|
|
|
|---|---|
|
Nu när ja byggt klar min motor, som de förhoppningsvis inte är så långt kvar på, undrar ja vad ni rekomenderar för olja? Motor M20b23. Vill minnas att jag körde med mineralolja eftersom ja inte hann köra så mycke med den innan den rasade. Skit samma, nu undrar jag vad för olja jag ska köra med. Sen, när den va ORG så fick man ju hälla i blyersättningsmedel när man tankade, måste jag göra de nu också efter turbokonvertering? MVH /// Nicke www.attitudemotorclub.com | |
|
Länk syntet 5w-40 verkar spela minder roll på tillverkare |
|
PETER.O |
Kör in motorn på en bra minneralolja byt sedan till syntet |
|
De här med blyersättning då? Kan inte tänka mig att ja måste ha de, eller?? Hmm, skriv ner vilken olja jag ska ha till: motor, v-låda, diff... Tack på förhand! // Nicke www.attitudemotorclub.com |
|
|
Har du inte bytt ventilsätena i toppen så måste du fortfarande köra med blyersättning i bensinen. Det finns olika val av olja beroende på vad du har för bakaxel och låda. Har du bakaxel med diff.broms: Castrol SAF-XJ 75W140 Bakaxel utan diff.broms: Castrol SAF-XO 75W-90 eller Castrol SAF-XJ 75W140 Har du en låda med ATF-olja så skall det framgå av en lapp vid påfyllningen annars så kan du använda: Castrol Transmax Z eller BMW:s lifetime-oil MTF LT1 Går att använda andra oljefabrikat också med motsvarande oljor. |
|
|
Kör med Shell Helix Ultra, nån som vet om den är bra? :) Dyr är den ju iaf. --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
|
5w40 är den visst. --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.