|
|
|
|---|---|
|
Vad tror ni om det? läste någon gång något om det i Performance BMW men det var lite flumigt förklarat. Då fick jag intryck att det handlade mest om bränslebesparing men här läser jag att det finns en trimning aspekt.: Key to effective fuel management is maintaining consistent fuel flow. In situations where a car is subject to sudden fuel loads (such as hard acceleration from a low rpm point or shifting through gears), the stock fuel pressure unit cannot provide a consistent flow, resulting in ¡§running ¡§lean¡¨ and loss of performance. Thus, upgrading the fuel pressure unit is especially useful for three applications: 1. The factory turbo/supercharger car when the stock boost pressure is increased. 2. An aftermarket turbo/supercharger system applied to an EFI equipped car. 3. A normally aspirated EFI car with modifications that increase the air flow. COSMO Racing Adjustable Fuel Pressure Regulator can provide precise and consistent fuel flow with boosts up to as much as twice the stock unit provides. With this unit, you can adjust from 20 psi to 80psi, or as much as your fuel pump can sustain och här är länken: Länk just här för 4-or men det lär finnas för 6-or från andra tillverkare oxå | |
|
Det är väl inte ett sätt att trimma, men väl en nödvändighet om man trimmar eller om man kör hårt med bilen. Problemet blir ju om motorn "behöver" mycket soppa och bensinpumpen inte räcker till så får man de ovan beskrivna probmenen. Jag har inte märkt av detta på min otrimmade M och den går RIKTIGT hårt ibland, så orginal borde räcka till en otrimmad maskin. Tomas, eftersom Du har kompressor så kanske det kan vara aktuellt, fast enklaste sättet för Dig vore väl att sätta in en pump från en M bil (Beijnoff, passade in de rakt av??) som jag har för mig har ett högre tryck. /Caspar Länk |
|
|
Dem borde passa. ser nämligen exakt likadana ut. men det är olika artikelnummer samt M versionen kostar 2x så mycket (260$ i USA mot 119$ för en 2.8) Masten, vad kostar en bränslepump för M hos er? Beinoff: har du bytt din mot en från M ? |
|
|
Hej Om du ökar bränsletrycket genom att byta regulator så måste du mappa om insprutningen.dvs ändra öppningstiderna på spridarna. |
|
| Lillen om man byter bränslepump från 2.8 till M , måste man mappa om då oxå? | |
| Du behöver till 99 % inte mappa om vid bränslepumpsbyte. Det är ju Regulatorn som bestämmer trycket. Så fort du börjar ändra regulatorn(trycket) så lär du behöva mappa om. Eftersom Spridarna öppnar i pulser så blir det "fel" mängd bränsle in i förbränningsrummet om du ändrar Bränsletrycket. Mvh K. | |
|
Kimmo: tycker du att det är någon poäng med att skaffa sådan regulatorn om man nu mappar? jag har haft funderingar på större spridare (har idag 260cc) ändå så mappning är inte helt utesluten... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Vad jag förstår så går din bil bra nu i dagsläget. Frågan är varför du egentligen ska byta regulator + spridare. Kommer inte ge nå mer effekt... Däremot om du funderar på att öka laddtrycket, vilket kanske är en bra ide(Byter bara remskiva till en mindre på din Centrifugalkompressor) så kanske du måste ha större spridare, OM det inte räcker med att öka bränsletrycket. Men ska du öka br-trycket så behöver du ju ha en justerbar regulator... Sen måste du mappa om bilen. Vet inte vad du laddar idag, men antar att det är någonstans mellan 0,25-0,45 Bar... ESS brukar ha moderata laddtryck, för dom har såna höga krav på hållbarhet... Skulle jag vara dig så skulle jag nog öka trycket till Laddet till kanske 0,6-0,8 Bar(Du kan ladda en bra bit över kilot med dina kolvar om du vill, men håll dig under ett Bar iaf så håller allt garanterat), lite större spridare, köra med original regulator, o mappa. Då kommer den att gå bra, bättre!!! Mvh K. |
|
|
tack Kimmo, Det är så tankarna går. vill dock ha bättre kylning innan jag byter remskiva) Dem två alternativen jag funderar på det är a) öka ladrycket med 10-15% b) byta slutväxel till 3:46:1 (om jag vinner på lotto så gör jag både och:-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Om du ska byta utväxling så rekommenderar jag att du går på 3,73 eller 4,10:1 istället... Testa iaf. Du kanske kommer att bli missnöjd annars, pga för liten skillnad mot tidigare... PS... Öka laddet lite. Det håller. Garanterat...! Mvh K. |
|
|
Tomas: Kostar det något att öka laddtrycket?? Har Du inte någon rolig liten skruv någonstans för det?? /Caspar Länk |
|
|
Capar: man ökar laddtrycket genom att byta till större remskiva. Då snurrar kompresorn snabbar och skapar mer laddtryck. Men man måste mappa om. jag rekommenderar Claes på Turbocenter ( han är bäst men dem är inte billiga) |
|
|
Här Capar vi mitt namn friskt ser jag.. :-) Var det inte Turbocenter som monterade Din respirator Tomas?? /Caspar Länk |
|
|
Man byter väl till en mindre remskiva... He heee, på kompressorn alltså. Är ju inte att rekommendera och börja byta till större remskiva på Vevaxeln, ger g a r a n t e r a t en del problem... Byter man till en större på kompressorn, så minskar man ju laddtrycket... Mvh Kimmo. |
|
|
Caspar: nää. det var ESS: Turbcenter monterade ny LMM. Kimmo: finns remskivor att köpa direkt hos Vortech? hur är dem graderade? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.