|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet vad man kan tillsätta bränslet (diesel) för att få bättre avgasvärden vid bilbesiktningen. Ställa ner pumpen, ny olja, nytt luftfilter etc. är självklarheter. | |
|
Vid opacitetsmätningen är det svärtningsgraden man mäter. Jag har mycket svårt att tänka mig att det finns någon tillsats som kan ta bort svärtande partiklar ur avgaserna, du får nog lita till en riktig justering istället... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Inte för att jag vet om den får bättre värden men Omega ska ju vara bra att ha i dieslarna. p g a att våran är så torr. | |
|
Har hört att man kan tillsätta fotogen, men vet inte blandningsförhållandena, någon som vet? Även bensin ska vara bra för avgasvärdena, blandningsförhållande? |
|
| Har läst att man får sätta i 30% bensin i dieseln, och de e nog de bästa sättet att klara besiktningen....men har man en automat så får dom inte göra testet.....Så jag besiktar med brännolja från finland!!! | |
|
Sprängarn: Det finns bilmodeller man inte gör opacitetsmätning på av olika orsaker, ett exempel är BMW:s automatväxlade bilar med ZF-låda, men detta innebär inte att samtliga bilar med automatlåda kontrolleras med alternativ metod... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Sprängaren ! Märker man ngn skillnad på bilen med 30% bensin i Dieseln? Starkare, slöare etc? |
|
| det var BMW med zf låda jag menad glömde skriva in det....Blev glatt överraskad när dom inte gjorde nått test på min. inte för att jag skulle haft något problem att få i genom den hade ju tankat klar diesel innan, men nu kan man ju åka dit med PÖ i tanken...kostar förövrigt ca 4.95 L. | |
|
För att få ned det sk. "K-värdet" på besiktningen så blanda i Lampolja (Parafinolja) i tanken, blanda 50-50 med diesel och parafinolja. Blanda och kör gärna 6-7mil innan besiktningen för att vara säker på att blandningen gått igenom hela systemet. Man kan även köra på enbart Parafinolja men det är inte att rekomendera då Parafinoljan är extremt torr, så smörjer den inte överhuvudtaget, men med Parafinolja i tanken så behöver man inte oroa sig för K-värdet.. Men tänk på att direkt efter besiktningen hälla i 2-takts olja (ca. 1dl till ca. 20L bränsle, gör inget om det blir mer då inte något tar skada av det, bilen kommer bara att ryka mer..) för att återigen smörja systemet!! Detta fungerar verkligen! Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.