|
|
|
|---|---|
|
Hej Någon som haft problem med att vissa prickar i kilometer räknare samt termometern saknas ?? det är ju digitala siffror, upptäckte att i näst sista siffran på kilometerräknaren så blir tex 9:or inte hela, det är bara halva cirkeln i 9:an som sysn, likadant med terometern, höll på att sätta i halsen i dag på motorvägen då jag slog en bläng ner på termometern och upptäckte att det stod ,0 grader ute....fick för mig att det var på väg mot minus, men upptäckte då att det faktiskt regnade vilket det inte brukar göra vid dessa grader, det var således 10 grader ute, men 1:an syntes inte mer än som en prick..... Någon som vet vad man kan göra åt problemet ?? | |
| kanske ska tillägga att det är en 530 da touring -00, men det syns ju i min medlems info...... | |
stefannorr |
Du lär få byta kombiinstrumentet som de kallas,kostar om ja minns rätt kring 6000 med arbete,finns nog en del som provat ta ut de och fixa de,tror nån här på forumet lyckats...gå på sök inlägg skriv in pixelfel,pixel eller pixelbortfall,kombinstrument eller liknande så har du en del trådar att läsa. |
|
Verkar vara det vanligaste felet på Femman. :-) |
|
stefannorr |
Finns väl ett antal här som fått byta,jag har inget enda pixelbortfall på min och mig veterligt är den ej utbytt...men visst finns de andra fel som är betydligt vanligare...vattenpump t e x...som kan bli dyrt om man ej åtgärdar i tid. |
|
mmmm har förstått att vissa prylar är mer vanligt att de pajar än andra, men gemensamt kan man säga att allt är dyrt Nåja,, detta får bli en senare fråga, än så länge så ser jag ju det viktigaste, ev så provar jag som engelsmannen i länken ovan att spraya lite kontakt spary, och ser vad som händer, funkar inte det så byter jag instrument så småningom. Ska till BMW och kolla upp bilen lite noggrannare vad avser miltal etc , skall passa på att fråga om pris på byte då. Är det förresten någon som kan ge tips på om man ska åka till Kneippbadens bil i Norrköping eller till Hackefors Bil i Linköping , bor mitt emellan och vill ju ta den som är bäst , någon som har erfarenhet av någon av dessa ?? |
|
|
Ang. kontaktrengöring, se verkligen till att det är riktig elektronikrengöring, inget blask med olja i och ABSOLUT inget 5-56. Ett bra förslag är t.ex Tuner 400 ur Kontakt Chemies sortiment. Prova gärna och hävda förlängd garanti/goodwill respektive reducerat pris hos BMW. Om inget annat går, se till att få BEHÅLLA det gamla instrumentet, bra objekt att träna på när det gäller t.ex reparation av displayen. FP |
|
|
Det tråkiga år att bmw har bara har bytes insrument så man får alldrig behålla dom. Dom säjer att dom sänder dom till tysklande. |
|
|
Visst. Men bara om man betalar utbytespris, inte fullt listpris väl? FP |
|
|
Byt i Tyskland om Du kan. Mycket billigare och Ja, det är ett VANLIGT FEL!!! Sparade en hel del på att byta instrumentet i Tyskland. Klimatdelen är ännu större prisskillnad på i Tyskland. Byta måste Du. Det blir bara värre och värre, aldrig bättre..... Lycka till! |
|
|
Tänk på att om din mättare är backad så kommer den riktiga mättar stälnig fram när du får i ett nytt kombyinstrument. BMW vill altid ha det gammla kombyinstrumentet. |
|
| Därför var det extra skönt att se att mätarställningen stämde på min! Importerad för 4 år sedan med full historik som bekräftats med. | |
|
hmmm, i dag var det fuktigt...då funkade plötsligt flera av pixlarna som var svarta tidigare...tyder ju på någotslags kontakt problem. den där Tuner 400 tjosan sprayen, vart köper man den ?? |
|
|
Sorry, skrev fel, Tuner 600 är rätt namn på sprayen. Vet faktiskt inte vem som säljer, Elfa kanske eller andra välsorterade elektronikföretag. Det finns säkert nån mer produkt som kan funka, kriteriet är: Ingen olja och får inte angripa plastmaterial. Jag tror det beror på temperaturskillnader osv att felet kommer och går, trots allt är det lite konstgjord andning att spraya, man skulle behöva komma in och rengöra förbindningen mellan själva LC-displayen och kretskortet. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.