AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
822

Casterstag byte?

Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Har en e 28 som jag bytt båda casterstag på, pga vibrationer vid inbromsning. När jag hade in bilen på bmw och gjorde service så sa dom att det var bussningarna i stagen som var dåliga. Men nu när båda casterstagen är bytt så har det börjat vibrera i ratten från 50 o uppåt, och tidigare så har den inte gjort det...
Är det nån som kanske vet vad det kan vara??

Mvh/Palle
Har du gjort en framvagnsinställning efter casterstagsbytet? Man måste alltid göra en framvagnsinställning om man gjort något i framvagnen, annars så kan det bli vibrationer som på din bil...

Du skruvade väl åt casterstagen helt när bilen stod på marken med hjulen påmonterade, annars så kan bussningarna i casterstagen gå sönder direkt....

// Jögge

Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Nej jag har inte gjort nån framvagnsinställning,dom sa att det inte behövdes, tycker inte att framvagnen ska ändras men jag ska ta och göra en..

Tyvärr så drog jag bulten när bilen var upp pallad efter som jag ej kom åt att dra när den stod på marken....
Så jag kanske har dragit sönder bussningen då?

Nånting är det då eftersom vibrationerna ej var där innan.

Mvh/Palle
Bussningen behöver inte ha gått sönder, men risken är stor om man drar fullt när casterstagets vinkel inte är korrekt, alltså när bilen står på backen. Du kan ju åka in till en GDS-hall och hissa upp hela bilen, lossa lite på bulten som går genom bussningen och dra fast den igen. kika då även efter bristningar längs med bussningens hylsa. Hittar du inga defekter/brsitningar så är bussningen hel. Du kan ju ha tur...

// Jögge

Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Okej jag ska ta o göra det...
Tack för hjälpen...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du kan också göra som så att du pallar upp bilen och plockar bort hjulen. Ta sedan en domkraft och sätt den mot bromsskivan och hissa upp, på så sätt får du upp framvagnen till normal läge trots att bilen inte står på backen. Och du kan krypa under och lossa/dra åt Casterstagen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.