AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.218

Dyrt för en 323 Compakt ?

gammal man
länk:Länk

Hej Bilvärderare !
Är sugen på att köpa en 323 Compact. Urvalet är inte så stort
just nu. Vad tycker ni om prissättningen på denna bil ?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...kul bil,svårvärderad också...Skulle vilja säga att jag alltid har svårt att motivera ett så högt pris på en compact kontra t.ex 3-serie sedaner med sexor...t.ex 328:or som du kan få för detta pris..Iofs inte fullt så nya då men iaf..

Håller med dig att de är sällsynta vagnar och därmed så är det naturligtvis svårt att värdera en dylik vagn rättvist.
Däremot så har jag sett 316 compacter från -00 för ungefär samma pengar,då är priset för ditt tilltänkta objekt rent av ett klipp...
Sedan så är compacterna av någon anledning inte fullt så populära som de vanliga BMW sedanerna,så det kanske blir svårt att avyttra en dylik vagn senare..Möjligen.

Mvh Janne.

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Länk

Ungefär samma mil, ett års skillnad mellan dom.
Prisskillnaden är dock desto större.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
gammal man
Den ena är svensksåld , den andra är importerad. Jag vet inte om det motiverar en prisskillnad på 25000 ? Vad tycks ?
Att den ena är en 99 och den andra en 98, betyder väl normalt
ungefär 10000 kr prisskillnad, eller ?

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
För min del hade inte årsmodell/import varit det avgörande. Det hade blivit skicket som hade fått avgöra. Om bilarna är i samma skick så ycker i alla fall jag att det är lite stor skillnad. Men den för 100´:- är helt klart snyggare enligt mig.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Verkar iaf som om -98:an är riktigt prisvärd...Om den nu är fin i verkligheten också.

25000kr är ju en hel del pengar för en årsmodell...Det är då upp till köparen om prisskillnaden är motiverad bara med årsmodellskillnaden + att den billigare då är en importare(svårare att kontrollera historiken ev.).

Mvh Janne.

Med lite prutmån på den för 75 k så hade jag lätt valt den
även om den är importerad och ett år äldre.
Tycker inte alls att det är motiverat med 25.000 mer för den
svensksålda. Skillnad på kanske 10-15 k hade varit mer normalt.
Du får väl kika på bägge och själv avgöra vilken som är värd vad
för just dig.

sw
gammal man
Det här med importerade bilar gör verkligen en novis som mig
förvirrad. Jag läser om att tyska bilar är i väldigt bra skick när dom importeras till Sverige, absolut ingen rost på grund av att man inte saltar vägarna i Tyskland. Sedan läser man om folk som har varit och bilat i Tyskland och dom påstår att saltbilar är mycket vanliga på dom Tyska vägarna på vintern. Vad skall man tro?
En annan sak som också förvånar mig är körsträckan på dom importerade bilarna. Jag har flera gånger frågat om objekt som är till försäljning, om ägaren kan garantera att körsträckan är den som anges i annonsen. Jag får alltid undvikande svar om att bilen ser jättebra ut och att körsträckan måste stämma.
Eller att jag har en bekant (eller en släktning) som jobbar på BMW, som tycker att bilen ser jättebra ut, så att körsträckan stämmer säkert. Det är för dyrt att kontrollera körsträckan på bilen ,är ett annat argument som jag har ofta fått till svars.
Det är (nästan) alldrig någon som har en importerad bil till försäljning , som kan ange att körsträckan är kontrollerad.
Varför ?? Är vi rädda för att erkänna att vi har blivit lurade ??
Jag tror att det är många som har köpt importerade bilar och
är rädda att dom har blivit lurade. Därför vågar dom inte kontrollera körsträckan på sin bil. Vad jag vet så kostar det mellan 300 och 800 kr.
Jag skulle i alla bli intresserad av att köpa en importerad bil där man anger att körsträckan är kontrollerad.

Gammal man, om du söker på forumet finns det mycket all läsa om hur man kontrollerar milställnig. Om jag minns rätt finns det också i importguiden. Det går ej att kontrollera milställning elektroniskt på E36.
gammal man
Det är inte det att jag inte vet hur man gör det utan problemet är
varför man inte gör det ?

gammal man: saltar gör man numera i tyskland också- har sett hur de vräker ut salt på Autobahn på motorprogrammet Auto Motor und Sport på Vox..Förmodar dock att man saltar i mindre omfattning än i Sverige..

Bland det värsta man kan höra är hur säljaren påstår: "Skulle den gått längre kunde den inte vara så här fin" och liknande vansinnigheter. Vid köp av en importbil tycker jag man skall vara extremt vaksam. Finns kopian på fahrzugsbrief? om inte- varför? Tycker säljaren att det är en bra idé att jag kontaktar någon av de föregående ägarna i Tyskland? Har han själv gjort någon seriös kontroll då han köpte?
Dessutom skulle jag verkligen fundera över ett M-test. Nu vet jag att en hel del har upplevt att m-testet inte avslöjat fifflade mätare osv, men det är ändå utbildade bilmeckar som undersöker bilen seriöst och det som de inte hittar torde Du inte heller kunna vid en undersökning. Dessutom får man ju prata med testaren och kan ställa lite frågor runt bilen osv.
Klart att det kostar, men jag skulle inte tveka för den utgiften!

De värsta farhågorna med en importbil är ju: mätarskruvad och om den är krockad, och i så fall "fackmannamässigt reparerad"??
Dessutom är det alltid spännande att se hur "entusiastisk" säljaren är att få sin bil undersökt..
Bara den inställningen kan berätta mycket..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.