|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Cyberkallen, det är inte det faktum att folk kör för fort som jag vänder mig emot, utan det faktum att många har en tendens att beskylla polisen för diverse saker, när de själva har gjort uppenbart fel! Jag kör själv för fort ibland, inget snack om det! Men jag försöker alltid att hålla 30 och 50-gränserna eftersom det där finns en klar anledning att man har just de gränserna.... Jag har till och med åkt fast för fortkörning en gång själv, för ganska många år sedan, detta skedde på en motorväg. MEN jag har aldrig skyllt på någon annan än mig själv för att jag körde för fort! Detta gjorde jag medvetet och fick också rakryggat ta konsekvenserna av mitt handlande...det var knappast polisens eller politikernas fel att jag var lite för gasglad! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bones & Johan B: Håller med om att man skall ta konsekvenserna av sitt handlande. Självklart. Men tråden tenderar att få något moraliserande över sig. Att köra fort, åka fast, ta sitt straff är ok. Att köra fort, åka fast, ta sitt straff, gnälla över sin gärning är inte ok. I bägge fallen har ju ett brott begåtts, eller ser samhället lindrigare på de personer som tar sitt straff "som en man"? "Jag skattefifflar och åker jag fast så tar jag straffet som en man." eller "jag snattar i butiker och åker jag fast så tar jag straffet som en man". "Jaså, tar du straffet som en man, ja då är det ok..." Påminner mig om en intervju med Jan Guillou som berättade att han ofta felparkerade. "Jag har råd att ta böterna och göra rätt för mig." Jaha, så då är det ok att felparkera? Bara man kan betala för sig? Samma resonemang. Tror inte det var så lagstiftaren hade tänkt sig det hela. |
|
|
Självklart skall väl inte gärningen ses som lindrigare för att man tar sitt straff "som en man". Att böla om att det är polisens fel och dom borde ha nåt bättrre för sig är väl det som de flesta inläggen vänder sig mot. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Givetvis blir inte "brottet" lindrigare bara för att man är beredd att ta konsekvenserna av sitt brottsliga handlande, MEN det visar åtminstone på en större självinsikt än om man alltid skyller på att alla andra i omgivningen är "idioter" och att det är dem som är ansvariga för att jag blev upptäckt....det är knappast ett bra förhållningssätt för att man skall förstå varför det finns hastighetsgränser och andra regler i trafiken. Förstår man att man faktiskt har gjort fel, finns det åtminstone en teoretisk möjlighet att man kan förändra sitt felaktiga beteende! Hade polisen däremot gjort fel och t ex hävdat att det är 50-sträcka men i verkligheten är det 70, skulle jag respektera att man är "grinig" på polisens agerande... För övrigt är det inte helt ovanligt att knarklangare, bovar på rymmen och annat löst folk, brukar åka fast för polisen i rutinmässiga kontroller som just hastighetskontroll. Bovar och banditer brukar nämligen konsekvent skita i alla regler som finns i samhället så länge som de inte direkt gynnar dem...så en polis i en fartkontroll gör mer nytta än att "bara sätta dit vanligt hyggligt folk". Det jag som sagt vänder mig emot är dubbelmoralen hos "hyggligt folk" som åker fast. Dubbelmoralen blir extra tydlig eftersom konstigt nog dessa "hyggliga människor" nästan alltid säger sig vara "lagliga", men i nästa andetag vänder sig mot att de lagförs för något brott de faktiskt har begått...! De verkar tycka att det är OK att polisen "sätter dit alla andra, men inte mig!", att polisen sätter dit personer som gör andra brott men inte just det brott jag gör...etc. Personligt ansvarstagande verkar vara väldigt främmande för många idag! Att det finns en liten grupp människor som är ekonomiskt starka och därmed kan köpa sig friheten att strunta i vissa regler, är givetvis en svaghet med vår lagstiftning. Finland har löst det genom att koppla fortkörningsböter (åtminstone de grövre hastighetsöverträdelserna) till inkomsten....det har t ex resulterat i att en hög Nokia-chef har fått en rekordhög fortkörningsbot (116 000Euro!!!). Kanske ett mer rättvist system? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ointelligent tråd! | |
