|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tänkte höra om någon kan hjälpa mig? Varvräknaren på min bil stämmer inte riktigt, tomgångsvarven ligger på ca 500rpm, varvtalsregulatorn slår ifrån vid ca 4900 rpm. Den ska väl slå ifrån vid 5900rpm! En tanke som har slagit mig är att varvräknaren är utbytt någon gång, kanske från en annan model. Kan man se det på något vis? Hoppas någon har ett bra tips. // David | |
|
Snarare från en V8, den ger ju fler impulser per varv. Instrumentet är samma, men det sitter en kodkontakt som är bilspecifik. Kolla värdena du får upp i panelen genom att göra följande: Slå på radioläget (läge 1). Håll inne högra knappen i instrumentet(= checkkontrollknappen=, samtidigt som du slår på tändningen (läge 2). Det kommer nu att rulla upp en massa information, kolla vad det står efter F.G.NR. Det ska vara de sju sista siffrorna i ditt chassinummer. Fel nummer tyder på att man bytt instrumenten, utan att flytta kodkontakten. Även mätarställningen lagras i kodkontakten. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för svaret. F.G.NR. stämmer inte överens med chassienr. Kan man dra slutsatsen att instrumenten är utbytt då, eller? Vad kan jag göra då för att få varvräknaren att stämma, är det bara att byta ut den? //David |
|
|
Knappa in siffrorna från displayen här: Länk ,så får du reda på vilken bil kodkontakten kommer ifrån. Om du vill få det rätt måste du byta kodkontakt, finns att köpa på BMW. Det går också att köpa på skroten, men det måste vara från rätt bil och modell. Oavsett hur du gör kommer mätarställningen att bli fel, men det är den nog redan. Har du kollat upp bilens historia, fel kodkontakt kan tyda på mätarfiffel? BMW justerar inte mätarställningen, utan med en nyköpt kodkontakt står den på 0. Det finns en del ljusskygga företag som ägnar sig åt justering av mätare, de kan hjälpa dig. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag beställde en historik från BMW, där man kan se när bilen har varit servad osv, men det verkade stämma och bilen verkar helt okej, jag har haft den ca 1 år. Vad kan en sån kontakt kosta? och vart får man tag i såna som kan ställa mätaren tillrätta? //David |
|
|
Mitt instrumenthus kommer från en 530i -92. Kan man kolla upp vem som har bytt denna, tänkte om det är någon i Sverige? den importerades -96. Jag har ingen anledning och tro att det är fuskat med mätaren, men varför byta det annars, checkcontrolen var orginal så det kan inte vara därför. Det kan kanske förklara varför inte min airbaglampa lyser, för det fanns väl inte -92? Tack för svaret //David |
|
|
Kanske finns det någon som har ett instrumenthus att sälja? 80 l tank checkontroll, graderad till 260, årsmodell -93, M50 motor. //David |
|
|
Varför vet du att checkkontrollen är original? Om man plockar ur instumenetet, kan man hitta datummärkning när det är tillverkat. Airbag och airbaglampa fanns långt tidigare, jag har det i min E32-89. Har du airbag, ska lampan tändas när du slår på radioläget. Enda anledningen som jag ser det är att någon pga av okunskap bytt hela instrumentet, eller velat mätarfuska. Ny kodkontakt kostar nog dryga tusenlappen (nr 16): Länk BMW borde kunna hjälpa dig spåra var v8:an finns/fanns, är det i Sverige kan VV säkert hjälpa till. Tips om "mätarservice" kan jag inte ge, det strider mot forumet regler. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej! Jag har tagit ut tillbehörs koderna från BMW och där står att det sitter bl a checkkontroll. Men om jag byter kodkontakt så kommer det inte att lösa mitt varvproblem, eller? så för att få till det måste jag byta ut hela huset, har jag fattat det rätt då. Nej det förstår jag. Men det var inte så att jag ville fuska med mätaren, bara ställa den i dagsläget, om jag blir tvungen att bytta ut den. Tack igen //David |
|
|
Checkkontroll är standard i 525i och uppåt. Mätarhuset är samma på många modeller, variationerna tar man med kodkontakten. Varvräknarproblemet blir löst med en ny kodkontakt i ditt befintliga mätarhus. Däremot riskerar du att den lilla röda punkten intill km-räknaren lyser. Kolla mailen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack tack Vad är det för punkt Om jag köper en kodkontakt från skroten vad bör jag tänka på då //David |
|
|
Länk Länk Jag tror det räcker med att den kommer från en 525i M50 med samma tank som du (plast eller stål). Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för hjälpen, nu ska det nog ordna sig :) MVH/David |
|
|
Men hallå, är vi inte i ett annat tidevarv nu. Inte styrs väl varvräknaren av tändpulserna. Ok, så var det ju när man åkte till biltema och köpte en 67 mm varvräknare och monterade uppepå instrumentbrädan på en Amazon-63. den gick ju på tändpulserna. Går inte en modern konstruktion på motorstyrningen och därigenom kamaxelgivaren, den snurrar ju lika fort med 4,6 eller 8 cylindrar |
|
|
Ok, något annat förslag? //David |
|
|
JanF: Det är faktsikt sant, E32 & E34 konstruerades i mitten av 80-talet. Läs gärna detta tyska dokument om du tvivlar: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok, man lär sig något nytt varje dag. Verkar vara en rätt idiotisk konstuktion att sända sammanlagdatändpulserna till varvräknaren iställlet för signalerna från kamaxeln. På min 530 kan ju inte ens det totala tändpulserna vara lätt att få fram då de inte existerar igentligen. Bilen har ju en tändspole per cylinder och den kommer ju att få samma antal pulser per varv ovasett om motorn har 1,2,3,6, eller 8 cylindrar. Så först får man addera alla pulser i motorstyrning för varje spole och sendan dividera med antal cylindrar i varvräknaren igen. Men, men det är väl ett gammal arv från stenålder.... |
|
|
Hej, Du behöver en eeprom-programmerar som klarar kretsen 93c56 sedan kan du få en HEX-fil av mig till en 525i -92. Kod pluggen är bara ett eeprom av typen 93c56 Hälsningar Lars |
|
|
Hej. Okej, det låter jättebra men jag förstog inte så mycket, :) Kan jag programmera kod-pluggen själv. Förklara lite mer. Om jag ska köpa en ny kod-plugg på BMW kostar den 1400 kr okodad, kodad 2300 kr. BMW tyckte att jag skulle lämna in bilen för att prova koda om den som sitter där redan, men dom kunde inte lova att det gick. Det skulle kosta 700 kr, klart värt om det funkar, men om inte blir jag 700 fattigare och med samma bekymmer. Så går det lösa det på ett billigare sätt så vore det kanon. :) MVH/David |
|
|
Jag buggde en programmerare själv, det gick på ca30 kr i delar, Det var bara några motstånd, dioder, och kondensatorer. Jag hittade inte min bygg beskrivning men jag skall kolla lite mer ikväll. Lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.