AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.965

Misständer turbo e30

To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Godmorgon!
I går kväll gick 325-89an igång igen efter förra veckans turboras. Jag körde 3 mil med förra turbon så inställningar hans aldrig med.
Anledning till raset var en dålig turbo. Nu sitter en fräsch Mitsu t16 på grenrörsadapter och en ic på bilen. Lmm är på sugsidan och spänd tre hack på inrådan av er, (varför gör man det igentligen). Nya NGK 7or hopknackade. I övrigt är bilen original så när som filter och avgas förstås.
Nu till problemet:
Vid jämn gas och lite avslag misständer den. Lite orolig tomgång.
Vid alla andra läge går den perfekt.
Ska börja "långpendla" i morgon och kommer inte att titta så mycket i datorn så har ni några ideer att dela med er av är jag tacksam om jag får dom snarast.

MVH Topchop
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
enda jag kan svara på är varför man spänner fjädern,

om man inte spänner fjädern så botnar (öppnar max) LMM för tidigt,

hoppas det hjälpte lite IAF.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
precis så gör min 325a med. den misständer litte gran då och då. specielt när man motorbromsar och bara glider fram. men den går hur fint som helst annars.. är litte skumt.. ja har bytt rotor, fördelare, andra tenkablar, nyastifft, sjusterat pulsgivaren, kållat spridare. hittar inget fel..
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Nja för att man spänner fjädern i LMM är först och främst att få bilen att gå någorlunda bra på tomgång med stora spridare. Klaffen lär vara öppen helt långt innan du har fullt laddtryck ändå.

Vilka spridare har du? Den kanske får för mycket när den inte belastas. Jag kör med 340cc och 535 LMM spänd 4 kugg. Det funkar bra.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Tycker det låter som dom går lite snålt vid vissa belastningar. Då uppstår lite "hostningar"

OBS!! Ny mail adress: aa@pure-pf.com
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Bränslesystemet är helt original. Har kört utan lamda några dagar men kopplat in den nu. Ingen skillnad. Har släppt på lmm fjädern så den står åter i originalläge. Ingen skillnad. Allt är original utom placering av lmm, turbo, ic, dump samt avgas.
Har kört ca 30 mil nu så jag kan förtydliga mig.
Upp till ca 2000 varv rycker bilen konstant och man hinner inte ta en enda klunk kaffe innan allt skvätt ur:( Riktigt illa alltså. Mellan 2-3000 varv går den något bättre men misständer hela tiden. Efter 3000 varv samt vid belastning på alla varv går hon klockrent .

MVH Topchop
Bm
90
Bmw_VHD
325im -89
320i -88
Prova med att ta bort dumpen o plugga där i stället.

I vissa fall kan den dra tjuvluft genom dumpen.

Mvh//Jonas
svintoleffe
Jag tycker det låter som om om det är tändnings fel.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Har nu provat med att plugga dumpen, ingen skillnad.
Leffe:
Bilen gick som den ska innan turboriet och enda skillnaden mot innan är nya stift. Körde med de gamla stiften åxå innan jag bytte och det var samma sak med dom.
Andreas: Hostningar är lindrigt, det här är mer som värsta influensan. Bilen hackar hela tiden på jämn gas.
Funderar på det där med dumpen ändå, om jag har luftläckage någon annanstans kanske. Laddtryck har kanske skjutit av en slang någonstans så vid jämn gas och varv under 3000 drar den in luft och går magert och vid laddtryck går luft ut (som i så fall skulle göra att den går lite fett och klarar 0,6 ). Vad tror ni om denna hypotes, passar den bilens symptom?

MVH Topchop
Bm
90
Bmw_VHD
325im -89
320i -88
ok du skulle ha ett större luftläckage så får du inte upp något laddtryck.

Har du 535lmm? kolla då så att det sitter rätt kort i den, det råkade jag ut för på min 320 (satt ett kort från en äldre bmw i lmm när jag köpte den, men när jag bytte så gick den betydligt mycket bättre)
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Nej jag har inte 535 lmm, "allt" är helt original men problemet är löst. När jag knackade ihop tändstiften hittade jag inte bladmåttet så det blev för mycket. Har rättat till det nu och bilen går fint med viss reservation för att den vill rycka vid gassläpp på låga varv typ kökörning. Nu är det väl bara avgassystemsbygge kvar när tid finnes ty det är jobbigt i längden med ca 1 meter rör.
Tack för hjälpen.

MVH Topchop
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.