AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
566

Täcklock på originalfälgar (M39)

Vad pinsamt! I lördags stod jag nedhukad över mina tvättade sommardäck och tänkte ta loss dem för att sätta på vinterdäcken. Döm min förvåning när jag inte får loss täcklocket till fälgarna. Det finns ett litet hål som verkar passa för en vanlig mejsel och då tänkte jag att det är väl bara att vrida loss täcklocket. Men det verkar som om det sitter fast i centrum på nått vis och jag fegade ur och vådgade inte vrida hårdare.

Är jag en av dem med tummen mitt i handen eller gör jag bara fel? Finns det nått speciellt sätt som man ska lossa täcklocken med?
Jag skriver tydligen i sömnen! Det är naturligtvis en E39 som jag har. Undrar vad en M39 är för något? ;-)
Svarar mig själv...

Efter att ha tagit mod till mig så tog jag fram polygripen ur bagarumsluckan och slet loss täcklocket. Det gick, men de sitter hårt.

Troligtvis så skakar inte de täcklocken loss i första laget men jag är glad att det inte var -20 grader när jag tvingades byta däck. Då hade nog plasten gått sänder i vevan.

Fälgarna till vinterdäcken är inte BMWs egna och där vrider man enkelt loss täcklocket med en mejsel...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.