AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
648

Tändning, bränsle eller vad?

Ma
35
Manne74
318i-89 (Utställningsskick..)
E34 520i-96
Premiärinlägget, men vilken kanonsite...
Nu till problemet: Min 318i-89 (M40) går som en påse nötter! När jag accelererar kommer kraften i "vågor", dvs den drar bra för att liksom tappa kraften i några tiondelar, sedan drar den igen...
Problemet finns både vid kall och varm motor, så jag tror inte det kan vara lambdan! Jämn och fin tomgång och i jämn fart finns inga tendenser till ojämn gång! Har bytt stift, bränslefilter, letat luftläckor men inget verkar hjälpa! Vidare har den vid ett par tillfällen tvärdött under färd, varvräknaren dyker i botten och allt lägger av...för att sekunden senare tända igen! Det har hänt även under motorbroms så det är knappast soppan..
Är förvirrad, men vore mycket tacksam för tips...
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag hade exakt samma symptom på min 320i -89. På min bil var det kontakten till labdasonden som hade oxiderat. Tog ett tag att hitta kan jag säga...

Det där att varvräknaren dyker i botten kan oxå vara ett tecken på att datorn lägger av helt plötsligt. Jordfel?

Ett tips kan vara att köra bilen till en verkstad och be dem köra en diagnos för några 100-lappar.
Ra
117
Rauski
520i -91
Hade liknande symtom. Jag sprejade alla kontakter jag kunde hitta inkl. tändkablar med 5-56 .provade o bilen gick kanon.

Äntligen BMW :)
Ma
35
Manne74
318i-89 (Utställningsskick..)
E34 520i-96
Testade det där med Lambdakontakten, har putsat och 5-56:at samt tagit loss, rengjort och sprayat alla kontakter jag kunnat hitta och fan trot, den går mycket bättre!
Har inte hunnit köra så mycket, men så här långt så...
STOORT TACK!!
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Hoppas verkligen att det löste sig för dig och framför allt att det inte kommer tillbaka!

Dock kan jag tipsa om att 5-56 är rena döden för kontaktdon, det blir bättre ett tag för att sedan snabbt bli mycket sämre. Köp el-spray (som INTE är samma sak som 5-56) och spraya över allt igen. Ett tips bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.