AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
601

finns turbo som original i standardmodellerna?

Hoppas frågan inte är alltför dum men jag har fått för mig att BMW aldrig använder turbo eller kompressor i sina modeller (bortsett från diesel såklart) men här på forumet ser jag mängder av frågor om turbo mm, är det bara eftermonterade eller har BMW faktiskt turbo i en del modeller?? (tänker främst på modeller från senaste årtiondet)

Fanns på det glada 70 och 80 talet då 2002 Turbo fanns och 745 turbo ( vet ej om denna turbo "45a" även hamnade i 5 & 6 serien via BMWs försorg eller om det var endast Alpina som fixade till detta...
Sen fins ju så klart Alpina E34 Bi-turbo... ( huruvid det är en BMW elle rej överlåter jag till andra att avgöra)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
tack för snabbt svar! (+skönt jag inte var helt ute o cyklade)

BMW är en sugmotorbil, men jag förlåter Alpina.

Lite offtopic men ville bara säga det.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Som sagt så är det väll bara 2002:an och 745:an från 70-80talet som BMW tryckte turbo i. Finns även nån enstaka 645 oxå men dom buggdes bara 10st av tror jag. Såg en för salu som var helrenoverad för 200-300kkr nånstans, skulla jag inte tacka nej till :).
Har även läst att BMW ska göra en ny turbo maskin som ska sitta i 3-serien. 330 Turbo om jag minns rätt. Men det kanske bara var rykten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.