Paap Reeder |
... 58 på böteslappen innebär väl 63 verklig fart ... eller är det tom 65? i verklig fart. Det innebär att din mätare i cockpit stod på dryga 65. Visst är det retligt att man inte är uppmärksam. MVH /// Paap R |
|
Johan B: Jag tror vi är överens. moose: Yupp. Trådar är sällan intelligenta. |
|
| cyberkallen> ha! | |
|
Arash, vart stod de nånstans? eller åkte de bakom dig? Mvh Per |
|
|
Bengen drar inte av3 km/h , de drar av 3% sade en polisman till mig en gång då jag vart stoppad. Och ibland undrar faktiskt jag ochså om de inte har nått annat för sig... men det varierar mycket mellan länen ochså , vissa gör ett bra jobb andra jagar 120 km/h svenssons på motorvägen. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Moose: Håller med Dig, men kan bara inte låta bli att medverka i tramstråden... Blir snarare irriterad om en polis INTE stoppar ett lagbrott som 58km/h faktiskt är oavsett om det är jag eller någon annan som sitter bakom ratten, irritationen riktar sig dock inte mot poliserna utan mot det faktum att de absolut inte hinner med alla de uppgifter de har. Man ser dagligen folk som kör om poliser som följer exakt hastighet eller gör andra felaktigheter mitt framför polisen. Tyvärr har polisen viktigare saker att göra, det vore ett mycket trevligare samhälle om de värsta brotten som begicks var fartöverträdelser. Jag har själv fyra körkortsindragningar (samtliga dock på motorväg/motortrafikled) och ett antal andra fortkörningar då jag är en ganska oförbätterlig fortkörare.. men respektera 30- och 50-väg!!! Har dock börjat "köra av mig" på bana och håller därigenom ett mycket lägre tempo på vägarna. Masten: Har Du kört för fort någon gång överhuvudtaget??? /Caspar Länk |
|
|
Har läst inläggen och kan fortfarande inte fatt att man inte kan acceptera att man gjort fel, idetta fall kört för fort" är man nu så ung som den som startade inläggget utgör sig för att vara, borde han inte ha glömt vad han lärde sig på körskolan. Vissa tror att den dag de får körkortet i sin hand är fullärd som bilförare, så är inte fallet. För min del är det över 30 år och hundratusentals mil på våra vägar i Sverige och ute i Europa. Jag skall inte hyckla jag kör oftast lite för fort, men med insidan av huvudet. har åkt dit en gång för 80 km på en 70 sträcka och inte faan beklagade jag mig för detta och gnällde på polisen för deras sätt att sköta sitt jobb. Nä grabbar använd insidan av huvudet i trafiken och tänk på följderna av höga farter. Vad gäller hastigheter inom tätbebygt område kan de gärna sänka den till 40 km / timmen. Jag skulle köpa det rakt över. mvh Tommy NoFear |
|
| tommysbmw> Visa ord, instämmer! | |
|
Har man begått en olaglig handling och åker fast får man stå för vad man har gjort, det kommer jag alltid att tycka. Så länge man känner till att man bara får köra 50km/h och medvetet kör fortare finns det ingenting att skylla på. Att man kör BMW eller att man är invandrare är varken förvärrande eller förmildrande omständigheter, skyller man på sådant för att rättfärdiga sitt beteende har man en del kvar att lära... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Caspar: Oh ja, allt som oftast mest hela tiden! När jag körde för fort i din bil för några veckor sedan straffade det sig ju dessutom :) 30-begränsning håller jag stenhårt på, och oftast även 50-begränsningar. /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
bustorp |
