|
|
|
|---|---|
nybeemer |
Hej, jag har precis köpt min första BMW. Har ägt många olika bilar men ingen så underbar som denna. Det är dock lite fix. 1. Bilen varnar för att oljetrycksensorn är trasig när den är kall. När den blivit varm varnar den för lågt oljetryck! Oljetryckslampan visar dock inget? 2. Bilen går varm när jag kör. Det jag har konstaterat är att elfläkten ej går. Hur kommer man smidigast åt den? Fläkten som drivs av remme snurrar men verkar inte gå upp i varv när man varvar? 3 Under spolarvätskebehållaren på höger sida sitter en "burk" i metall som är rostig och oljig på utsidan, vad är det för något? 4. När man lyfter på baksätet så finns det en kontakt ovanpå batteriskyddet. Ena sladden till den har gått av. Vad är det för något och vad har den för funktion. 5. Är det någon som har tips om bra rephandbok? Tack på förhand |
|
Välkommen till forumet och grattis till bilen! 1. Är du säker på att den varnar för motoroljetryck? Styrservo- eller broms-tryck kan den också varna för. 2. Sök på viskokoppling (stavas ibland lite olika). Elfläkten fram är främst till för AC-kondensorn, brukar inte gå så här års Går den varm även när du kör landsväg och kylaren kyls med fartvind? 3. Torkfiltret till AC:n? Någon som har 730/735 kan säkert detta bättre än jag. 4. Det är till larmet, den larmar om man lyfter baksätet. 5. Bentley har en bok som lär vara bra, finns en del fler: Länk Det finns en bra sökfunktion, använd gärna den. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
nybeemer |
Välkommen till forumet och grattis till bilen!//Tackar! 1. Är du säker på att den varnar för motoroljetryck? Styrservo- eller broms-tryck kan den också varna för. //Det står att den larmar för fel på oljetryckssensorn men den larmade för lågt oljetryck idag. 2. Sök på viskokoppling (stavas ibland lite olika). Elfläkten fram är främst till för AC-kondensorn, brukar inte gå så här års Går den varm även när du kör landsväg och kylaren kyls med fartvind?// Den går nästan upp i det röda fältet vid landsväg 3. Torkfiltret till AC:n? Någon som har 730/735 kan säkert detta bättre än jag. 4. Det är till larmet, den larmar om man lyfter baksätet. 5. Bentley har en bok som lär vara bra, finns en del fler: [LÄNK] Det finns en bra sökfunktion, använd gärna den. |
|
2. Termostat eller vattenpumpen är troligen dålig. Får du värme i kupén? Fixa detta snarast och undvik abslout att köra med bilen så att det går upp i det röda, annars kommer tusenlapparna flyga fort.... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
nybeemer |
När tempen gått upp har jag dragit på full värme och fläkt och fått finsk sauna trots öppna fönster och taklucka |
|
på nummer 3 svarar jag Canister , det är nått sorts bensinångefilter för loopback till tanken , retur av sopa altså fast i gasform. enligt bmw skall den aldrig behövaa bytas. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Wadel, det där borde väl du kunna med två e32or.... Kanistern sitter väl på vänster sida och är av plast? Kanistern kan behöva bytas om bilen börjar bli svårstartad / dålig tomgång. Har dock aldrig bytat den på någon av mina bilar. Gissar mer på torkfiltret till ACn som brukar se ut som beskrivningen efter ett antal år i det sköna goa vägsaltet. Vad det gäller överhettningen tror jag på viskokopplingen. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
2. Låter som termostaten, kostar inga stora pengar och är lätt att byta. Se bara till att du luftar systemt ordentligt efteråt. Det är inte viskokopplingen som är dålig, eftersom den inte behövs vid landsvägskörning. 3. Höger sida = passagerasidan alltså? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
tryggve , mjo det kan man tycka och visst menar jag att canistern är av metall och sitter på höger sida under spolarbehållaren. Jag har aldrig sett någon plastcanister på E32-modellen. canistern kallas ofta för "aktiv kolfilter canister" och brukar ha nr : 16131180463 , den kanske behöver bytas men jag frågade bmw för att min var rostig och de sa att den byts aldrig, men det är kanske som med växelådsolja som "inte behöver bytas" - man gör det endå. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.