AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.641

Nya fälgar beställda

Då jag hade bestämt mig för att köra på nya fälgar till nästa säsong har jag letat som en galning efter fälgar jag vill ha. Utbudet i Sverige har varit ganska begränsat så jag kollade även hos amerikanska firmor. Till slut bestämde jag mig för en fälg som har varit en av mina absoluta favoriter sen jag såg den första gången: HRE 448R.

För er som inte vet hur den ser ut:
Länk

/Johan

Min bil: Länk

Johan: De ser tunga och prestanda hämmande ut :)
Vad blir de för däcksdimensioner?

Fälgen är grymt snygg, och den lär inte vara särskilt vanlig i Svea rike heller. Jag ser fram emot nya bilder till våren eller om du kanske dyker upp på någon Karlskrona träff eller liknande.

får man fråga vad stycke priset är för dom där?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
wendtan: Ja jag kommer garanterat på nån träff söder ut nästa år. Förhoppningsvis med lite ACS prylar också. Ang däckdim kommer du nog skrika rätt ut :) Blir 235/35-19 runt om på 8+9 fälgar.

Styckepriset där jag handlade va 6200:-.

/Johan

Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
HRE...mmm
Stort grattis, ser framemot bilder på bilen med nya "skor":)
Mvh
Razvan
Razvan: Tackar :) Ja bilder kommer så fort snön är borta i vår...

/Johan

Hehe, är de inte lite smalt med 235 bak? Ja menar tom jag kör ju med 255 på sommarhalvåret :)

Om du skall köra 235 på en 9" bred fälg så kommer fälgen äta trotoarkant innan däcket gör det. Men vad skall man upp på trotoarkanten o göra ? :)

Lite komiskt var det i helgen när jag bytat det ena bakhjulet mot vinterfälg/däck. Dvs de var 225 på ena sidan och 255 på andra, skillnaden är större än jag trodde faktiskt.

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med Wendatan att 235 bak låter "smalt" även om det på en bil som din enbart skulle sitta bredare av estetiska skäl, samt skydda fälgen. 6200/st vill man iaf ha en liten livlina mot trotoarer. Bor man i en storstad är det bara en tidsfråga innan man kommer hälsa på en sväng :(
Får montera däcken först och se hur det blir. De EagleF1 jag har är ganska breda för sin bredd så att säga så jag tror det ska gå.

wendtan: Ja det kan jag tänka mig :) Har inte fått på mina vinterhjul än :( Ska ju plocka bort H&R chassit samtidigt så än har jag varit för lat...

acey: Det e sant. 6200:- är ändå nästan halva priset mot att köpa dem i Europa. Man får tänka så :)

Sen är det som sagt bara att göra allt för att hålla sig ifrån trotoarkanter...

/Johan

RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Johan99: Måste bara säga att jag tycker kombinationen Morametallic och de ljusa träpanelerna är ruskigt snyggt. I mitt garage står en likadan fast en 330 med beige skinnklädsel. Har gått och beundrat den länge men den är för det mesta väldigt smutsig :-(

När du får på fälgarna blir det nog kanon.

/Rickard
Johan: Tänk dig själv, såhär ser de ut med 255/35/18 Eagle F1
Länk På en 8,5 tum bred fälg. Tänk dig då att du går upp till 9" bred fälg redan där är det väldigt "kant i kant" Och sen går du ner i bredd till 235.

Vad vinner du på att köra med en bredare bakfälg? Jag menar anläggningsytan blir ju inte större då däckets dimension är samma bak och fram. Du vinner ju lite fälgdjup men de är också allt.

Länk
Rick: Tackar :) Min är också offtast ganska smutsig. Man tappar lite lusten den här årstiden.

/Johan

wendtan: Har ju 8,5 nu med 235orna och de skydda fälgen kanon. Visst det kommer bli mer stretch när det är en 1/5" till men jag tror det funkar. Jag provar dem när jag fått hem fälgarna och verkar det för farligt så köper jag 265or till bak.

Är till 100% mer fälgdjup jag är ute efter när jag kör bredare bak :) Man är lite skadad...

/Johan

1/2" till skulle det va :)

/Johan

Kör ju 225/40-18 på 8,5x18 på vinterhjulen :)

/Johan

Ok.

Wendtan tänker: Fälgdjup, de drar åt sig stenskott och är hemskt jobbigt att hålla efter. Usch va opraktiskt :)

Johan tänker: Mmmm fälgdjup :)

Om du kör 225 på en 8,5 tum bred fälg så vet du vad jag menar med fälgen tar i före däcket. Jag har själv gjort detta i mitt tycke vansinnesdåd en säsong och de gör jag aldrig om.

Länk
Haha precis :))

Äh finns ju dom som lever på att renovera fälgar ;)

/Johan

bole
Johan99 jag gillade mer de gamla fälgarna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.