man se med det.
har funderat på kolvringarna,oljeringar, vevaxel lager och ventil tätningar/styrningar men det är en så pass dyr reparation att få det konstaterat om det är något av det, så jag vill inte chansa att slänga ut 15000 på att få konstaterat att bilen inte är onormal som, det brukar låta, när firmena vill tjäna pengar... vad kan man göra för att eliminera fel alternativen..
kan det vara en spricka i toppen, vevhusventilationen,

är det en rimmlig kostnad att betala 45000 för byte av kolvringar och olje ringar.15000 för kolvringarna och ytterligare 20000 för oljeringar samt horning och diverse nödvändiga jobb...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du får nog en "ny" motor från skroten för den pengen istället för att renovera. Och det kan ev bli någon krona över.
Kolvringarna kan ju bränna fast så dom inte tätar ordentligt med det borde ses på ett kompprov tycker man.
Ett avgasprov bör visa förhöjda värden om mer olja förbränns än normalt i de flesta fall.
En BMW motor som bara rullat 12.000 mil ska absolut inte ha dessa problem. Det finns de som rullat 40.000 mil UA och den oljeförbrukingen du har ser jag som ytterst sällsynt framförallt på en motor med lågt miltal.
Det är/var ett stort problem i England och USA/Canada på de första årsmodellerna av E39 /Nikasilproblemet) De nikasilbehandlade cylinderloppen klarade inte deras "dåliga" kvalitet på bensin, den högre svavelhalten som dom hade i bensinen som inte alls funkade ihop med nikasilbehandlade cylinderlopp. BMW bytte motorer på löpande band med hög oljeförbrukning bla.
En rekommedation från Castrol är att köra på
Castrol TWS 10W-60 om bilen tar onormalt mycket olja, men vet inte om det hjälper i det fall, kan kanske minska förbrukningen ??

///MVH Hasso
Länk
Plumber
Bmw godkänner oljeförbrukningar upp till 0,7 liter per 100 mil och 1,5 liter per 100 mil för M-motorerna.

Har man problem med förbrukning är det nog inte bara att byta olja, det låter som en kortsiktig lösning.

Hur långt har du kört med hög förbrukning av olja?

6
mörsare
528iaT -97
320i -84
jag har nog kört en 150 mil i alla fall har inte velat köra nå mycket mer sen jag började märka att det var nått fel,, Men gud kan vara god , sedan jag sist undersökte effter läkage , har jag ikväll nu äntligen hittat nått som kan vara en Stor bidragande orsak till denna förjävliga förbrukning. Mitt lilla "fuktnings problem i oljetråget" har nu visat sig blivit väldigt mycket större, fortarande inte jätte mycket men nu har hela nedrelångsidan på trågpackningen blivit fuktad verkar som den läcker längst bak(mot växellådan) och längst fram( under svänghjulet om det är så det heter). ska nu i allafall hämta en ny packning imorgon och slita ner den och prova byta. "om man duger till det förstås"
Om det skulle vara så att det inte är den utan någonstans bakom remskivorna det läcker vad kan det vara då.

anledningen till att det inte synts nånting på skyddsplåt eller backen under, är som följer "Tog tryckluften och provade köra en simmulerad vind tunnel just kring tråget. då såg jag att oljan pressas bak mot växel lådan längs springan mellan motorn och tråget, och ramlar ut förhållande långt bak mot växellådan där det är en öppning mellan nånsorts stag och underedet, varav man inte ser nånting underifrån om man inte har en spegel och kollar precis ovan Staget, Blött ovan men ej under.

om man nu har tur och en gnutta händighet så kan mitt llilla monster snart vara frisk igen....

Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Vart kan jag köpa denna olja?

Castrol TWS 10W-60

Kostar!?
är väl den som dom kör i M-motorena?..

den kostar flis ;) minns inte exakt men om bilen drar 1L per 100mil så blir du rätt ruinerad om du köra nåra tusen mil om året.

finns att köpa på tex mekonomen, och på bmw.

/mvh jocke

Till din 88 behöver du inte TWS. Biltemas helsyntet 5-50 steker biffen åt dig. Nästan lika tjock rätt och mycket billigare. Inte oxfile men entrecot, beroende på vem du frågar, vissa sträcker nog sig till tournedos... Är nog det du vill ha egentligen... ;)
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
snackat med Bj Bilservice om detta problemet, de rådde en att byta motorolja genast då Castrols oljor är skit enligt dem.

-
Snart i högersitsen på Airbus A320!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mnja, Castrol Magnatec är väl ingen höjdarolja - då är Biltema lika bra/bättre, men TWS är en problemlösare för motorer som förbrukar mycket olja, dock är det inget mirakelmedel.

Rimligt prissatt TWS: Länk Länk

De har börjat sälja Edge också: Länk Länk

Mvh
Vore intressant varför dom anser att castrols oljor är skit.
Om jag hade följt deras råd att byta oljan så hade jag nog valt en annan verkstad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.