AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.352

Problem med Elhiss bak

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag har i veckan uppgraderat min bil(525i E34) med 4xelhissar.
Fram så gick det jättebra bara att följa mektipset men bak så har jag problem:
Det går en "ränna" som ett plasthjul går i, plasthjulet sitter fast i krysset som gör att krysset går upp och ner.
se bild i mekartipset :Länk

På båda elhissarna bak hade plasthjulet lossnat från kryssaxel där den sitter fast på en kulled.
på ena sidan så var den ganska lätt att snäppa tillbaka men på andra sidan spack hjulet som inte verkar finna s som reservdel!
Nästan varje gång rutan når toppen så hoppar hjullet av från kulleden.
Jag har försökt att justera på alla möjliga sätt men det har inte blivit bättre!
Har någon haft något liknande problem?
Är det någon som har en gammal elhiss (med t.ex. trasig motor) som kan tänka sig att sälja plasthjulet?
Hälsningar Lars

To
16
Tobad
530i -88
Tjenare! Jag har haft samma fel på båda mina bak. Det är bara att köpa hela saxen (Fönsterhissmekanismen) utan motor för ca 6oo spänn. Du skaffar 6mm poppnit och lånar en poppnit tång för dessa. sen är det bara att demontera den gammla saxen och flytta över motor, montera sedan saxen i dörren igen.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej igen,
Jag funderade på om man skulle gör nya hjul i Aluminium och ha en låspinne så att leden inte kan åka ut.
Är det någon som vet något ställe i Göteborg som skulle kunna för en billig peng svarva nya hjul?
hälsningar lars
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag har förmodligen löst prpblemet.
Jag tog bort kulleden.
och sedan tog jag en bult med nesänkt skalle och satte på en bricka i samma storlek som plasthjulet hade varit.
och så hade jag några små brickor som distanser detta drog jag fast på det stället där kulleden hade suttit.
Verkar fungera perfekt.
Jag kanske gör ett mektips med bilder när jag fixar andra sidan.

Lars
mape
Hej lalaw.

Har precis samma problem med det lilla förhatliga plasthjulet.

Du råkar inte ha tagit några bilder på din lösning som du kan maila över till mig?

Hälsningar
Magnus
fjamsetramsa
Brukar haka av på det sättet när man inte fått rutan i riktigt rätt läge i ramen...
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Min elhiss på vänster bak knäpper samt klickar i knappen, har detta ngt med det här att göra?, typ ngt glapp?

rodge dodge
Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag hara tyyvärr inga bilder, jag skall ta av dörsidan för att fixa c-låset och då kan jag ta lite bilder.
Men det var inte så svårt. borra bort kulleden.
Sedan tog jag skruven och trädde på en bricka som var lika stor som plasthjulet sedan trödde jag på 4 brickor med mindre diameter.
Och så drog jag fast det i hålet där kullede har varit fäst.
problemet med plasthjulet är att det lätt spricker och då hoppar det loss även om rutan är rätt justerad.
Lars
mape
Tack för svaret.

Det låter ju inte så svårt.

/Magnus
fjamsetramsa
Varför inte ta riktiga grejor på skroten för några enkronor??
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
För att plasthjulet oftast går sönder när man tarloss och sätter tillbaka det.
Och ska man köpa helahissen så är det inte några kronor det handlar om utan flera hundra kronor. Och kan man lösa det på ett sätt som fungerar bra och bara kostar några kronor så vet jag vilket sätt som jag skulle göra.
Plasthjulet finns inte som reservdel hos BMW.
Lars
fjamsetramsa
Köp av mej då..några kronor +frakt...patentlösning med brickor o skit skulle inte jag vilja ha...möjligtvis om man gjort om alla dörrarna isåfall...
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag är absolut intresserad av att köpa plasthjulen, har ju en sida som inte är fixad.
Jag kan hålla med om att det är trevligast med orginallösningen.
Hälsningar Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.