Som tidigare sagts i tråden är det bästa sättet att ge polisen en chans att ge sig på den grövre brottsligheten är att hjälpas åt att minimera "smärre" lagöverträdelser som fortkörning m.m. Det frigör resurser, det kan ingen argumentera emot. Arash: Hur mycket tid hade du tjänat på dom 8 km/tim du körde för fort? Knappast något att gnälla över, va? För det var väl för att tjäna tid som du körde för fort på 50-väg? Något annat argument håller väl inte ens på detta forumet. Att du sedan är ung, BMW-förare och med utländsk bakgrund ska du nog inte ange som skäl till att polisen stannade dig. Anledningen var att du körde för fort där polisen hade hastighetskontroll, inget annat. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
alla dessa som är så duktiga på att moralisera :( *suck* Lev som ni lär, men det tror jag inte många gör här. Tycker också, som cyberkallen nämnde, att polisens prioriteringar är helt fel! |
|
|
MatroxMGA: Ständigt detta gnäll om moraliserande och liknande. Jag kör också för fort, skillnaden är att om jag får böter för det betalar jag utan en massa tjafs. Jag skulle aldrig få för mig att söka sympatier eller hitta på en massa ursäkter eller undanflykter. Att köra för fort är ett lotteri varje gång, med hyfsad tur får man bara böter, med otur dör någon... När ni sedan pratar om polisens prioriteringar, menar ni då att hastighetsövervakning ska slopas helt? Hur bra skulle det bli om man hade fri fart överallt, det skulle ju förmodligen bli resultatet då man bevisligen inte kan lita till folks goda ömdöme. Och om det nu skulle vara OK med hastighetsövervakning, menar ni då att bara ska ta dom som kör riktigt mycket för fort, och låta dom som kör knappt 60 på 50-väg bara köra vidare? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
...före midsommar genomgick jag en beordrad kurs om trafiksäkerhet på arbetet. Vet ni .... att om man kör 30 och upptäcker faran/barnet/bollen eller älgen så sent att man ...precis hinner stanna så kofångaren bara duttar emot ...... om man med samma förutsättningar kör 50 över det stället där man började reagera vid 30 ......så kommer din kofångare att träffa barnvagnen i 30 knyck!! ... d v s barn och mamma omkom eller älgen hamnade i knäet på dig. Jag tycker att dessa fakta inte på någe sätt kommer fram i diskussioner om trafiksäkerhet ....jäkligt märkligt. Finns ngn reklamslogan om detta?? aldrig sett nån. Skulle aldrig falla mig in att bryta mot 30 vid exvis skolor ...... däremot kan man passera Ekolsundsbron över Mälaren med öppna spjäll på V12:an ..... ty det enda som kan hända är att ngn sötvattengädda hoppar upp på vägbanan eller att jag hamnar på oväntat besök hos gäddan i Mälaren. -- PS // har man då elhissar kan man inte upprätta ngn snabb kommunikation med gäddan där nere ---på annat sätt än att man skall behöva pilla upp takluckan genom att fnurra med den lilla Z-veven .....DS MVH /// Paap R |
|
MatroxMGA> Jag har väldigt svårt att tro att Polisen prioriterar fel! Det finns en del olika avdelningar inom Polisen som t.ex. trafikpoliser, ordningspoliser, NI, ekopoliser, SÄPO med mera... Vill du att trafikpoliser ska jaga knarklangare och dyl som Arash nämner? Man kan säga så här: Regeringen har en del pengar som dom ska avvara till t.ex. polisväsendet och då gör dom så här att trafikavdelningen får en viss summa pengar och ordningsbiten en annan summa o.s.v. Sen får dom använda sina resurser som dom anser är bäst. En hastighetskontroll hit och en bälteskontroll dit o.s.v. Jag har väldigt svårt att se framför mig när SÄPO står och genomför hastighetskontroller eller att Ekoroteln ska åka på lägenhetsbråk!? Förstår alla systemet nu? Vi kanske ska låta bilisterna i det här fallet själva avgöra när de ska ha böter för brott så blir alla nöjda? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.