AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.423

5hp30-låda skrot!

Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Började igår att skruva i lite nya, friska plastkulor efter problem med backen och lite tuggande på växlarna framåt. Allt kändes frid o fröjd med positiva tankar på en väl växlande automat o många sköna mil till. Skruvade ner tråget och såg till min fasa att det låg ett gäng aluminiumbitar och simmade på botten. Såg ut som hörnen på ett drev lr liknande. Kunde ej för mitt liv begripa hur dessa glädjedödare kunde hamna här eftersom lådan funkade kanon några dagar innan. Kan oxå tillägga att jag kört bilen med ett ägg under foten, inga missljud eller liknande har uppstått. Kunde i alla fall konstantera 3 koppar kaffe och lite nya svordommar senare att lådan är skrot. Rev kanalpaketet 2 ggr bara för att kolla så kulorna hamnat rätt. Den går på driven, dock ryckigt vid upp och ner växling. Backen hoppar ej i överhuvudtaget. Ej kul att äga 540 nu vill ja lova!!!!
Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Antingen är det så att våra 540:s har rullat BETYDLIGT mer än de ca 20' som de flesta verkar ha gått eller så är 5hp30-lådan av dålig kvalité. Jag har inga problem än(ta i trä!) men man hör alldeles för många historier om den för att kunna bortse från faktum. Jag lider med dig, Butcher.
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Är ganska säker på miltalen, har precis passerat 22k mil nu och är i bra skick. Funderar på att jaga en 6 växlad manuell låda istället. Har mycket bättre erfarenhet av en sådan, speciellt om det står "getrag" på sidan!! Borde inte vara så svårt att konvertera. Ny mittkonsoll, nytt pedalställ, och en annan bromsoljebehållare så ska de väl vara biff. Kanske någon som gjort operationen och kan komma med ett par bra tips??
Det som hänt med din låda är att lammelhuset har spruckit. Väldigt vanligt på dessa lådor. Det finns ett uppgraderat lammellhus att inhandla. Jag fick själv göra detta på min gamla 540.
/Lidberg
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
*lidberg*
Har du någon prisuppgift på lamellhuset lr vet något bra ställe det går att höra på? Hur betedde sig din 540 när detta hände??
Tacksam för svar.........
Det som händer när lammelhuset spricker är att backen slutar att funka. Det brukar spricka om man gasar till lite extra när man backar. Mitt sprack när jag höll på att fickparkera.
Ta kontakt med en automatlådeverkstad. De flesta känner till denna lådan och detta problemet.
Jag har hört att folk betalat mellan 15-35.000 kr för en renovering. Man är tvungen att riva nästan hela lådan.
De som renoverade min låda var scandinavian transmision servic i stenungsund. Min bil hade gått runt 18.000 mil och plastkulorna var inte bytta så det gjordes samtidigt.
När lammelhuset spricker så hamnar det alltid små metallbitar i sumpen.
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Tack för svaren o all info!!
Har läst runt lite nu och hittat några engelska forum där det skrivs en hel del om 5hp30-lådan. Verkar vara vanligt att detta hus spricker eller som i mitt fall att en tandad alu-bricka som håller den ena lamellen lossnar och "äts upp" samtidigt som lamellen sitter löst. Hittade man stora alubitar i tråget var det förmodligen detta felet som var orsaken. Hittade också artikelnummer på utbytesdelarna till detta som var förstärkta för att tåla lite mer "stryk". Ska se vad BMW får fram på sin dator om jag uppger nummrena. En sak är säker, jag kör aldrig mer 5hp30 i alla fall!!!
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bry dig inte om BMW här har du Länk
Butcher: Bmw vet inte ett skit om dessa lådor. Det ända de gör är att skruva ner dem och skicka iväg de till andra värkstäder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.