|
|
|
|---|---|
|
Har två, i mitt tycke, mycket besvärande problem. Har haft bilen inne på två olika verkstäder utan att de hittat något konstigt, vilket är lite anmärkningsvärt med tanke på hur bilen uppför sig. 1. Glapp i drivlinan. Har kraftiga metalliska klonk nånstans mitt under eller bak i bilen som märks vid bl.a. kökörning eller annan långsam stadskörning, t.ex. när man gasar till lite hastigt resp. släpper gasen, eller när man kopplar ur. Om man provocerar lite med gasen så hoppar den fram som en känguru. Känns som om nånting i drivpaketet glappar och ”kommer efter” vid belastning, resp. ”släpper” vid avbelastning (kan tyvärr inte förklara det bättre än så…) I båda fallen hör man tydliga metallklonkljud. Det är faktiskt svårt att köra ”normalt” som det är nu. Har bett båda verkstäderna särskilt kolla Hardy-skiva, stödlager, bussningar till diffklump, silentblock, men de har som sagt inte hittat något… Själv tycker jag mig känna ett visst glapp vid lådans utgående axel när man t.ex. rycker i bakhjulen fram och tillbaka (på lyft med fritt hängande hjul). ”Lite vanligt transmissionsglapp” är den enda kommentar jag fått… 2. Kraftiga ”slag” i höger fram. Höger framhjul slår kraftigt vid potthål, brunnslock och trottoarkanter. Låter och känns ibland som om man tappar hela fjäderbenet… Vid t.ex. vänstersväng över en vägskarv hoppar hela bilen ett steg utåt/till höger (som om den ”byter spår”), vid inbromsning på ojämnt underlag så känns det som om hjulet hoppar och studsar, och ABS:en kan därför börja jobba. Ger skumma - och ibland lite otäcka - körupplevelser… Stötdämparna är f.ö. relativt nybytta. En särskild tillsägelse från mig om detta på besiktningen nyligen gav inget, och verkstäderna hittar som sagt ingenting heller… Bad dem särskilt kolla casterstag, stabilisatorstag, styrleder och andra tänkbara felkällor. Som det är nu så känns det inte särskilt njutbart att ens köra bilen över huvud taget. Påminner mer om en tur i en skranglig och stötig 80-talare än den glidande vägmaskin den ska vara… Är snart beredd att börja byta delar på chans. Nån som har en teori om var man ska börja? __ Mvh /Pewe | |
| Det som ger kraftiga slag i framvagnen beror med 99% på dåliga Casterstagsbussningar. De är nämligen väldigt svårt att "se" om de är dåliga. Jag såg det inte riktigt förens jag demonterat kulleden och man kunde känna på hela leden då den satt bara i bussningen. Det ska vara stumt. Min gick o vrida hur som helst. Jag bytte bägge och framvagnen vart som ny. | |
|
Tack Per! Ja, efter att ha läst så många inlägg om just casterstagen så ligger ju dessa "bra" till för att bytas ut. Tror dock att jag i så fall slår på stort och byter hela armen inkl bussningarna. Har förstått att även själva kulleden kan glappa... Ingen teori om drivlineglappet? Detta känns faktiskt mer störande än framvagnsklonket... __ Mvh /Pewe |
|
civilization |
Kan det inte röra sig om fäststagen till diffklumpen som lossnat...en polare till mig råkade ut för det på sin E34:a, lät liknande |
|
Hej, kan det vara kopplingen som ställer till den ryckiga gången? Läckage? Jag hade läckage i en packbox som sölade ner kopplingen och gjorde bilen ryckig i dragläge. /M Min bil: Länk |
|
|
har du kollat Bärarmsbussning ?? dessa kan skapa metallklonkljud. Oo=[][]=0O Länk |
|
|
opps 2004-10-18 14:06 :) Oo=[][]=0O Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.