AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.481

Köpa bil utan dokumentation?

Har under en tid varit på jakt efter en 325iM men hittade sedan en 320is som var till salu i Norrköping. Den verkade helt klart intressant så jag ringde och ställde lite frågor, det visade sig att bilen inte hade någon som helst dokumentation och ägaren hade ingen aning om när kamkedja var bytt. Bilen blev f.ö. registreringsbesiktigad för bara några dagar sedan. Ägaren påstod att han hade kört med italienska skyltar så länge fordonet hade gått i Sverige och bestämde sig för att registrera in den nu när han skulle sälja den. Är det möjligt att det kan vara så?

Ägaren påstår att bilen är hel och fin, inga lackskador, ingen rost, inga synliga stenskott, inget läckage av kylarvatten eller olja, motorn låter och går som den ska vilket låter väldigt bra.

Ägaren heter Alexandar Trajkovski och bor i Norrköping, är det någon som vet något värt att veta om den här bilen? Missförstå mig inte nu, jag är inte ute efter att hänga ut någon, den här bilen kan mycket väl vara i toppskick, men jag har stött på en mängd oseriösa försäljare tidigare och har ingen större lust att köra 50 mil t&r för att få se en rosthögar som låter som tröskverk, jag tar det bara väldigt försiktigt.

Hur hade ni agerat? Hur kan man kontrolllera skicket på motorn?

Mvh
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag skulle ha varit mycket försiktig precis som du, speciellt på en sån raritet (1500 tillverkade??). Priset ska naturligtvis vara satt efter detta för det första, hur kan man tappa bort vartenda papper? Det är ju så mycket som går förlorat, oljor, stift, ventilspel, bromsvätska, man får ju göra allt det på en gång för att vara säker. Vad du ska kolla efter får nån annan säga, jag är inte så bra på den här modellen.

-M5 E34 Limousine register Länk
Jag vet att många inte delar min åsikt ang. detta.
Men nej, jag hade definitivt inte köpt en bil utan någon som helst dokumentation. Speciellt inte en bil av denna kaliber. Vad säljaren säger har ingen betydelse, han vill sälja sin bil, inget annat. Bilen är inte komplett utan dokumentation, och du kan omöjligt veta vad som är skött och vad som inte är skött.
Sen ska vi inte tala om hur svårsåld bilen kommer bli för Dig, den dagen du bestämmer dig för att sälja den.

/// Olof

Länk
Du har rätt i att man åker på en hel del jobb för att vara helt säker på att det verkligen är gjort.

Om jag har det italienska registreringsnumret eller chassienummer, kan jag då kolla upp tidigare ägare och besiktningsresultat samt mätarställning vid tidigare besiktningar på något sätt? I Sverige kan man ju med enkelhet kontrollera såna uppgifter men hur det fungerar i övriga länder är ju inte lika känt.

Nja,, välj en annan bil.
Kollade på bilen,, fin som attan .. men men..
Gillade inte försxxxrna,, då var det en kvinna.. som visade bilen.
B10: Har du varit och tittat på denna? Berätta gärna mer! Hur lät den i drivlina? Gick den som den ska? Vad var det som gjorde dig tveksam? Jag har ju som sagt en bra bit att åka ;)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Skatt och skrotningspremie är kostnader som kommer direkt.
Defekt AC brukar också kosta en slant.

Annars känns det som fel typ av bil att köpa utan dokumentation (servicebok).

Lurade också lite på denna bil men det kändes inte riktigt rätt i min mage.
Köp ALDRIG en bil utan dok. Snacka om att köpa grisen i säcken.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Självklart ska man vara på sin vakt när man köper bil utan dokumentation, men är man vaksam kan man visst göra det. Det gäller förstås att veta vad man ska titta på, har man inte kunskapen så ska man hoppa över denna bilen. Avsakanden av dokumentation ska självklart avspegla sig i priset, använd det som prutargument.

När jag köpte min 750 fanns ingen servicebok, och jag hittade en hel del uppenbara fel. Tidigare ägaren hade bara haft bilen i två veckor och visste i princip ingenting om den, bara där borde varningklockorna ringt... Men bilen var faktiskt oerhört fin och efter att ha fixat diverse oljeläkage, så är den i utmärkt skick.

Min uppfattning är att om man kan bedöma en bil utan att bara titta på papper, så kan man visst köpa utan dokumentation. Det är alltid ett risktagande att köpa begbil, så se till att ha en extra stor buffert i detta fallet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
"Bilen blev f.ö. registreringsbesiktigad för bara några dagar sedan. Ägaren påstod att han hade kört med italienska skyltar så länge fordonet hade gått i Sverige och bestämde sig för att registrera in den nu när han skulle sälja den. Är det möjligt att det kan vara så?"

Det kan väl vara så, frågan är hur länge ägaren kört på italienska skyltar innan reg bes 11 dagar eller 2 år? Har får mig att man måste regga bilen i Sverige om man ska bosätta sig mer än ett år i landet.

/Simon
bustorp
Vi pratar E30 eller? Lite till åren nu...(jag också). Är bilen bara fräsch o priset är rätt så hade jag handlat oavsett papper. Bara regpapper o importpapper är i ordning så att bilen är körklar. Om tidigare dokumentation saknas kanske priset kompenserar detta, vad vet jag. Den är som tidigare sagt sällsynt och kan vara värd att lägga några tusingar på om man ska behålla den.
Kontakta gärna mig om du inte köper den......

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Bilen var inget fel på,, gick och lät perfekt.
Inga missljud varken från motor eller låda, bakaxel
Bussningar mm var heller inget som lät eller påverkade bilen på väg.
Det enda var att vi inte kom överens om priset + att jag inte fick förtroende för säljarna.
För övrigt var bilen i väldigt bra skick,, Men att köpa en bil som inte har dokumentation kräver en lite närmre titt av objektet för min del.
Skulle däremot allt vara OK,, så skulle ett köp av en odukumenterad bil vara något som jag skulle spara undan för eget bruk.
För bilen blir väldigt mycket mer svårsåld utan papper.
B10: Vågar man fråga vad du gav för bud som inte kunde accepteras?
Ras.mus
Tja, min uppfattning i detta fallet är nog att behöver du ställa denna frågan så misstänker jag att du inte har kunskaperna att avgöra om bilen är "ärlig" i miltal osv... Jag själv har verkligen inte de kunskaperna själv och tror inte många här på forumet har det heller, det är nog väldigt få...

Sen är det som folk skriver, priset är ju rätt viktigt... Handlar det inte om några stora pengar så kan det ju vara en chansning, priset ska ju helt klart en bra bit under vad bilen (i påstått skick) är värd eftersom inget är bevisat mer än säljarens ord. Sen är det ju helt klart mystiskt det där med nyreggad...

Kolla upp regningen ordentligt, kolla med försäkringsbolag vad de säger om premien (kan bli svindyr!) och kostar bilen lite mer pengar, kräv m-test eller liknande INNAN du åker dit och kollar på den så du kan få se ett protokoll när du kommer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.