|
|
|
|---|---|
|
Visst måste det väl gå att sänka bilen bak även med nivåreglering om man tar ur säkringen till den och sedan byter fjädern? Vet någon om detta funkar? Vill inte byta dämparna om man inte behöver, men skulle vilja ha bilen ca 2cm lägre. Bilens höjd står förnärvarande så lågt som den kan med nivåregleringen. Vart sitter säkringen till den? Under baksätet? Hittade ingen under huven i alla fall... Vet någon om säkringen går till något mer än bara nivåregleringen? Danne - H U M A N R A G E - | |
|
Det finns ingen säkring till den, den går på hydraulik. Sammma system finns på bl a E32 och E34. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok... man lär sig nåt nytt varje dag. Finns det nåt enkelt sett att sätta den ur spel då? Hur gör folk som "pluggar" den? - H U M A N R A G E - |
|
|
Den funkar bara om motorn är igång, drivs på samma pump som styrservon. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
I och med att du redan har lyckats att sänka bilen med nivåregleringen, så antar jag att du vet hur det går till rent tekniskt i grova drag. Faktum är att det inte är så enkelt att maxsänka med nivåreglering så man kan tro. För om du bara tar och grovsänker utan något finlir så får du alltid "stagen" i för lågt läge och reglermekanismen kan inte hålla den inställda nivån vid ens vid normal last, och ger varning om överskriden maxlast i checkcontrollen. Är det detta som har hänt? Är det därför som du vill få en eventuell säkringen till den borttagen? Jag har gått igenom alla problemen med denna sänkning! När man väl har kommit på hur man gör detta bäst, så går det ganska så fort att ordna en fungerande maxsänkning. Det man måste göra är att starta motorn och först maxhöja så att man får tryck i systemet, stänga av motorn sänka i staget lite i taget tills man ser att det inte sänker sig längre, då har man kommit till den gränsen då enbart fjädrarna bär, där är maxgräsen, för man stagen längre fram än så får man varnings indikeringar i checkcontrollen. Vill man vara riktigt säker så kan man göra om proceduren och mäta sänkningen "skiljnaden före/efter, tex från fäljkant till skärmkant. Sedan låser man stagen i den nya läget. Glöm inte att kolla nivån i behållaren för styrsevon efteråt, ska ligga ca 5 mm över silens bottennivå. /Roger W |
|
|
Tack för svaren killar! Roger- Nej, jag har inga felmeddelanden i check controllen. Anledningen till att jag hade vilja tagit bort säkringen (om den funnits) var så att den inte vill höja baken om man fixar kortare fjädrar. Jag vet hur regleringen funkar, men jag försöker kringgå den utan att plugga nivåregleringen och byta stötdämparna... - H U M A N R A G E - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.