|
|
|
|---|---|
|
Suck. Det snackas om si o så mycket effekt, inga fel i o för sig MEN är det verkligen ingen som tänker på hur ni ska få hejd på skiten, eller hur dessa hiskeliga effekter ska planteras i backen.....??? ......378 mm skivor regerar..... | |
|
Jag tycker att bromsar är intressant faktist, men det är inget som diskuteras. Nån som har bra bromsar på en E30 kan ju berätta hur man gör. Hade varit skoj att veta vad som fungerar. När det gäller att få ner effekten i backen så tycker jag att det är ointressant eftersom det bara skulle dra sönder låda och bakaxel. Men ska man köra dragrace så är det viktigt. För mig hade det bara givit problem att få bra fäste i starten. |
|
|
Kan hålla med om det! Mången låda och bakaxel har halvruttna hockepuckar till däck och orutinerade förare att tacka för sina liv. Kan däremot hålal med om bromsarna... jag skulle själv vilja uppgradera mina (ändock relativt biffiga) E23 skivor, men har otorligt svårt att hitta information eller vettiga alternativ... fram för fler bromsdiskussioner! :) Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! |
|
|
Jag håller med! Fler bromsdiskutioner behövs. Ett sätt som är ganska billit och bra att få mycket bättre bromsar är ju att slitsa/hålborra skivorna. Då klarar dom höga påfrestningar under mycket längre tid än vanliga skivor. Samt att byta till racingbromsvätska som har en mycket högre kokpunkt än vanlig vätska. Nackdelen med den är att den behöver bytas oftare. Jag kommer slitsa mina inför sommarens banträffar. |
|
|
Jag är både intresserad av att få bättre bett i bromsarna och att samtidigt minska "fade". Eftersom jag har en busbil så tänker jag slänga ut så mycket inredning och extravikt som möjligt. Bilen väger 1200kg nu med en skvätt bensin i tanken. Kommer jag ner mot 1000-1100kg så lär det ju märkas i både bromsar och acceleration. Tyvärr även i komfort. Är volvobromsar helt uteslutet på en bmw ? 960 eller 940 har rätt rejäla skivor med 4kolvsok som inte e så dyra. Frågan är vad sbp tycker. |
|
bmwandreas |
Jag ha porsche 993 turbo skivor fram på e-30,dom har delat centrum,så man får göra ett nytt centrum i alu. Sen är de bara att köpa vettiga 4 kolsok,tex från toyota supra,och göra nya fästen på fjäderbenet. MVH ANdreas Audi 90 quattro turbo vinterbil. BMW 325 e-30 med turbokonventerad m50 2,5lit under uppbyggnad. |
BOGEYMAN |
På 940/960 har jag för mig att det är glid-ok dvs inga 4-kolvsok för det sitter på 240 men skivorna är större på 940 än 240. |
|
Jag hade planer på att installera E34 M5-bromsar på min E30, men killen som sålde dem ångrade sig då han behövde dem själv. 315mm! Det hade behövts eftersom E30 bomsarna är så s*tans svaga. MfG, Klaus. |
|
|
Ser de att bromsarna är bytt blir det problem hos SBP. Hur idiotiskt det än kan tyckas så får man inte byta till bättre bromsar... Kiip Spiiding! |
|
|
Hej............ Siktar man på rakt fram så är det tveksamt om bromsarna behöver uppgraderas så väldigt mycket..... Men hur det nu är så åker man ju iaf mycket gata osv...... Så det skenar ju lätt iväg med farten så man skulle ju egentligen behöva fixa bromseriet också..... Jag tror att om man har 120/5 delning så ska man jaga rätt på bromsarna från en nyare typ BMW 7 serie bil som har stora skivor samt lättmetalls Brembo fyrkolvsok........ Det är iaf ett steg på vägen..... Annars är det väl race och rallygrabbarna man ska prata med så kanske man kan hitta begagnat för vettiga pengar... Eller sura äpplet och köpa nytt... //Jesper.... |
|
|
Synd att sura äpplet är så infernaliskt surt bara... ;-) Har E32 4-kolvare i lättmetall? Mums! Kiip Spiiding! |
|
|
--> Spiidfriik Är du säker på detta med bromsar? Jag har besiktigat flera ggr med större bromsar utan prob. På min förra bil (200sx) satt det klena glidok som jag bytte ut mot 300ans 4kolvs ok å större skivor. Med dessa så besiktigade jag bilen flera ggr utan prob. gjorde även en regbesiktning (ofrivillig) då bilen skulle vara i orginalutförande, fungerade även då. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ticco: Bara 99% säker (som alltid när det gäller SBP). Men det är ju inte så stor risk att de vet exakt hur bromsarna ska se ut. Kan nog vara värre om man måste göra nån form av adapter för att få oken på rätt plats. Ser de den blir det nog torsk. En kompis hade en DKW RS2 som ju har Porschebromsar standard. Han höll på att åka på ombesiktning vid en poliskontroll då de trodde att han bytt till Porschebromsar själv. Att det stod "Power by Porsche" över hela ventilkåpan tog de ingen notis om dock. Spån... Kiip Spiiding! |
|
|
Ett litet Tips: Köp TarOx, dom e billiga och håller Länge! jag har Sådana fram på min M3 E30 och dom är suveräna. Man stananr på en Femöring! Mmmmm dom i Marabou!?!?!? eller var det M3??? |
|
Kid_ |
Har 750i/850i 4kolvs ok med 324mm i min 540, bytet kostade mig runt 10.000 kr med alla nya delar förutom 4 kolvsoken som var begagnade från en skrot. Rekommenderar er att byta bromsar mot kraftigare för ofta är bromsarna klena på original bilar. |
Kid_ |
Glömde tillägga: delarna var bara att skruva på, ingen moddning krävs och de passar finfint i 17:or. Kan visa foton på moddningen om så behövs? |
mikaelhede |
hur bra är bromsarna på M5 -95?? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.