|
|
|
|---|---|
|
Har ett klonlande ljud vänster sida fram då man kör i knixiga gupp.vad kan det vara? har bytt båda länkarmarna under.fjäderbens lagring och nu krängningshämmar staget blev mättre men det låter ändå då jag kör i små gubb eller väg skarvar. | |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Leta på casterstag så hittar du massor om standardfelet (klonk i framvagn). Jag bytte mina stag i våras, och det är sååå tyst. Mvh Rolf Black shining beauty |
| Har också råkat ut för klonkande framvagn nu. Har sökt lite, och det verkar ju som om casterstagen är ett vanligt fel. Kan det vara det jag råkat ut för? Det klonkar till rätt ofta både när jag kör på jämn väg och över gupp & ojämnheter, och låter som det kommer från precis framför förarens fötter... Nån som vet vad det kan gå på att fixa detta? Har testat att gunga på bilen stillastående, men hör då inget... | |
|
Palla upp bilen och känn på hjulen fram, jag hade samma fel och då var det casterstaget, en kul-led som var kass. Om en person ruckar på hjulen och en annan tittar på kul-lederna kan man se det mesta. Kostar ca 1000 kr / stag på mekonomen. go jul ! Pefan |
|
|
Tror jag har hitta felet då det blev vinter och minus grader slutade klonket :) och så fort jag tvättat bilen inomhus eller det blir 0 gradit kommer klonket tillbaka. jag tror det är stötdämparen som har tagit in fukt måste bara vara det. för inte blir väl en kuled eller en bussning bra av kyla. |
|
|
Låter mysko, eftersom det "klonkar", tar stötdämparen in fukt borde den frysa= stel i framvagnen vid X- antal minus. Du får väl köra med den ett tag å se.... Pefan |
|
| tror att den tar in så pass lite fukt att oljan blir seg den fryser aldrig.så skönt då det är -5 eller kallare inget klonk :).fjädringen funkar utmärkt. Då man har bytt alla under länkarma fjäderbens laging stabilisator stag å ändå klonkar det.då måste det vara dämparen | |
|
Ja, det borde ju vara casterstaget i mitt fall. Ska man byta på bägge sidor när man ändå håller på, eller räcker det med ena? Kan man göra det själv (har inte tillgång till några särskilda verktyg eller utrustning) eller ska man lämna in den? |
|
|
Byt bägge Casterstagen, samt köp nya casterstagsbussningar. Du behöver en hydraulpress för att pressa in de nya bussningarna i det nya staget. (Går också att använda ett bra skruvstäd o lägga 2 hylsor emellan, men hydraulpress rekommenderas!) Sen behöver du en avdragare till kulleder, casterstaget sitter ofta som berget i kulleden. Jag fick demontera styrstaget (p-änden) för att få plats med avdragaren på casterstaget. Resten är busenkelt, bara muttrar o bultar storlekar 17 och 19 mm. /Per |
|
| Har nog ingen tillgång till varken avdragare eller hydraulpress, så det blir nog till att lämna in till en verkstad. Vad kan det gå på? Om stagen kostar 1000 spänn styck blir det väl uppåt 3000 med arbete? | |
|
En ganska bra gissning tror jag. Ca 3000:- kommer det nog kosta. Men hör också med icke-auktoriserade verkstäder vad dem ska ha för bytet. Men, om du ska göra det själv kan du köpa en avdragare på Biltema för någon hundring max. Dock så måste du ta med lederna och bussningarna till någon verkstad som har press, de brukar pressa i nya bussningar för lite fredags-fika :) /Per |
|
|
Ok. Tackar! Det låter ju illa när man kör, men är det nån fara att åka runt med dåligt stag, kan det ge värre skador? Har tyvärr inte 3000 över nu vid jul... :) |
|
|
Det är ingen fara, bara att tuta på :) /Per |
|
|
Tack för snabba svar! :) GOD JUL på er allihop!!! Kör försiktigt i trafiken! |
|
|
Tja, köpte en bil den 22/12-04. Bilen går fint men jag har ett klonkande ljud i framvagnen när jag bromsar eller kör över gupp eller andra ojämnheter. När jag håller jämn broms så låter det bara ibland och när jag pumpar på bromsen under färd så klonkar det hela tiden, men när jag släpper på bromsen slutar det! Det låter som om nåt inte sitter fast ordentligt, men jag är inte helt säker! Vad kan det vara? Crille |
|
| Plocka ner bromsarna och kolla hur det ser ut?! Skeva... utslitna m.m | |
|
Okey, det tackar man för :) Crille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.