AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.598

Rost i bakluckan

Sida 1 av 2
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Hej! Jag har nyligen köpt en Bmw 523i Touring -00, det är min första Bmw. Och nu när jag haft den ett tag har jag uppmärksammat rost när man öppnar bakluckerutan. Det är nere vid listen i båda hörnen det börjat bubbla upp. Vad ska man göra åt detta? Gäller rostskyddsgarantin?

/Wiktor
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Jag har oxå en 523-00 fast en sedan och jag har oxå hittat rost på backlucka, var på BMW i förra veckan och det var ingen tvekan från deras sida att backluckan ska bytas på garantin, ändå var det inte mycket som syntes av rosten på min bil.

sök inlägg slå in E39 and rost så hittar du hur mycket som helst om det

///Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW brukar ha en mycket bra inställning till att ta hand om dylika rostproblem på bilar som har rostskyddsgarantin kvar!

Jag har inte hört/läst om att BMW gnäller som t ex Ford har gjort, som kan hävda att det bara är inifrånkommande genomrostning som rostskyddsgarantin täcker.
I alla fall som jag har hört, har BMW tagit på sig att fixa "bubblor i lacken".

Åk till din BMW-verkstad och visa upp rostskadan.
Ibland vill de vänta med att åtgärda skadan till nästa service (då de skall kolla upp om det är andra delar som drabbats av rost).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Fick min framdörrar bytta utan några problem enda kravet var att serviceboken var ifylld.

Att styla en volvo är som att sminka en Gris;)
M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
Min baklucka bytta dom också på garantin,men behövde inte vissa upp nån servicebok

"Riktiga män luktar diesel"
M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
Visa ska det vara inte "vissa" :)

"Riktiga män luktar diesel"
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Hej !

Frågan har varit uppe förr ! Länk

M.v.h. Kentx
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En total konstruktionsmiss av BMW, man har satt en kabelgenomföring i botten på en "badbalja" utan att höja upp genomföringen, så vatten/fukt
står ständigt inne i gummigenomföringsflänsen som aldrig torkar, dessutom sugs det in damm och grus som håller fukten kvar runt om.
Den tunna plåtkant som gummigenomföringen sitter i får knappt någon galv eller färg på sig och sedan kryper rosten under galv och lack ut mot kanterna, vilket visar sig i ytterhörnen.
Smart BMW !!! hjärnsläpp kallar jag en sådan konstruktion.
Det blir likadant på kort tid även om du får en ny lucka.

///MVH Hasso
Länk
Ja
760
JanF
530i-93
En ordentlig rostskyddsbehanling med vax i luckan, så behöver man inte oroa sig över det.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr hjälper inte det på E39.

///MVH Hasso
Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Ojdå, hur kommer det sig, verkar inte bra.

Jag har fyllt upp mina dörrar och lucka, både på en japan och på en opel. 15-25 år senare är är dessa fortfarande 100% som nya trots att det är bilar som är välkända för att rosta upp på nolltid.

Varför funkar det inte på en BMW? Bilen är ju dessutom nästan ny, vågar man byta till en E39 eller?
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Smällar man får ta för å slippa köra Opel eller Japanskt :-)

Skämt åsido, vaxet gör ingen nytta på plåtvikkanten. Det är där problemet uppstår. När lacken blir spräckt av ett lätt islag börjar det krypa rost fort om man inte håller efter (rent).

Om det är ett problem man kan leva med är valet lätt!
jo
183
josef
525IA Touring-02
Jag kan säga att jag byte ut allt på min gamla ( 528 Touring-97).
Motorhuv ,högerdörr,vänsterdörr,vänsterbakdörr,Baklycka.

Somsakt import har ingen betydelse, bara du har en s-bok.

MVH

jossi
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jan F man brukar normalt inte rostskyddsbehandla lackerade ytor, dessutom sitter kabelgenomföringen under ett plastskydd i en badbalja där det städningt är fuktigt under större delen av året om bilen står utomhus, betydligt mycket värre rostfälla än under tanklocket. en total felkonstruktion av BMW eller vem som nu designat bakluckan. Det börjar rosta istort så fort bilen kommer ut i trafik och det kommer in fukt i kabelgenomförings fläns, där den tunna plåtkanten inte får samma tjocklek på färglager och förzinkning då det inte finns någon " yta" för den att fästa på, samma problem som gummipackningen runt bakluckelåset fast värre då det ständigt står fukt och skit under plastskyddet.
Jag har roat mig med att i tre kvällar slipat ,grundad, hammarlackat samt silkontätat kabelgenomföringen så att inte fukten ska komma åt plåten. Får väl se om det hjälper.

///MVH Hasso
Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det mest utsatta stället på en Touring är väl i nederkant av luckan+ Fick min utbytt då rosten satt nertill på sidorna i plåtböjarna, rostangreppet kom från viklisterna. Enligt Förenade Bil så var det det vanligaste på e39:orna och detta pga av att de flesta luckorna inte är rätt justerade.

Hasso tänkte på en sak. Får du ut garanti på bilen om du rotar i det själv innan garantin gått ut?

I andra branscher har man ju inte rätt till garanti om man öppnar och reparerar t ex TV eller kylskåp som obehörig inom garantitiden.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stout: Ingen ide att bråka om garanti, då det inte inte avhjälper felet, måste ändå göra om jobbet då en ny lucka har samma "fel".

///MVH Hasso
Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Hasso: Är det på själva bakluckan eller inne i hålrummet/gångjärnen som du har rostangrepp?
Karrossdelen?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har inget rostangrepp längre eliminerat. :)) hoppas jag
Om du öppnar enbart glasluckan så har du en plastinramning utanför gummilisten, längst ned i hörnen där plåten går ned under plasten, kika i bägge hörnen på luckan från sidan har det kommit ut till kanten så vill du inte veta hur det ser ut under längs ned under sidoplastinfodringen.
Den smala listen som ligger i botten är satt med "spoliertejp" som är till viss del fuktsugande för övrigt.
(SE mms bild via epost.
Jag kommer att lägga ut bilder så småningom i dagboken.

///MVH Hasso
Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Fick bilden. Intressant, ett av de få ställen jag inte tittat under. Måste genast bege mig ut och titta om min också är rostangripen där.

Ett annat fenomen är annars insideplåten upptill på själva glasluckan.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Japp, där har man varit och slipat..
Hasso: Inte silikontätat va? Butyl eller polyuretan är bra.
Polyuretan är ju suveränt bra,sitter som berget och är elastiskt, går bra att måla över oxå.
Silikonet släpper ju bara.

/Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns en liten fara med silikon- det fräter på lacken under härdningen!
Kan faktiskt orsaka rost i stället för att förhindra det.

Annan tätmassa är nog helt OK, men precis som Tjoa, skrev...inte silikon!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.