AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
895

Larmfråga E38

Hej!

Sitter och letar annonser just nu och känner mig riktigt sugen på en 7-serie, antagligen en 750. Jag funderar nu på vad som ingår i orginallarmet? Finns det en immobilizer-funktion orginal?

Bör man kanske komplettera med ett Carguard-larm ifall man köper en E38 eller är orginallarmet tillräckligt bra?

/Marcus
Bmwcs# 4680
Scheckheft
Hej
Originallarm var standard hos 750 modellen från 1994 - 2001. Hos de andra modellerna var detta tillval från början. Om och när detta blev standard hos de andra modellerna måste jag kolla hemma om du vill veta svaret på detta. I larmet ingår mej veterligen en lutningssensor, en sensor för kupén (känns igen av en rektangulär låda i taket) se bild här:
Länk
Sensorn aktivers ca 30 sek efter att du låst bilen.
Vidare finns det startspärr (elekronische Wegfahrsicherung) där tändlåset kommunicerar med nyckeln.
Om du har larm kan du se på en lysdiod som sitter på instrumentbrädan. Om larmet är aktiverat blinkar lysdioden hela tiden.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Scheckheft:
Tack så mycket för svaret!
Måste vidare bara tacka för dina www-sidor, mycket informativa, samt dina kunniga inlägg (har läst många).

Även om orginallarmet har en elektronisk startspärr så kanske inte försäkringsbolagen godkänner dessa, är det någon som varit med om det? (Egentligen är det bara positivt att installera ännu ett larm, men det känns kanske onödigt)

/Marcus
Bmwcs# 4680
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Om bilen är utrustad med EWS (elekronische Wegfahrsicherung) så kan denna enhet kodas om hos BMW för en mindre peng (du skall ta med samtliga nycklar vid detta tillfälle).
BMW utfärdar då ett intyg om att detta är gjort, samt att alla nycklar som är uttagna på bilen, men som du ej förfogar över är spärrade. Försäkringsbolaget godtager detta som att du har en fungerande startspärr. Gäller ivf. Dial och If. När EWS kom är jag osäker på, troligtvis 96-
(min E36 tillv. 97-3 har det ivf.)

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.